arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۳ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۰

سالم‌ترین کشور‌های جهان کدامند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بررسی مختلف دانشمندان نشان داده بهترین کشور‌ها از نظر سلامت و بهداشت در منطقه اسکاندیناوی قرار دارند و شامل ایسلند، سوئد و فنلاند هستند. دیگر کشور‌هایی که شرایط خوبی دارند،‌ عبارتند از آلمان، سوئیس، استرالیا، دانمارک، کانادا، اتریش، هلند زلاندنو، ژاپن،‌ جزیره ساردنیا و آمریکا. سال‌هاست این کشور‌ها اصول و قوانینی درباره سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی ملی دارند.

مجله معتبر فوربس در گزارشی که در ادامه می‌خوانید؛ سالم‌ترین کشور‌های جهان را معرفی کرده است:

سوئد
قوانین زیست‌محیطی که در سوئد اجرا می‌شود،‌ کمک فراوانی به سلامت ساکنان این کشور کرده است. آلودگی هوا در سوئد به قدری ناچیز است که آن را در زمره 3 کشور پاک جهان قرار داده است. میزان ابتلا به بیماری سل و مرگ و میر نوزادان در این کشور به ترتیب 3 و 4 نفر در 100 هزار نفر است.

فنلاند
30 سال پیش این کشور شمال اروپا بالاترین آمار مرگ‌ومیر مردان را (از هر 1000 بیمار 5 نفر جان خود را از دست می‌دادند) به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی داشت. برای کاهش آمار مرگ‌ومیر مردان، دولت این کشور مردم را تشویق کرد تا روش‌های زندگی سالم را اجرا کنند. پس از آن، میزان مصرف میوه و سبزی در این کشور 2 برابر افزایش و میزان مصرف دخانیات به شدت کاهش یافت. هم‌اکنون میزان مرگ‌ومیر به دلیل ابتلا به بیماری قلبی در فنلاند به یک درصد کاهش یافته است که موفقیت بزرگی برای سیستم بهداشتی‌اش محسوب می‌شود. این کشور همچنین پایین‌ترین آمار ابتلا به بیماری سل و مرگ‌ومیر نوزادان را در اختیار دارد.

آلمان
شهروندان آلمانی برای مراجعه به بیمارستان و ملاقات با پزشک متخصص نیازی به انتظار و توصیه ندارند. شرکت‌های بیمه این کشور هزینه ایاب و ذهاب بیماران به بیمارستان‌ها را نیز پرداخت می‌کنند. با وجود عرضه خدمات مدرن در بیمارستان‌های آلمان، شهروندان این کشور به علت هزینه بسیار بالای این خدمات برای درمان به کشور‌های همسایه سفر می‌کنند. دولت فدرال آلمان سالانه بیش از 6 / 11 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را برای ارتقای سیستم بهداشت عمومی هزینه می‌کند. تراکم پزشکان نسبت به جمعیت این کشور 4 به 1000 نفر است که رتبه پنجم سالم‌ترین کشور‌های جهان را کسب کرده است.

زلاندنو
جمعیت و آلودگی‌های زیست‌محیطی اندک، زلاندنو را همانند ایسلند مکان مناسبی برای زندگی کرده است. شهروندان این کشور عاشق فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، ماهی‌گیری، کوهنوردی و... هستند. این فعالیت‌ها به تندرستی شهروندان این کشور کمک فراوانی می‌کند.

دکتر سباستین نورث، استاد دانشگاه ولینگتون گفت: «زلاندنویی‌ها میوه، سبزی و ماهی ارگانیک می‌خورند. در رژیم غذایی دانش‌آموزان نیز میوه‌هایی مانند سیب، کیوی و غذا‌های دریایی وجود دارد.» پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند رژیم غذایی زلاندنویی‌ها عمر آنها را سال‌ها افزایش می‌دهد.

ایسلند
شاخص امید به زندگی در میان شهروندان زن و مرد ایسلندی به ترتیب 74 و 72 سال است. زندگی تا دهه 70 عمر به آنها فرصت می‌دهد تا به کوه‌ها، آبشار‌ها، آتشفشان‌ها و دریاچه‌های کشورشان سفر و آنها را از نزدیک تماشا کنند. این کشور پایین‌ترین میزبان آلودگی‌های زیست‌محیطی را دارد و میزان ابتلا به بیماری سل و مرگ‌ومیر نوزادان 2 نفر در 100 هزار نفر است.

ژاپن
بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ژاپنی‌ها به دلیل مصرف فراوان ماهی و سبزی‌ها بیشتر از دیگر ساکنان زمین عمر می‌کنند. دکتر پائلو دیویس، متخصص تغذیه سازمان بهداشت جهانی گفت: «هر وعده غذای ژاپنی‌ها مانند تکه‌ای از تابلویی زیباست. غذا‌ها خوشمزه، زیبا و ساده هستند.»

او افزود: «ژاپنی‌ها بزرگ‌ترین مصرف‌کننده ماهی، سس سویا و چای سبز جهان هستند. آنها هرگز زیاد غذا نمی‌خورند، چون معتقدند اضافه وزن و چاقی یکی از مهمترین علل مرگ‌ومیر است.»

ساردنیا
ساردنیا جزیره‌ای خودمختار است که قدمتی چند صد ساله دارد. این جزیره بهشت کهنسالانی است که با خانواده‌شان در آنجا زندگی می‌کنند. بیشتر مردان ساکن این جزیره چوپان هستند و روزانه بیش از 10 کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند و سیب‌زیمین، میوه تازه، روغن زیتون، پنیر، باقالای پخته و سبزی‌هایی با برگ سبز می‌خورند. پیاده‌روی، رژیم غذایی سالم و آب و هوای سالم ساکنان این جزیره را تندرست کرده است.

ایالات متحده آمریکا
دولت ایالات متحده آمریکا بیشتر از 15 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را در سیستم بهداشت عمومی هزینه کرده که تأثیر ناچیزی در ارتقای سطح بهداشت عمومی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان داشته است. وزارت بهداش آمریکا در سال 2006 اعلام کرد بیش از 16 درصد از شهروندان این کشور تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار ندارند. باوجود این،‌ این پایین‌ترین میزان آلودگی هوا، ابتلا به بیماری سل و مرگ‌ومیر نوزادان هنگام تولد را در میان 15 کشور سالم جهان دارد.

سوئیس
دولت سوئیس سالانه بیش از 11 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را صرف بهبود و گسترش سیستم بهداشت عمومی کشور می‌کند. این کشور بالاترین شاخص امید به زندگی در زنان و مردان را به ترتیب امید به زندگی در زنان ومردان را به ترتیب با 71 و 75 سال در اختیار دارد. میزان تمرکز پزشکان به ازای هر 1000 نفر 4 پزشک است که در میان سالم‌ترین کشو‌های جهان مقام اول را کسب کرده است. در زمینه پاکیزگی هوا نیز سوئیس در رتبه پنجم کشور‌های جهان قرار دارد.

هلند
کشور گل‌های لاله بالاترین استاندارد‌های زندگی را برای شهروندان‌اش فراهم کرده ولی آلودگی هوا، آب و خاک آن زیاد است اما اجرای طرح‌های گسترده برای توسعه بهداشت عمومی نتیجه داده و میزان ابتلا به بیماری سل بسیال پایین (به ازای هر 100 هزار شهروند 5 نفر به این بیماری مبتلا هستند) و شاخص امید به زندگی در مردان و زنان این کشور به ترتیب 70 و 73 سال است.

اتریش
سرزمین دانوب، کمترین میزان آودگی هوا را در میان سالم‌ترین کشور‌های جهان دارد. این کشور با 8 بیمار مبتلا به بیماری سل در میان 100 هزار نفر، بالاترین رتبه میان سالم‌ترین کشور‌های جهان را در زمینه مبارزه با بیماری سل به دست آورده است. اتریش با داشتن 3 پزشک برای هر 1000 نفر و مرگ 4 نوزاد به ازای 1000 نوزاد تازه متولد شده، یک از بهترین کشور‌های جهان از نظر سلامت است.

هفته‌نامه سلامت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
0
9
پس ایران کووووو؟؟؟؟؟
حق گو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
0
2
چراايران راسانسوركرديد ايران اول است ومداركش هم دروزارت بهداشت موجوداست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! البته درمحل ماايران اول است!!!
نظرات بینندگان