arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۹ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶

پیش‌بینی کاهش 20 درصدی بارش‌ها در فصل پاییز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس پژوهشکده هواشناسی گفت: بارش‌های کشور در سال آبی 96- 95 به میزان هشت درصد کاهش یافت و این افت در فصل پاییز تا 20 درصد در غرب دریای خزر، شمال غرب کشور و تا اندازه ای استان‌های غربی ادامه می یابد.

به‌گزارش انتخاب، «عباس رنجبر» امروز (شنبه) در جمع مدیران کشوری بخش آب افزود: از آغاز مهرماه پارسال تا 24 شهریورماه امسال بیشتر افزایش بارش‌ها در جنوب و بخشی از غرب کشور بود و بخش زیادی از کشور با بارش کمتر از معمول روبرو شد.
 
این مسوول گفت: در این مدت از سال زراعی برای حدود 17 استان بیشتر از 10 درصد کاهش بارش داشتیم و حدود 6 استان از شرایط بارش بین 10 درصد بیشتر یا کمتر برخوردار بودند که از نظر هواشناسی، طبیعی است.
 
وی افزود: بیشترین کاهش بارش ها در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، آذربایجان غربی و خراسان شمالی رخ داد.
 
رنجبر اعلام کرد وضعیت بارش امسال نسبت به شرایط طبیعی حدود 90 تا 110 درصد در ماه شهریور بود و در مهرماه پیش بینی می‌شود کاهش بارش در قسمت غربی سواحل دریای خزر، شمال غرب کشور و بخش‌هایی از غرب کشور نسبت به شرایط نرمال ادامه داشته باشد.
 
به گفته وی، انتظار می‌رود در مهرماه امسال قسمت شمال غرب و قسمت غرب سواحل دریای خزر به حدود 10 تا 20 درصد کمتر از میزان معمول و قسمتی از استان مازندران و قسمت شرقی نیز به 10 تا 20 درصد بیش از میزان معمول بارش گرایش داشته باشند.
 
بارش در بقیه قسمت‌های کشور نیز همانند شرایط معمول و کمتر از آن پیش بینی می‌شود.

رییس پژوهشکده هواشناسی اعلام کرد این وضعیت در آبان ماه نیز بدون تغییر تکرار می شود و افزود: در قسمت شمال غرب، حوضه عراق و شرق مدیترانه شاهد کاهش بارش هستیم و بیشتر کشور از جمله غرب و شمال غرب شرایط معمول یا کمتر از آن خواهد داشت.

«در آبان و آذرماه احتمال افزایش بارش در قسمت‌هایی از جنوب غرب هست اما قسمت شمال غرب همچنان به کاهش بارش گرایش دارد».

** وضع دمایی

رنجبر درباره افزایش دما در فصل پاییز گفت: شهریورماه در نیمه غربی 0.5 تا 1.5 درجه سانتیگراد افزایش دما داشتیم و در مهرماه قسمت شمال غرب به حالت نرمال باز می گردد و پیش بینی می‌شود بخش‌هایی از جنوب غرب، شرق و شمال شرق نیم تا یک درجه افزایش دما داشته باشند.

وی ادامه داد: در ماه آبان کل منطقه سیبری و آسیای میانه و کشور ما هوای گرمی را تجربه خواهند کرد اما آذرماه شرایط هوایی طبیعی ‌تری بر کشور حاکم می‌شود.

رییس پژوهشکده هواشناسی دمای پاییزی بیشتر استان‌های کشور بویژه در نیمه غربی و جنوبی را نیم تا 1.5 درجه بیش از شرایط معمول اعلام کرد و ادامه داد: این هفته و هفته آینده بارش‌هایی را به صورت رگبار در قسمت غرب هرمزگان و قسمت‌هایی از بوشهر و در شمال غرب و ارتفاعات بین مازندران و تهران شاهدیم و در هفته سوم نیز شاهد بارش‌هایی در سواحل جنوبی دریای خزر و ارتفاعات البرز و بخش‌هایی از شمال غرب خواهیم بود.
 
شرکت مدیریت منابع آب ایران امروز اعلام کرد: ارتفاع کل ریزش های جوی سال آبی 96-95 از اول مهر تا بیست و پنجم شهریور امسال بیش از 230 میلیمتر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت- که 238 میلیمتر بود- سه درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته- که 240 میلیمتر بود- چهار درصد کاهش نشان می‌دهد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان