arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶

سرپرست وزارت علوم: باید زمینه تحصیل جوانان میانماری در کشور ما فراهم شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پیوند با کشورهای جهان باید در دستور کار دانشگاه ها قرار بگیرد، گفت: اکنون در کانون علمی جهان اسلام قرار داریم و دانشگاه های ما نظیر دانشگاه پیام نور باید جهانی و اسلامی باشد.

به گزارش ایرنا، سید ضیاء هاشمی روز شنبه در همایش رییسان دانشگاه های پیام نور کشور که به میزبانی دانشگاه پیام نور استان البرز برگزار شد، افزود: این موضوع با استفاده از امکانات فضای مجازی میسر می شود و این مهم ماموریت وزارت علوم است.
 
هاشمی ارتقاء کیفیت را هدف و سیاست مشترک نظام آموزش عالی کشور عنوان و تاکید کرد: دانشگاه پیام نور نیز باید همگام با سایر دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی اهتمام جدی به اصل ارتقای کیفیت آموزش عالی داشته باشد.
 
وی افزود: در شرایط جدید دانشگاه پیام نور باید با رصد و تحلیل دقیق وضعیت موجود و تبیین و ترسیم چشم انداز مطلوب نظام آموزشی خود بیش از گذشته پای از عرصه های ملی فراتر نهاده و به دانشگاه جهان اسلام و حتی در مقیاس جهانی تبدیل شود.
 
هاشمی به جایگاه ملی ایران در جهان اسلام و منطقه خاورمیانه اشاره کرد و اظهار داشت: از آنجا که اکنون جمهوری اسلامی کانون علم و معرفت و پایگاه اصلی رشد علمی در جهان اسلام و غرب آسیا به شمار می رود، دانشگاه پیام نور باید با بازنگری راهبردهای و ماموریت های گذشته، مبتنی بر نیازهای جدید جهان اسلام برنامه ریزی و اقدام کند.
 
سرپرست وزارت علوم: باید زمینه تحصیل جوانان میانماری در کشور ما فراهم شود 
**زمینه سازی برای تحصیل جوانان مسلمان میانماری در دانشگاه های ایران
وی در ادامه با اشاره به مظلومیت مسلمانان در منطقه خاورمیانه و دیگر نقاط جهان به ویژه میانمار، خاطرنشان کرد: امروز تعدادی از مسلمانان در میانمار در حال آواره شدن هستند که باید زمینه تحصیل آموزش عالی برای جوانان میانماری در کشور فراهم شود.
 
سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچون دیگر بخش ها و نهادهای نظام جمهوری اسلامی نمی تواند نسبت به این واقعه هولناک بی تفاوت باشد، به همین منظور دانشگاه پیام نور باید با احساس مسئولیت نسبت به حوادث میانمار کارگروهی برای بررسی شرایط تحصیل جوانان میانماری در فضای علمی و آموزشی خود فراهم کند.
 
سرپرست وزارت علوم افزود: برای نیل به این مهم دانشگاه پیام نور می تواند با استفاده از ظرفیت ها و بسترهای علمی و فناورانه خود عمل کرده و حداکثر ظرف یک ماه آینده برنامه دقیق خود در این باره را اعلام کند.
 
وی اضافه کرد:اکنون بیش از ٥٠٠ هزار دانشجو در ٥٠٠ واحد دانشگاهی پیام نور در داخل و خارج کشور مشغول تحصیل هستند.
 
هاشمی گفت:آموزش عالی کشور از ارکان و بخش های مختلفی برخوردار است که پیام نور یکی از ارکان مهم آن است و در این حوزه باید به صورت جدی مسائل و واقعیت های جامعه را در عرصه های مختلف رصد کرد.
 
وی با بیان اینکه به عنوان مجموعه علمی باید با تحلیل و تبیین مسائل، آینده نگری و آسیب شناسی مدیریت خود را طراحی کنیم، خاطر نشان کرد: ما به عنوان حوزه نخبگی و علمی جامعه نمی توانیم مدیریت عوامانه را پیش بگیریم و اگر بخواهیم این افق را تحلیل کنیم باید تحلیلی کامل از روند موجود داشته باشیم.
 
هاشمی یاداورشد : در سال جاری رقم دانشجویان حدود یک میلیون و 200 هزار نفردر 7 سال گذشته بوده و اکنون این جمعیت کمتر از نصف شده است.
 
وی افزود: این روند با بررسی کارشناسی سالانه 100 هزار دانشجو از رقم فعلی کاهش پیدا می کند و طبق برآوردهای صورت گرفته تا سال ١4٠٠ جمعیت دانشجو نصف خواهد شد.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه باید با ثروت آفرینی از طریق علم خود را تامین کند، عمده درآمد دانشگاه پیام نور از طریق شهریه است و کاهش دانشجویان کاهش درآمد این دانشگاه را در پی خواهد داشت.
 
وی تعداد اساتید در دانشگاه پیام نور را 4 هزار نفر اعلام کرد و گفت: شاخص های رسمی پیش بینی کرده که به ازای هر استاد 250 دانشجو نیاز است و اگر قابلیت پذیرش یک میلیون دانشجو وجود دارد وجود این تعداد استاد قابل قبول است.
 
هاشمی خاطرنشان کرد: اساسنامه دانشگاه پیام نور بروزرسانی شده و باید از این دانشگاه حمایت شود که سرمایه این مجموعه سرمایه ای ملی است.
 
وی گفت: دانشگاه پیام نور از ویژگی و ظرفیت خاصی برخوردار بوده و پیشانی آموزش غیرحضوری و نیمه حضوری است.

سرپرست دانشگاه علوم افزود: بر اساس آمارها حدود 4 هزار و 500 محتوای درسی در فضای مجازی طراحی شده که این ظرفیت ها نیازمند معرفی ماموریت های جدید است.
نظرات بینندگان