arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

سرپرست وزارت علوم در دیدار با اعضای کمپین مطالبات دکتری: من هم عضو کمپین شما هستم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرپرست وزارت علوم در دیدار با اعضای کمپین مطالبات دکتری: من هم عضو کمپین شما هستم 
سرپرست وزارت علوم در دیدار با تعدادی از دانشجویان که تحت عنوان "کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم" پیگیر حل برخی مسائل خود بصورت  صنفی و مدنی هستند گفت: من هم عضو کمپین شما هستم.
 
در این دیدار، اعضای کمپین مطالبات دکتری به نمایندگی از طرف دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری مطالبات صنفی خود را مطرح کرده و خواستار پیگیری جدی مطالباتی که بطور کامل در حوزه اختیارات وزارت علوم است، در اسرع وقت شدند و بیان داشتند که مطالبات دیگر نیز بطور جدی و با کمک سایر نهادها و مراجع قانونی پیگیری شوند. بر اساس این گزارش، کمک هزینه بلاعوض ماهیانه، تسهیل شرایط وام های ویژه دکتری، حذف شهریه سنوات اضافی، تسهیل شرایط رفاهی خوابگاه و هزینه های آن در چهار فصل سال، افزایش بودجه پژوهشی دانشگاهها، کنترل و کاهش ظرفیت دانشگاهها در مقطع دکتری، اجرای طرح سربازی فارغ التحصیلان دکتری در دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری، پیشنهاد کاهش زمان سربازی فارغ التحصیلان دکتری با هماهنگی مبادی ذیربط قانونی و چاره اندیشی برای اشتغال فارغ التحصیلان دکتری اهم مطالبات دانشجویان دکتری حاضر در این جلسه بود.
 
سرپرست وزارت علوم در پاسخ به دانشجويان دکتری گفت: من خود عضو كمپين شما هستم. نقدها و پيشنهادهای دانشجويان در خصوص مسائل خود و  مباحث كلان آموزش عالي كشور بسيار مغتنم است و مسئولان وزارت علوم، پاسخ به مطالبات دانشجويان را وظيفه خود می دانند.
 
دکتر هاشمی با تاكيد بر ارتباط هدفمند و نهادينه شده دانشجويان با مسئولان وزارت علوم اظهار داشت: دانشجويان برای انعكاس مسائل صنفی، آموزشي و تحصيلي خود از ظرفيت شورای صنفی دانشجويان كه با حضور نمايندگان دانشجويان در سازمان امور دانشجويان وزارت علوم تشكيل می شود، استفاده و اين نهاد رسمی را تقويت كنند.
 
ما نیز تلاش می كنيم تا جایی كه اختيارات قانونی و امكانات آموزش عالی اجازه می دهد، به اين مطالبات پاسخ بدهيم. لكن پاسخ به برخی از مطالبات نیاز به زمان بيشتر و فراهم شدن برخی بسترهای قانونی و ساختاری دارد.
 
ایشان با اشاره به ضرورت استفاده بيشتر از ظرفيت دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاهها و مراكز آموزش عالي در بخش های مختلف جامعه گفت: نيازمند برقراری پيوند بيشتری بين آموزش عالي و جامعه اعم از بخش های صنعت، اقتصاد و فرهنگ هستيم.
 
دكتر هاشمی با بيان اينكه برای ايجاد اشتغال برای دانش آموختگان توسط وزارت علوم نيازمند قوانين و برنامه‌ريزی‌های دقيق است تاكيد كرد: در همين راستا رشد بی رويه پذيرش دانشجويان دكتری را در همه زير نظام های آموزش عالی محدود كرده ایم ولی به علت تقاضای اجتماعی بالا،  محدوديت بيشتر  در پذيرش دانشجويان دكتری به زمان و برنامه‌ريزی بيشتری نياز دارد.
 
در حال حاضر تمركز اصلی دانشجويان دكتری باید بر آموزش، پژوهش و نوآوری باشد ولي در كنار فعاليت‌های فرهنگی و اجتماعی، از نگاه همدلانه، دلسوزانه و نقادانه دانشجويان دانشگاهها به مسائل آموزش عالی استقبال می كنيم.
 
وی در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد کمیته ای سه نفره توسط دانشجویان دکتری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تشکیل شود تا با برقراری ارتباط و تشکیل جلسات با معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان، راهکارهای لازم را برای پاسخگویی به مطالبات خود به سرپرست وزارت علوم ارائه کنند.
 
گفتني است دكتر صديقی، معاون وزير علوم و رئيس سازمان امور دانشجويان و دكترعبدالرحيم نوه ابراهيم، مديركل دفتر برنامه ريزی آموزش عالی نيز در اين نشست حضور داشتند و به برخی از سوالات  دانشجويان مقطع دكتری پاسخ دادند.
نظرات بینندگان