arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

سفیدبالک‌های تهرانی ناقل بیماری نیستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس گیاه پزشکی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، گفت: سفیدبالک‌های از گونه ALeuroclava که در حال حاضر در تهران وجود دارند ناقل هیچ گونه بیماری به انسان و حتی ناقل بیماری گیاهی نیز نیستند و تنها ممکن است وارد قسمت فوقانی دستگاه تنفسی انسان شوند و حساسیت‌هایی را ایجاد کنند.

سیاوش یونسی در نشست تخصصی مدیریت سفیدبالک‌ها در فضای سبز و راهکارهای مقابله با آن که صبح امروز توسط مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد، اظهار کرد: موضوع سفیدبالک‌ها از سال 93 در تهران مطرح شد و این حشرات سفیدرنگ کوچک با ترشحات مومی روی سطح برگ درختان در تهران گسترش یافتند و به دلیل اهمیت موضوع در سطح ملی تصمیم گرفتیم با موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور همکاری‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه آفت در کل ایران شایع است و هر استانی مشکلات خاص خود را در این زمینه دارد گفت: در کشورهای دیگر نیز آفت‌ها به شکل‌های مختلفی وجود دارد اما بایستی جمعیت آنها را کنترل کرد.

رئیس گیاه پزشکی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اینکه سفیدبالک‌ها سه مرحله نوزادی دارند، گفت: به این مرحله دوران «پوره» سپس این پوره‌ها به شفیره و در نهایت حشره کامل تبدیل می‌شود. در حقیقت دوران نوزادی این سفیدبالک‌ها با چشم قابل دیدن نیست و حتی در مراحل بعدی هم با سختی می‌توان با چشم آنها را مشاهده کرد.

وی در ادامه به عوامل موثر در طغیان سفیدبالک‌ها اشاره کرد و گفت: پیدا کردن میزبان مناسب از جمله درخت توت و زیتون، کاهش یا عدم وجود دشمنان طبیعی، تغییرات اکوسیستم و شرایط اقلیمی به نفع آفت‌ها و به ضرر دشمنان (گرم شدن هوا طی سال‌های اخیر) و سرعت تولید مثل بالا از جمله عوامل طغیان این سفیدبالک‌ها است. در حقیقت با افزایش دشمنان طبیعی در شهریورماه شاهد این هستیم که این آفت‌ها نیز کمتر می‌شوند.

یونسی تصریح کرد: هر سفیدبالک در هر دوره 100 تا 300 تخم می‌گذارد با فرض اینکه 10 تخم باقی بماند در سال بعد هر 10 سفیدبالک نیز خودشان 10 تخم گذاشته و این عدد به 100 سفیدبالک و در نسل سوم به 1000 و در نسل هفتم 10 میلیون سفید بالک خواهیم داشت. بنابراین اگر بتوانیم حشرات پارازیتوئید را رهاسازی کنیم و آفت‌ها پارازیته شوند می‌توان از تصاعدی شدن رشد آفت‌ها جلوگیری کرد.

چالش‌های کنترل سفیدبالک‌ها

رئیس گیاه پزشکی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، گفت: زندگی و استقرار آفت‌ها در پشت برگ‌ها، عدم امکان رویت مراحل اولیه زندگی، تخم و پورگی با چشم معمولی، سرعت تکثیر فراوان (هر 20 روز یک نسل) و فاقد مرحله دیاپوژ (استراحت اجباری) از چالش‌های کنترل سفیدبالک‌ها است.

خسارت وارد شده توسط سفیدبالک‌ها

یونسی بیان کرد: ضعیف شدن گیاهان و انتشار ویروس‌های گیاهی که البته در سفیدبالک‌های تهران این انتشار وجود ندارد، آلوده شدن سایر گیاهانی که قبلا انتظار نداشتیم، مقاومت به حشره کش‌ها و اثرات روانی نامطلوب برای شهروندان از جمله خساراتی است که توسط این سفیدبالک‌ها وارد می‌شود. این سفیدبالک‌ها در ساعات گرم در پشت برگ‌ها و نزدیک زمین و در اوایل صبح که هوا خنک‌تر است پرواز کرده و جابجا می‌شوند و به همین دلیل مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده‌اند.

کنترل سفیدبالک‌ها در منابع علمی

وی به راه‌های کنترل سفیدبالک‌ها در منابع علمی اشاره کرد و گفت: تله‌های زرد، استفاده از مکنده‌ها، فویل‌های آلومینیومی، استفاده از قارچ‌های بیمارگر، دشمنان طبیعی و آفت کش‌ها از جمله راه‌های کنترل سفیدبالک‌ها هستند.

وی همچنین در ادامه به اقدامات انجام شده به صورت مدیریت کنترل تلفیقی آفت نیز اشاره کرد و گفت: تمام راهکارهای زراعی، فیزیکی، مکانیکی، بیولوژیکی، اکولوژیکی را جمع کردیم تا از آنها استفاده کنیم و استفاده از راهکارهایی شیمیایی را قطع یا به حداقل برسانیم.

یونسی همچنین به برخی از این اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت: دستورالعمل‌های اجرایی ابلاغ شده در مناطق 22 گانه تهران، برگزاری جلسات مستمر و منظم با مسئولین مراکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز به منظور ایجاد هماهنگی و تبادل اطلاعات، برگزاری جلسه مشترک مدیرعامل سازمان بوستان‌ها با وزیر و مدیران جهاد کشاورزی، تشکیل تیم‌های منسجم کارشناسی به منظور مانیتورینگ یا پایش آفت‌ها در سطح محله و ناحیه، تشکیل جلسات تخصصی در کلیه ادارات فضای سبز مناطق 22 گانه، جمع آوری و معدوم سازی برگ‌های درختان توت آلوده به فرم زمستان گذران آفت، جلوگیری از استفاده برگ‌های توت به منظور تولید خاک برگ از جمله این اقدامات است.

وی اضافه کرد: همچنین می‌توان به انجام اقداماتی از جلمه هرس زمستانی درختان توت به فرم کاسه‌ای، روغن پاشی درختان، عقد قرارداد با موسسه تحقیقات گیاه پزشکی، تشکیل کارگروه تخصصی کنترل سفیدبالک، آماده سازی، تجهیز و کنترل دقیق تجهیزات پیمانکاران، تدوین برنامه آبشویی درختان، نصب تله زرد، حذف و معدوم سازی پاجوش و تنه جوش سرشاخه‌های آلوده درختان توت و زیتون، حمایت از دشمنان طبیعی و رهاسازی حشرات مفید، بررسی پیشنهادات ارائه شده از سوی افراد حقیقی و حقوقی، اقدامات آموزشی، افزایش برقراری ارتباط با ادارات، مراکز درمانی و ...، مشارکت دهی شهروندان، سم پاشی و استفاده از سموم گیاهی و در نهایت استفاده از سموم شیمیایی به صورت مورد اشاره کرد.

چه اقداماتی وضعیت را بهبود می‌بخشد؟

رئیس گیاه پزشکی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اضافه کرد: بهینه سازی ناوگان آبشویی، تامین نهاده‌ها و انجام به موقع عملیات کنترلی از سوی پیمانکاران، ایجاد ارتباط صحیح منطقی با شهروندان، ایجاد ارتباط صحیح و منطقی با ادارات، مجتمع‌های مسکونی، مراکز نظامی و بهداشتی و ...، افزایش اطلاع رسانی از سوی رسانه‌ها و آموزش همگانی از جمله اقداماتی است که بایستی برای بهبود وضعیت حاضر انجام شود.
نظرات بینندگان