arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

درختانی که قربانی بی‌تدبیری شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابتدای شهریور ماه بود که رییس اداره محیط زیست شهرستان ملارد خبر قطع ۲۳ اصله درخت بین ۵۰ تا ۱۰۰ ساله در روستای خوشنام این شهرستان را داد. خبر تلخی که نشان می‌دهد مسئولان شهری همچنان به اهمیت درختان به‌ویژه درختان کهنسال در کاهش معضلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا پی نبرده‌اند و محیط زیست را قربانی مسائل شهری می‌کنند. پس از گذشته حدود سه هفته از این اتفاق رییس اداره محیط زیست ملارد از در جریان بودن پرونده این تخلف در دادستانی خبر داد.

یعقوب مریدزاده ضمن اشاره به اینکه قطع درختان توسط توسط بخشداری و دهیاری «خوشنام» ملارد به دلیل انجام فعالیت‌های عمرانی و راه‌سازی انجام شده است، اظهار کرد: نماینده اداره محیط زیست در کارگروه فضای سبز با قطع درختان مخالفت کرده بود که متاسفانه علی‌رغم این مخالفت و صادر نشدن مجوز از سوی این نهاد، درختان قطع شده است.

وی با بیان اینکه برای انجام این طرح عمرانی در روستای ملارد می‌توانستند از راهکارهای دیگری مانند انتقال درختان استفاده کنند، ادامه داد: متاسفانه ساده‌ترین راهکار که قطع درختان است را انتخاب کرده‌اند.

رییس اداره محیط زیست ملارد در پایان گفت: با توجه به شکایت‌های اداره محیط زیست شهرستان ملارد بعید است که بخواهند درختان بیشتری از این روستا را برای ادامه پروژه قطع کنند.

حمد رضا محرایبان -استادیاراکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی- پیش از این درباره تبعات منفی قطع درختان توضیح داده بود: درختان به عنوان زیستمندان کلیدی اکوسیستم می‌توانند بر کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و شدت باد و جلوگیری از فرسایش خاک موثر باشند. با توجه به کافی نبودن سرانه فضای سبز شهری ( حدود ۱۵ مترمربع) گونه‌های درختی، فاقد کارآمدی لازم به عنوان بافت زیست‌محیطی هستند بنابراین کمترین آسیب‌ به فضای سبز شهری می‌تواند تبعات منفی زیست‌محیطی مانند افزایش آلودگی‌های محیطی و تبعات اجتماعی منفی مثل کاهش نشاط و شادابی روحیه شهروندان را در پی داشته باشد همچنین قانون برای آسیب رساندن به فضای سبز شهری و حتی گونه‌های حیات وحش مجازات قضایی درنظر گرفته است البته آگاه‌سازی شهروندان نسبت به تبعات منفی تخریب محیط زیست، مقدم بر قوانین است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان