arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۶ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

مصباح‌یزدی: برخی به خاطر حفظ میز ریاست حاضرند خون شهداء را پایمال کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت:

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نباید با افرادی که به تلاش در جهت نگاه داشتن چند روز بیشتر میز ریاست خود، حاضرند خون شهدا را پایمال کنند، دم از وحدت و مسالمت زد. 

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، طی سخنانی با ذکر این مطلب که از منظر امام علی(ع) جهاد، چهار شاخصه دارد، اظهار کرد: امر به معروف، نهی از منکر، استقامت در میدان نبرد و دشمنی با فاسقین، از منظر امام علی(ع) جهاد محسوب می‌شود. 

وی افزود: امام علی(ع) می‌فرمایند: «اگر امر به معروف در جامعه رایج شود، مومنان پشت گرمی پیدا می‌کنند»؛ یعنی مراحل تربیت روحی جامعه به خوبی طی می‌شود، ولی اگر در جامعه‌ای منکرات به راحتی انجام شود و عکس العملی در مقابل آنها نباشد، موجب می‌شود که مومنان در آن جامعه احساس غربت کنند. 

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که همیشه حتی در حکومت‌های اسلامی نیز افرادی بوده‌اند که اظهار بی‌دینی کنند، خاطرنشان کرد: اگر در جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر نباشد، این گونه افراد خیالشان راحت می‌شود؛ این در حالی است که امیر مومنان علی(ع) می‌فرمایند « امر به معروف و نهی از منکر، بینی مفسدان را به خاک می‌مالد». 

این عضو مجلس خبرگان، در تعریف رکن چهارم جهاد که همان برخورد سخت با مفسدان و فاسقان است، اظهار کرد: دین اسلام، دین رحمت است در جایی که با مردم عادی سرو کار داریم، اما در مقابل مفسدان و متعرضان به دین و حدود الهی به مسلمان امر به غضب داده است؛ یعنی قرار نیست در مقابل همه رحمت داشته باشیم، بلکه باید در مقابل دشمنان خدا، بایستیم و بر آنان غضب کنیم. 

ِوی ادامه داد: رحمت اسلام شامل حال افرادی که فسق و فجور، پیشه آنها شده است، نمی‌شود؛ نباید با افرادی که به تلاش در جهت نگاه داشتن چند روز بیشتر میز ریاست خود، حاضرند خون شهدا را پایمال کنند، دم از وحدت و مسالمت زد، زیرا افرادی هستند که می‌گویند اسلام دین رحمت است و باید با همه حتی افراد فاسد و فاسق هم مهربان بود، در حالی که اسلام و قرآن چنین چیزی را مطرح نکرده‌اند. 

وی افزود: وظایف اجتماعی از جمله وظایف مهمی است که مومنان بر عهده دارند و باید به آنها عمل کنند؛ این گونه نیست که اگر خودمان دین‌دار شدیم و عمل خودمان را ملاک قرار دادیم، احساس کنیم یک مومن واقعی هستیم؛ در حالی که باید نسبت به دیگران حساس باشیم و وظایف اجتماعی خود را نیز به خوبی انجام دهیم. 

مصباح یزدی در ادامه، کاهش حساسیت‌های اجتماعی مومنان را از آفت‌های جامعه اسلامی برشمرد و اظهار کرد: اگر تنها به فکر عمل به واجبات و مستحبات باشیم و از دیگران و جامعه و امر به معروف و نهی از منکر غافل باشیم چگونه در قیامت می‌توانیم جواب امیرالمومنین(ع) و خداوند را بدهیم. 

وی عنصر بی تفاوتی نسبت به اجتماع را از آسیب‌های فرهنگ لیبرال و غربی و مغایر با اسلام ذکر کرد و گفت: در این فرهنگ که منطبق بر فرد گرایی است، هر کس مسوول انجام وظایف خود است و کاری به دیگران ندارد و این مساله برای آنها یک ارزش محسوب می‌شود؛ البته در این جوامع هم مردم سالمی هستند که با تکیه بر سنت‌هایی که ریشه در مذهب دارد، از این نوع زندگی رضایت ندارد که البته بازهم تعداد این افراد با توجه به تغییر نسل‌ها و الگو گیری از فرهنگ لیبرالیستی روز به روز کمتر می‌شود. 

وی تصریح کرد: در اسلام، مسئولیت‌های اجتماعی، جزیی از ایمان افراد محسوب می‌شود و امر به معروف و نهی از منکر در کنار نماز از جمله مسئولیت‌های ایمانی ما محسوب می‌شود. 

وی با بیان این که باید در کشور ما، سیاست گذاری مناسبی در بحث امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد، اظهار کرد: اسلام به دنبال سعادت جوامع است و یک جامعه سالم، مطلوب اسلام است و برای نیل به سوی این جامعه باید از سوی مسئولان، نخبگان و دست اندرکاران کشور طراحی مناسبی در خصوص سیاست گذاری‌های امر به معروف صورت گیرد. 

وی گفت: این سیاست گذاری‌ها باید بر مبنای امر به معروف صحیح با بیشترین تاثیرگذاری با توجه به شرایط جامعه باشد؛ زیرا جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در آن شعارها و احکام اسلامی، عزیز شمرده شوند و گناهکاران از این که جرم و فسادی مرتکب شده‌اند، از دیگران خجالت بکشند. 

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه، هدف قرآن از ذکر قصه‌های متعدد را، عبرت آموزی به انسان‌ها، ذکر و خاطرنشان کرد: هدف از قصه‌های قرآنی آن است که انسان‌ها با مطالعه آنها نتیجه عملکرد قوم‌های پیشین را ببینند و در زندگی به کار ببندند و بر اساس فرمایش پیامبر اکرم(ص)، تاریخ بنی اسراییل برای همه مسلمانان نیز تکرار می‌شود؛ یعنی تاریخ دوباره تکرار می‌شود و امتحانات الهی برای مسلمانان نیز به وقوع می‌پیوندند؛ پس جوامع اسلامی باید با مطالعه دقیق کلام الهی از عملکرد گذشتگان در جهت بهترین تصمیم برای سعادت خود عبرت و درس بگیرند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
0
1
عجب!!!!!!!!!!!
نظرات بینندگان