arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۶۰۲
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۶ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

ونزوئلا نفت خود را به پول چین قیمت‌گذاری کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ونزوئلا برخلاف رویه بین‌المللی اعلام قیمت‌های نفت به دلار آمریکا، در واکنش به تحریمهای واشنگتن قیمت نفت خود را به یوان چین منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، بولتن هفتگی وزارت نفت ونزوئلا قیمتهای نفت برای سپتامبر را به جای دلار آمریکا، به یوان چین منتشر کرد. قیمت هر بشکه نفت ونزوئلا روز جمعه ۳۰۶.۲۶ یوان معادل ۴۶.۷۶ دلار اعلام شد که در مقایسه با ۳۰۰.۹۱ یوان معادل ۴۶.۱۵ دلار در هفته پیش از آن افزایش داشت.

وزارت نفت ونزوئلا در بیانیه ای اعلام کرد این اقدام در پی اظهارات اخیر نیکولاس مادورو، رییس جمهور کشور مبنی بر اجرای استراتژیهای جدید برای رها کردن ونزوئلا از سلطه دلار انجام می گیرد.

تحریمهایی که دولت آمریکا در اوت علیه ونزوئلا تصویب کرد، برخی از داراییهای این کشور را بلوکه کرده و تجارت با ونزوئلا را برای شهروندان آمریکایی قدغن کرده است.

این تحریمها به صادرات نفت ونزوئلا در شرایطی که این کشور با یک بحران اقتصادی شدید دست و پنجه نرم می کند، آسیب زده است.

رامون لوبو، وزیر دارایی ونزوئلا پیش از این در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی داخلی گفته بود: عمده معاملات بازار با دلار آمریکا انجام می گیرد و ما باید راههای دیگری برای انجام معاملات بین المللی پیدا کنیم.

ونزوئلا در حالی این تصمیم را گرفته که چین برنامه ای را برای آغاز قرارداد معاملات نفت خام قیمت گذاری شده به یوان و قابل تبدیل به طلا اعلام کرده است که می تواند به ایجاد یک قیمت پایه نفت خام آسیایی جدید منتهی شود.

چین بزرگترین خریدار نفت خام در جهان است و قرارداد جدید ممکن است به صادرکنندگان امکان دهد با معامله نفت به یوان، تحریمهای آمریکایی را دور بزنند.

دن گلزبروک، تحلیلگر سیاسی در مقاله ای برای شبکه آر تی در ژوئن در این باره نوشت: در سال ۲۰۱۲ ایران یوان را برای دریافت پول نفت و گاز خود پذیرفت و پس از آن در سال ۲۰۱۵ روسیه نیز چنین اقدامی را دنبال کرد. اگر این برنامه دنبال شود، به معنای آغاز زوال قدرت جهانی آمریکا خواهد بود. دلار بزرگترین ارز ذخیره جهان است زیرا نفت در حال حاضر به دلار معامله می شود.
نظرات بینندگان