arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۶

درخواست معاون وزیر ارشاد از آستان قدس: یک فرهنگسرا هم در تربت جام تاسیس کنید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درخواست مرادخانی از آستان قدس: یک فرهنگسرا هم در تربت جام تاسیس کنید 
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقام نوایی پرکارترین مقام خراسانی است و به شدت استعداد سمفونی شدن را دارد.

به گزارش ایسنا، علی مرادخانی شامگاه پنج شنبه 23 شهریورماه، در نخستین همایش «خنیاگران جام» که با محوریت بزرگداشت و تجلیل از بزرگان موسیقی مقامی تربت جام، در محل تالار جامی این شهرستان برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد:  بزرگان ما می‌توانند روی این موضوع که مقام نوایی را به یک قطعه جهانی تبدیل کنیم کار کنند و اثری جهانی را به جامعه خود و جهان تحویل دهند.  گاهی اوقات در تاریخ به دنبال اسطوره‌هایمان می‌گردیم اما اسطوره‌های ما در تربت جام در کنارمان هستند و نیازی به جستجوی تاریخ نداریم.

مرادخانی خطاب به رحمتی‌زاده، مشاور تولیت آستان قدس رضوی که در این همایش حضور داشت، گفت: آستان قدس رضوی فرهنگسراهای گسترده‌ای را ایجاد می‌کند و تقاضا می‌کنیم با همکاری سایر مجموعه‌ها یک فرهنگسرای شایسته در تربت جام تاسیس کنند چون این منطقه نیازمند چنین زیرساخت‌هایی است.

وی اظهار کرد: بزرگان موسیقی منطقه معجزه‌گران این عرصه هستند و امیدواریم بتوانیم خدمت گزاری‌های بیشتری را به این اساتید ارائه دهیم.موسیقی هویتی ما، موسیقی مقامی است و از روز اولی که وارد حوزه هنری شدم شاهد نقش پررنگ تربت جام در این حوزه بودم و در واقع می‌توان گفت، موسیقی خراسان مدیون تربت جام است.

مرادخانی راهبراد اصلی ما در این معاونت توجه به موسیقی به ویژه موسیقی مقامی و موسیقی های هویتی است.

وی با اشاره به خراسان بزرگ که شامل سمرقند، بخارا، هرات و... بود، بیان کرد: فرهنگ این مناطق در واقع یک فرهنگ و تربت جام نقشی بسیار اساسی در حفظ موسیقی، عرفان و حکمت این منطقه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های مهمی در پژوهشکده‌های معتبر دنیا در خصوص موسیقی این منطقه وجود دارد که امروز هم از آن‌ها در مراکز آموزشی شان استفاده می‌شود و «تز»های دکتری بسیاری در همین زمینه نوشته شده است و هم اکنون هم درخواست‌های زیادی وجود دارد تا مجددا پژوهشگرانی از خارج به این منطقه سفر و مطالبی را جمع‌آوری کنند.فعالیت‌های پژوهشی حوزه موسیقی مقامی را می‌بایست گسترش داده و با تاکید و تمرکز بیشتری به آن بپردازیم تا این موسیقی اصیل رخ بنماید و این امر با کنفرانس‌ها و مباحث تحلیلی بیشتر در این زمینه میسر خواهدشد.

وی افزود: مطالب پژوهشی و آموزشی را می‌بایست در قالب‌های مختلف نظیر کتاب، سی دی و... در دسترس عموم قرار دهیم تا راه گشای پژوهشگران داخلی، خارجی و علاقه مندان این حوزه باشد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: حوزه ملی یک سطح معقول برای موسیقی تربت جام است، چرا که موسیقی کشور الهام بسیار زیادی از آن گرفته و از کنار آن اتفاقات بسیار خوبی برای کشور افتاده است و  می‌بایست با گردآوری یک میراث قدرتمند از موسیقی مقامی این خطه، افق بسیار روشنی را برای آینده طراحی کنیم، همانطور که تاکید مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد نیز توجه به موسیقی مقامی با گرایش ایران فرهنگی است.

مرادخانی اظهار کرد: خنیاگران جام از مدت‌ها پیش در ذهن ما بود تا بتوانیم چنین همایشی را برگزار کنیم چرا که تربت جام به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های فرهنگی و هنری و از ذخایر عظیم کشور است و امیدواریم با برگزاری این همایش و استمرار آن بتوانیم اتفاقات مثبت دیگری را در ادامه برای آن رقم بزنیم.  جای تاسف دارد که چندین «تز» دکتری در دانشگاه‌های جهان در مورد موسیقی مقامی خراسان به ویژه شهرستان تربت‌جام نوشته شده، اما در داخل نتوانسته‌ایم آنطور که شایسته است به این موضوع بپردازیم و خوشخبتانه حرکت خوبی آغاز شده است که می‌بایست استمرار پیدا کند. مقامات مختلف خراسان می‌بایست تبیین شود تا بتوانیم یک جریان کلی موسیقی مقامی در اینجا ایجاد کنیم چراکه اگر این کار صورت نگیرد در طول زمان و به صورت آهسته این گنجینه از بین خواهد رفت.

همچنین سیدسعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امیدواریم خنیاگران جام به صورت هفته موسیقی جام در آینده برگزار شود.موسیقی مقامی جنوب خراسان ظرفیت‌های فراوانی دارد و امیدواریم با برگزاری سالانه این همایش‌ها به شکلی کامل‌تر بتوانیم به موسیقی مقامی این منطقه بپردازیم.
نظرات بینندگان