arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

محسنی اژه‌ای: پرونده ریخته گران ۴۵ متهم دارد/ اتهامات ساسان آقایی و یغما فشخامی امنیتی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده ریخته‌گران ۴۵ متهم دارد و در حال رسیدگی است.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری گفت: دو سه نکته را مکرر گفته ام، کسانی که به قوه قضاییه مراجعه می کنند یکی شاکی است یکی مشتکی عنه، یکی ظالم و دیگری کسی که علیه اش ظلم شده، یکی از حکم راضی و دیگری از حکم ناراضی است. کسانی که حکم به نفعشان صادر شده هم بعضا راضی نیستند؛ مثلا در مورد پرونده بنیتا دو نفر هستند؛ یکی قتل نفس عمدی انجام داده و به فرض تایید دیوان باید قصاص شود و یکی حکم قصاص نگرفته و ممکن است گفته شود چرا نگرفته و چرا قتل منتسب به یکی شده است.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: نکته دیگر اینکه ما تعدادی ضابط داریم که باید بخشی از تحقیقات را ادامه دهند. آنها هم برای تحقیقات مقدماتی و بازرسی مشکلاتی دارند. گاهی نیاز به کارشناسی است، کارشناسی نظر می دهد، حالا آیا این نظر مطابق با واقع است یا نیست. قاضی چاره ای ندارد اگر کشف واقع کرد که نظر کارشناس خلاف است رسیدگی می کند. من ادعا نمی کنم که هر حکمی صادر می شود از ابتدا تا انتها همه راضی هستند. ممکن است آنها که ناراضی هستند حق را بگویند؛ در هر حال همه قبول داریم قوه قضاییه باید پناهگاه باشد و بر اساس عدل و انصاف عمل کند.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص برنامه قوه قضاییه برای رسیدگی به نارسایی هایی که در دادگاه ها وجود دارد عنوان کرد:‌ یکسری از مردم گرفتار هستند اما یکسری افرادی هستند که گرفتاری ایجاد می کنند و حتی محیط دادگستری را درگیر می کنند تا جایی که شنیده ام قضات خویشتنداری می‌کنند اما آنها هم انسان هستند. قدری خود را جای آنها بگذارید، یک روز از صبح تا شب به یکی از شعباتی که به درگیری ها و قتل ها و ... رسیدگی می کند بروید و فقط آنجا بنشینید، آن زمان متوجه خواهید شد که کار سختی است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اما در این خصوص مکرر رئیس قوه قضاییه و معاونت فرهنگی قوه قضاییه با برنامه هایی توصیه کردند که در جلسات درس اخلاق مطرح شود و سفارش به افزایش حلم و صبر مطرح بوده است. همه بد و جانی نیستند اما حلم و صبر در این مسائل کار سختی است مخصوصا در امور کیفری. اخیرا پیش نویسی در معاونت فرهنگی با عنوان دستورالعمل تکریم ارباب رجوع تهیه شده بود که آن را بررسی کردیم و ابلاغ شد، ان شاء‌الله بتوانیم بهتر به مردم سرویس دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه چرا رسیدگی به پرونده خاوری اینقدر با تاخیر صورت گرفته است و اینکه آیا قوه قضاییه ابزارهای لازم را برای محاکمه این فرد دارد؟ تصریح کرد: فرض کنید این فرد محکوم به حبس شود. قطعا نمی توان او را حبس کرد؛ زیرا دست ما نیست. یکی از دلایلی که منجر به طولانی شدن محاکمه شده است این بود که تلاش کردیم این فرد را از کشورهایی که در آنجا هست برگردانیم. گفتیم مسئله او مالی است، تحویل اش دهید. اما اگر در خصوص این فرد حکم توقیف اموال باشد اقدامات قانونی صورت می گیرد.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در برخی از تصرفات رد پای برخی مدیران و یا اهمال کاری آنها دیده می شود آیا قوه قضاییه توان قانونی لازم را برای برخورد با این مدیران دارد گفت: بله، حتما این توان وجود دارد. وقتی گفته می شود فلان هکتار آزاد شده است یعنی همین طور بوده است. این پرونده ها متهمان زیادی داشته اند اعم از کارکنان دولت و غیردولت که رشوه داده یا رشوه گرفته بودند. پیشگیری هم از اولویت های ما در خصوص تصرفات جنگل، حریم و زمین های مزروعی است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص اظهارات آقای نوبخت و اظهار بی اطلاعی ایشان مبنی بر صدور کیفر خواست برای 20 نفر در پرونده حقوق های نجومی گفت:‌ گفتیم دولت چیزی از سمت قوه قضاییه اعلام نکرده است. دیوان محاسبات هم همین طور. اینها بر اساس گزارشات بازرسی کل کشور بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه چرا پس از گذشت چهار سال پرونده منتسب به احمدی نژاد هنوز منتج به نتیجه نشده است در حالیکه اخیرا آقای مدیرخراسانی گفته اند در خصوص شکات خصوصی تبرئه شده و فقط پرونده مجلس باقی مانده است، اظهار کرد:‌طبق قانون نظر داریم به آن عمل کنیم، اما قبول داریم که زمان برده است.

محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی در خصوص عناوین اتهامی ساسان آقایی و یغما فشخامی و اینکه آیا مدت بازداشت ساسان آقایی تمدید شده است یا نه، گفت: عناوین اتهامی این افراد امنیتی است و در مرحله دادسرا قرار دارد. کیفرخواست هم صادر نشده است. در خصوص آقایی اگر از مدت بازداشت گذشته باشد احتمال دارد تمدید شده باشد. در برخی جرائم ظرف یک ماه و برخی جرائم دیگر دو ماه اگر علت باقی مانده باشد دادستان ابلاغ می کند و به دادگاه می رود و پس از تائید قرار به قوت خود باقی می ماند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی آیا ماموریت موفقیت آمیز داشته است و اینکه چرا تشکیل جلسه نداده است؟ گفت:‌ ستاد در دوره ای که گذشت یعنی دولت یازدهم نسبت به دوره های قبل انصافا هم از لحاظ تشکیل جلسات و هم موضوعات بیشترین فعالیت را داشته است. شاید به دلیل مشکلات استقرار دولت، جلسه تشکیل نشده است  ان شاء‌الله به زودی تشکیل شود.

وی افزود:  ساختار و تشکیلات ستاد نیاز به بازنگری ندارد. اگر برخی از روش ها نیاز به بازنگری داشته باشند جا دارد چون اصل موضوع مهم است. این ستاد، ستاد هماهنگی است.

محسنی اژه‌ای در پایان در خصوص آخرین وضعیت پرونده ریخته گران گفت:‌ این پرونده ۴۵ متهم داردو در حال رسیدگی است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان