arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۱۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۹ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

سایت توكلی: وزیر اقتصاد هم به‌جمع ترسوها پیوست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سایت الف نوشت: وزیر اقتصاد هم به جمع ترسوهایی همچون رئیس مركز آمار و رئیس‌كل بانك مركزی پیوست كه به زعم رئیس‌جمهور از اعلام رشد اقتصادی 10 درصدی كشور، ابا دارند.

حدود یك ماه و نیم پیش رئیس‌جمهور در واكنش به انتقادات كارشناسی درباره علل كاهش رشد اقتصادی كشور در سه سال اخیر، به ناگاه ادعا كرد كه رقم واقعی رشد اقتصادی كشور 10 درصد است اما عده‌ای می‌ترسند این واقعیت را بیان كنند.

احمدی‌نژاد در جلسه هیئت دولت با رد تمامی آمارهای رسمی و غیررسمی، یك‌ تنه در نقش سازمان جامع آماری كشور حاضر شد و گفت: «وقتی آمار افزایش تولیدات در همه بخش‌ها بیش از 10 درصد است، بر چه مبنایی رشد اقتصادی كشور را 4 درصد اعلام می‌كنند، این موضوع نشان می‌دهد كه عده‌ای می‌ترسند، اعلام كنند رشد اقتصادی ایران بالای 10 درصد بوده در حالی كه این اتفاق در واقعیت رخ داده است و می‌تواند چند سال متوالی ادامه یابد.»

از آن روز، همگان از یك طرف به دنبال انتشار جزئیات آمار مورد ادعای رئیس‌جمهور بودند و از طرف دیگر به دنبال یافتن آن ترسوهایی بودند كه به زعم احمدی‌نژاد از اعلام رشد بالای 10 درصدی اقتصادی كشور، ترس دارند. انگشت اتهام هم علاوه بر منتقدان دولت، به مسئولان آماری و اقتصادی دولت نشانه رفت: مركز آمار، وزارت اقتصاد، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و بانك مركزی.

در این دوره یك ماه و نیمه، نه رئیس مركز آمار و نه رئیس‌كل بانك مركزی، خویش را از اتهام «ترسو بودن» تبرئه نكرده‌اند و این هفته وزیر اقتصاد نیز به جمع آنان اضافه شد.

وی در نشست خبری روز سه‌شنبه در مورد نرخ رشد اقتصادی گفت: «آنچه توسط بانك مركزی اعلام شده همان رقم 3.5 و 4.2 درصد رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت بوده است.» بدین ترتیب، وزیر اقتصاد نیز آمار ذلیلانه بانك مركزی را به آمار متهورانه، شجاعانه و آمرانه رئیس‌جمهور ترجیح داد.

 بنابراین، افكار عمومی فقط می‌تواند منتظر اقدام متهورانه معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور باشد كه شجاعت به خرج دهد و مستندات رشد اقتصادی 10 درصدی را منتشر كند تا به زعم احمدی‌نژاد «عده‌ای بدون آنكه بتوانند از سیاست‌های اصلی دولت ایراد بگیرند» همچنان «با ماجراسازی‌های فرعی و پوچ» به دولت حمله نكنند. مطمئنا پایین بودن رشد اقتصادی را نمی‌توان در طبقه‌بندی ایرادات از نگاه رئیس‌جمهور جزو آن «ایرادات آنقدر كوچكی» دانست كه «كسی نتوانسته روی آنها مانور بدهد چرا كه اگر ایراد بزرگی وجود داشت مخالفان حتماً با تمسك به آن به میدان می‌آمدند.»

نكته دیگر آن كه احمدی‌نژاد در همان جلسه دولت تاكید كرده كه «همانگونه كه بارها تاكید كرده‌ام هیات وزیران و اعضای ستادی دولت اجازه نمی‌دهند كه دیگرانی بنشینند و با فضاسازی و غوغاسالاری برای آنان دستور كار روزانه تهیه كنند.» با وجود این تاكید رئیس‌جمهور، مشخص نیست چرا یك شخص شجاع در دولت پیدا نمی‌شود كه مستندات رشد اقتصادی 10 درصدی را ارائه كند تا ما غوغاسالاران، بهانه‌ای برای هجمه به دولت نداشته باشیم.

نظرات بینندگان