arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۳ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶

بیانیه ۸۰ کارشناس هسته‌ای آمریکا: آقای ترامپ! برجام را حفظ کنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 یک روزنامه مشهور آمریکایی نوشت، دونالد ترامپ باید روز پنجشنبه درباره این مساله تصمیم بگیرد که آیا بار دیگر لغو تحریم‌های اقتصادی ایران را تمدید کند یا نه، ماموریتی که بر اساس توافق هسته‌ای بر عهده رئیس جمهور آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه واشنگتن پست، علی رغم نگرانی ترامپ نسبت به این مساله که ایران یک تهدید بین المللی است، وی احتمالا تحریم های مربوط به بخش نفتی و بانکی ایران را برای دومین بار از زمان به قدرت رسیدن تمدید خواهد کرد. در غیر این صورت آمریکا توافق هسته‌ای 2015 میلادی بین قدرت های جهانی و ایران را نقض خواهد کرد، توافقنامه‌ای که میراث دولت اوباما است.

این گزارش افزود: حتی اگر ترامپ لغو تحریم ها را برای یک بار دیگر نیز تمدید کند، ایران و توافق هسته‌ای همچنان زیر حملات رو به افزایش ترامپ قرار خواهد گرفت.

مقام های آمریکایی با طرح انتقادات علنی از توافق هسته‌ای و رفتار ایران، ظاهرا سعی دارند زمینه لازم برای از بین بردن توافق فعلی را آماده کرده و احتمالا به دنبال راهی برای مذاکره مجدد برای اصلاح و تعدیل این توافقنامه هستند.

تصمیم مهم بعدی ترامپ در قبال ایران مربوط به 15 اکتبر خواهد بود، زمانی که وی درباره این مساله باید تصمیم گیری کند که آیا ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بوده است یا نه، ترامپ باید هر 90 روز به کنگره درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای گزارش دهد. ماه جولای گزارش هایی منتشر شد که ترامپ بابت این مساله که مشاورانش گزینه ای جز تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای برای وی باقی نگذاشته اند، ابراز نارضایتی کرده است.

بیش از 80 متخصص منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای با انتشار بیانیه مشترکی در روز چهارشنبه تاکید کردند "توافقنامه هسته‌ای ثابت کرده است که یک توافق موثر و قابل راستی آزمایی است و یک نتیجه خالص برای تلاش های بین المللی در زمینه منع اشاعه تسلیخات اتمی به شمار می رود."

وندی شرمن مذاکره کننده سابق آمریکایی در این باره تاکید کرد: خواه مستقیم یا غیر مستقیم، نقض این توافقنامه از سوی آمریکا بدترین چیزی است که می توانیم برای امنیت ملی آمریکا انجام دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر این توافق متلاشی شود، آن هم به خاطر اقداماتی که ما انجام می دهیم و منجر به نقض برجام می شود، آنگاه ایران تصمیم می گیرد تا از توافق خارج شود و بی شک ایران بار دیگر در مسیر دستیابی به تسلیحات اتمی قرار خواهد گرفت و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز همه نظارت خود بر برنامه هسته‌ای ایران را از دست خواهد داد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هفته گذشته گفت: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، ایران به این توافقنامه پایبند خوهد بود.

این روزنامه آمریکایی افزود: اگر ترامپ تحریم های ایران را یک بار دیگر لغو کند، احتمالا بیانیه شدیداللحنی را صادر می کند تا ایران را محکوم کرده یا تحریم های بیشتر علیه تهران به خاطر مسائل غیر هسته ای مثل حمایت از تروریسم آزمایش موشک بالستیک یا وضعیت حقوق بشر را تایید خواهد کرد.

پیش بینی می شود ایران در نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل با انتقادات شدید ترامپ و نتانیاهو روبرو خواهد شد.

حداقل برخی مقام های اروپایی آمادگی خود را نشان داده اند تا راهکارهای خلاقانه‌ای را برای تقویت توافقنامه هسته‌ای پیدا کنند، شاید از طریق مذاکره برای یک توافق مکمل. پیش بینی می شود مقام های دولت آمریکا این مساله را در نشست هفته آینده در نیویورک با اروپایی ها مطرح خواهند کرد.

جرارد آرود سفیر فرانسه در واشنگتن روز سه شنبه در توئیتر نوشت: ما مخالف آغاز مجدد مذاکره بر سر توافق هسته‌ای هستیم. هیچ مذاکره‌ای وجود نخواهد داشت و ما به توافقنامه احترام می گذاریم. بر این اساس می توانیم درباره سایر موضوعات مذاکره کنیم.


نظرات بینندگان