arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

دنیس راس: اسرائیل تا چیزی از عربستان نگیرد، مصالحه نمی‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحد مرکزی خبر نوشت: دنیس راس فرستاده سابق آمریکا در خاورمیانه به روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گفت عربستان سعودی باید در چارچوب ابتکاری سه جانبه که به آغاز روند متوقف شده صلح کمک می کند، ریاست هیئتی به اسرائیل را به عهده بگیرد.

روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت:

دنیس راس روز پنجشنبه گفت اسرائیل تا زمانی که چیزی از سعودی ها یا کشورهای عرب نگیرد، درباره فلسطینی ها مصالحه ای نمی کند. این دیپلمات کارکشته، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در اسرائیل بود تا در نشست سالانه یک کنفرانس محیط زیست نزدیک شهر ایلات و همراه با اسرائیلی ها، فلسطینی ها و اردنی ها شرکت کند.

راس به جروزالم پست و حاضران در این کنفرانس در این باره صحبت کرد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چطور می تواند پشت صحنه در جهت همکاری اسرائیل و کشورهای عرب سنی در خصوص تهدید ایران فشار بیاورد. راس گفت:«سعودی ها می توانند ریاست هیئتی را که برای گفتگو درباره تهدیدات امنیتی شایع در منطقه عازم اسرائیل می شود عهده دار شوند.»
اسرائیل با عربستان سعودی روابط دیپلماتیک رسمی ندارد.

راس گفت:«یک عنصر جدید در این معادله وجود دارد. این عنصر جدید، تلاقی درک از تهدید میان اسرائیل رهبران کشورهای عرب سنی است. اکنون به صورت مخفیانه همکاری در جریان است که ما قبلا هرگز شاهد آن نبوده ایم. اما مسئله این است که آیا شما می توانید از این وضع برای این موضوع بهره ببرید؟»

راس توضیح داد اسرائیل در ازای این اقدام عربستان، امتیازهایی به فلسطینی ها خواهد داد. بعد سعودی ها بر اساس این امتیازها و نیز تضمین های آمریکا درباره حمایت منطقه ای، گامی به طرف اسرائیل بر می دارند. فلسطینی ها به عنوان بخشی از این بسته، امتیازهایی به اسرائیل خواهند داد.

راس افزود:« این روند به این سبب وارد منطقه می شود که اگر پوششی عربی وجود نداشته باشد، اسرائیلی ها و فلسطینی ها هیچکدام به طرف هم قدمی بر نمی دارند. بدون وجود پوشش عربی، هیچ کاری آغاز نمی شود. اسرائیلی ها باید باور کنند در ازای مصالحه کردن با فلسطینی ها، چیزی بدست می آورند. این کار باید از طرف کشورهای عرب بویژه سعودی ها باشد.

این رهبران عرب برای اتخاذ این اقدامات به تضمین های آمریکا نیاز دارند. سعودی ها باید باور داشته باشند آمریکا به نگرانی مهم آنها رسیدگی می کند. سعودی ها این نگرانی را دارند که آمریکایی ها از منطقه عقب نشینی کنند و ایرانی ها را مهار نکنند. بیشتر رهبران عرب که با آمریکا روابطی تاریخی دارند، همواره واشنگتن را ضامن امنیت خود دانسته اند. نگرانی اعراب این است که آمریکا این نقش را ایفاء نکند.».

این دیپلمات پیشین آمریکا افزود:«اگر رهبران عرب متقاعد شوند آمریکا در حال ایفای این نقش منطقه ای است، آمریکا می تواند به آنها بگوید در حال انجام این کار است ولی این چیزی است که ما از شما بدست می آوریم. دیدار مقامات سعودی از اسرائیل، «عبور از یک آستانه مهم» تلقی می شود و می تواند امتیاز دادن های اسرائیل به فلسطینی ها را توجیه کند.»

راس پیشنهاد کرد اسرائیل سه اقدام در خصوص فلسطینی ها انجام دهد. همه شهرک سازی ها را متوقف کند، از حق مالکیت بیش از نود و دو درصد از منطقه c اساسا مناطقی فراتر از حفاظ مرزی کرانه غربی صرفنظر کند و موجب توسعه فلسطین بویژه توسعه اقتصادی و ساخت و ساز در منطقه c شود.

منطقه c حدود شصت و یک درصد از کرانه غربی را تشکیل می دهد و اسرائیل بر اساس توافقنامه اسلو در آنجا کنترل امنیتی و مدنی دارد. راس خاطر نشان کرد:«در مقابل، فلسطینی ها می توانند اعلام کنند یهودیان مردمی هستند که حق تعیین سرنوشت خود را دارند. این توافقی مهم خواهد بود. هر کدام از طرف ها اگر بخواهند به این بن بست پایان بدهند، مسئولیت هایی دارند.»
نظرات بینندگان