arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶

معاون ظریف با نماینده ویژه پوتین دیدار کرد +عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه و رییس هیات ایرانی در مذاکرات آستانه با الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه و همتای خود در مذاکرات سوری مذاکره کرد.
 
معاون ظریف با نماینده ویژه پوتین دیدار کرد +عکس 
به گزارش ایرنا، دیدار هیات های ایرانی و روسی امروز (پنجشنبه) در محل برگزاری ششمین دور کنفرانس بین المللی سوریه در پایتخت قزاقستان برگزار شد.
 
جابری انصاری معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه در کانال تلگرامی خود نوشت: در این ملاقات که با فاصله یک روز از دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه در شهر سوچی با رییس جمهور روسیه انجام شد، طرفین پیرامون آخرین تحولات روند آستانه، مناطق کاهش تنش و همچنین آخرین وضعیت اسناد تهیه شده در نشست های کارشناسی آستانه رایزنی و تبادل نظر کردند.
 
این دور از نشست آستانه دو روزه برگزار می شود و اجلاسیه عمومی برای فردا (جمعه) برنامه ریزی شده است.
 
ایجاد منطقه چهارم امن در ادلب سوریه از موضوع های اصلی دور ششم نشست سوری آستانه است.
 
افزون بر هیات های ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان این مذاکرات، نمایندگان دولت و مخالفان سوریه، قزاقستان به عنوان میزبان، هیات سازمان ملل و کشورهای ناظر در مذاکرات سوری آستانه شرکت دارند.
 
هیات دولت سوریه به سرپرستی بشار جعفری نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل در مذاکرات آستانه شرکت دارد و 24 نماینده معارضان سوری پذیرنده پیمان آتش بس فراگیر نیز برای شرکت در این گفت وگوها در پایتخت قزاقستان بسر می برند.
 
هیات ترکیه نیز به سرپرستی سدات اونال معاون وزیر امور خارجه این کشور در مذاکرات آستانه شرکت می کند.
 
استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز در نشست آستانه شرکت دارد.
 
از آمریکا هم دیوید ساترفیلد نماینده وزارت خارجه این کشور در امور خاورمیانه به عنوان ناظر در مذاکرات حضور دارد و نائف آسفی تل رئیس بخش سیاسی وزارت خارجه اردن نیز به همین عنوان بر گفت وگوها نظارت می کند.
 
مذاکرات آستانه که راهبرد آن پاییز سال گذشته در نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو اعلام شد، تصمیم همگرایی سه کشور را برای کاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.
 
ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.
 
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.
 
گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حکومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از کشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی برخوردار شوند.
 
این اقدام های ضدسوری سبب تشکیل دهها گروه تروریستی شد که افزون بر قتل عام و کشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو کشور، آوارگی میلیون ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه کشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می دهند.
نظرات بینندگان