arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۶

احتمال ابتلا به دیابت در مردانی که همسران چاق دارند/ عکس موضوع صادق نیست

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مردان در صورت داشتن همسران چاق، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند که این امر در مورد زنانی با همسران چاق صدق نمی‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
احتمال ابتلا به دیابت در مردانی که همسران چاق دارند/ عکس موضوع صادق نیست 
نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مردان در صورت داشتن همسران چاق، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند که این امر در مورد زنانی با همسران چاق صدق نمی‌کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تلگراف، محققان در نخستین مطالعه اختصاصی جنسیتی به بررسی تاثیر چاقی زوجین بر وضعیت سلامت یکدیگر پرداختند و دریافتند مردانی که همسران چاق دارند،21 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند که این امر به دلیل عادات غذایی نامناسب و غلط همسرانشان می‌باشد.

با این حال محققان این پژوهش نتوانستند علت اینکه چرا این امر در مورد زنان صدق نمی‌کند را توضیح دهند.

آنها پژوهش خود را با بررسی مردان 50 سال و بالاتر آغاز کردند که با زنان چاق زندگی می‌کنند.

محققان این افراد را در برابر بیماری‌هایی مورد بررسی قرار دادند که در حال حاضر بیش از 3،4 میلیون بزرگسال در انگلستان را تحت تاثیر قرار داده است.

این تحقیق که در نشست سالانه انجمن دیابت اروپا ارائه شد نشان دهنده این بود که افراد بالای 55 سال که با یک همسر دیابتی زندگی می‌کنند، نسبت به همسالان خود که این وضعیت را ندارند بیشتر از چاقی رنج می‌برند.

عمدتا در افرادی که چاق بوده و یا دارای سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 هستند، خطر ابتلا به این بیماری بسیار بالاتر است.

اما تاکنون، اثر خاص چاقی همسران بر وضعیت سلامت یکدیگر و خطر ابتلا به دیابت، نامشخص بود.

تیمی از دانشگاه آرهوس دانمارک 3650 مرد و 3478 زن در سن 50 سالگی و بالاتر را که از یک ملیت بودند مورد بررسی قرار دادند.

شرکت‌کنندگان در این پژوهش هر دو سال و نیم در فاصله سالهای 1998 تا 2015 مورد مصاحبه قرار گرفته و محققان دریافتند میزان موارد جدید ابتلا به دیابت نوع 2، در میان مردان جوان 12.6  در هزار نفر و در میان زنان 8.6 بود.

در یک تحقیق دیگر،این تیم تحقیقاتی بررسی کردند که آیا رشد چاقی با بالا رفتن سن برای افراد دارای همسر مبتلا به دیابت نوع 2 و افرادی که همسران دیابتی ندارند در 7187 مرد و زن متفاوت است یا خیر.

آنها دریافتند که افرادی که بیش از 55 سال دارند و با همسران دارای دیابت نوع 2 زندگی می کنند، دارای سطوح بالاتری از چاقی در مقایسه با افرادی هستند که هسرانشان چنین شرایطی را ندارند.

تشخیص خطر مشترک بین همسران ممکن است تشخیص دیابت را بهبود بخشد و زوج‌ها را تشویق کند تا تلاش‌های مشترک برای داشتن برنامه غذایی سالم‌تر و سطوح فعالیت خود را افزایش دهند.
نظرات بینندگان