arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۸ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

رسانه ترکیه ای: قول بارزانی برای اسکان 200 هزار یهودی اسرائیل در شمال عراق و سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه ینی شفق ترکیه ادعا کرد: مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق به رژیم اشغالگر اسرائیل قول بازگرداندن و اسکان 200 هزار یهودی کُردتبار در شمال عراق و سوریه را داده و اعلام کرده است که منتظر بازگشت آنهاست.

به گزارش انتخاب، این رسانه ترکیه در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: مسعود بازرانی که تنها حمایت جدی خارجی را از رژیم اشغالگر اسرائیل دریافت کرده، هم اکنون تلاش دارد که گروه های کردی را قدرتمند کند و همچنین می کوشد تا مثل اسرائیل با اشغالگری، سرزمین های بیشتری را به عنوان مناطق کردنشین معرفی و تصاحب کند.
 
 رسانه ترکیه ای: قول بارزانی برای اسکان 200 هزار یهودی اسرائیل در شمال عراق و سوریه
 
بنا به نوشته این رسانه، حمایت رژیم صهیونیستی از اقدامات بارزانی در همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق با نفوذ و اثرگذاری یهودیان کُردتبار ساکن اسرائیل اتفاق افتاده و آنها هم اکنون حامی جدی این امر شده اند.
 
روزنامه ینی شفق همچنین در این گزارش خبری خود نوشت: مجله 'اسرائیل ـ کُرد' که در شمال عراق منتشر می شود، در شماره اخیر خود ضمن پرداختن به موضوع روابط بارزانی و رژیم اشغالگر اسرائیل نوشته است که حدود 200 هزار یهودی کُردتبار ساکن اسرائیل منتظر بازگشت به شمال عراق و سوریه هستند.
 
به ادعای ینی شفق، این انتظار برای بازگشت دو جانبه است که هم یهودی های کُرد ساکن سرزمین های اشغالی فلسطین و هم بارزانی و اطرافیان وی خواهان این اتفاق هستند.
 
به ادعای این رسانه، در اوایل قرن گذشته بسیاری از یهودیان ساکن عراق و سوریه طی عملیات بزرگ به اسرائیل منتقل شده و در ارکان حکومتی اسرائیل صاحب مناصب مختلف شدند.
 
به نوشته این رسانه، بعد از تشکیل رژیم جعلی اسرائیل، روابط دو طرف اسرائیل و کُردهای عراق در زمان ملامصطفی بارزانی و نیز در دوره مسعود بازرانی ادامه یافته و عمیق تر شده است.
 
به نوشته ینی شفق، در واقع حمایت رژیم اسرائیل از همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در 25 سپامبر 2017 نتیجه این روابط دو جانبه چندین ساله محسوب می شود.
 
در مقاله این رسانه عنوان شده است که مجله 'اسرائیل ـ کُرد' برای انتشار در مناطق کردنشین شمال عراق از طرف سازمان جاسوسی اسرائیل(موساد) حمایت مالی شده و از طرف خانواده و اطرافیان بارزانی برای فعالیت گسترده پشتیبانی می شود و برای تعمیق روابط کردستان و اسرائیل تلاش می کند.
 
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل با صدور بیانیه ای که روز چهارشنبه در روزنامه اورشلیم منتشر شد، اعلام کرد که 'از تلاش های مشروع مردم کُرد برای تشکیل دولتی متعلق به خود و برگزاری همه پرسی در اداره اقلیم کردستان عراق' حمایت می کند.
 
نتانیاهو در این بیانیه با اشاره به همکاری نزدیک اسرائیل با کُردها از دهه 60 میلادی تاکنون اعلام کرد که 'مهمترین تحول مثبت در ارتباط با سرنوشت خاورمیانه ظهور یک نوع تشکیلات کُرد مستقل خواهد بود.'
 
نتانیاهو ماه گذشته نیز با از تشکیل یک دولت مستقل کُرد در عراق اعلام حمایت کرده بود.
 
مقامات اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی حدود سه ماه پیش در نشستی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم، تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) میلادی برگزار کنند.
 
تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واکنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد و تاکنون هیچ مرجعی به جز رژیم اشغالگر اسرائیل از برگزاری این همه پرسی حمایت نکرده است.
 
این تصمیم اقلیم کردستان عراق موجب واکنش های منفی کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه را در پی داشت به طوری که این کشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی کشورهای منطقه از جمله عراق اعلام کردند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان