arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

اندیشکده آمریکایی: نگرانی ها از تبدیل ایران به کره شمالی بی اساس است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه تحلیلی آمریکایی سالن (Salon) روز یکشنبه در تحلیلی نوشت: ایران به واسطه برجام به هیچ وجه نمی تواند همچون کره شمالی یک تهدید جدید در منطقه به شمار آید و نگرانی از این بابت نباید وجود داشته باشد.

به گزارش انتخاب، 'اسیون کاک' تحلیل گر موسسه فارین پالیسی در این تحلیل ابتدا با اشاره به نگرانی های رژیم صهیونیستی از تبدیل ایران به یک کره شمالی هسته ای جدید در منطقه، این نگرانی ها را بی اساس خواند و نوشت: کره شمالی کشوری است که تاکنون پای هیچ قراردادی را امضا نکرده است، اما ایران با امضای یک توافق بسیار مهم بین المللی هسته ای (برجام) خود را به این توافق پایبند می داند.

وی در این خصوص تاکید کرد: نگرانی های جدید اسرائیل از ایران نه تنها موضوع جدیدی نیست که امروزه بخواهیم به ویژه بعد از برجام به آن اهمیت دهیم، بلکه هرگونه تلاش برای نقض این قرارداد امضا شده نیز بسیار غیر منطقی و خطرناک است.

این تحلیل با اشاره به گزارش هفته قبل واشنگتن پست از نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی به ویژه تاکید اسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی این رژیم مبنی بر اینکه 'دولت آمریکا باید به برجام پایان دهد'، این قبیل اظهارات را سوء استفاده صهیونیست ها از تغییر راهبرد هسته ای دولت ترامپ، نسبت به دولت باراک اوباما و نیز ایجاد مغلطه میان موضوع ایران و کره شمالی توصیف کرد.

کاتز که این سخنان را در کنفرانسی امنیتی در حومۀ شهر تل آویو ایراد می کرد، گفته بود که، 'این روزها نظام بشار اسد و ایران در حال امضای توافقی هستند که به موجب آن حضور نظامی ایران در سوریه را درازمدت خواهد کرد.'

وی با تشبیه این توافق با قرارداد مشابه قبلی دمشق و مسکو تأکید کرده بود که خطر و تهدیدهای این دو قرارداد فقط علیه رژیم صهیونیستی نخواهد بود، بلکه با تبدیل شدن ایران به یک کره شمالی جدید در جهان، موجب می شود تا این کشور هسته ای به ویژه با استفاده از بازوی قوی حزب الله لبنان بتواند تعداد دیگری از کشورهای منطقه را نیز هدف قرار دهد'.

یادآوری می شود که در ژوئیه گذشته دمشق و مسکو قراردادی امضا کردند که بر اساس آن روسیه پایگاه هوایی خود را در استان لاذقیه، در شمال-غرب سوریه، به مدت 25 سال حفظ خواهد کرد.

وزیر اطلاعات رژیم اشغالگر قدس مدعی است که این دو قرارداد (تهران - دمشق و مسکو -دمشق) جمهوری اسلامی ایران را از پایگاه های دریایی، هوایی و زمینی در خاک سوریه برخوردار خواهد کرد تا بتواند ده ها هزار شبه نظامی کشورهای مختلف به ویژه حزب الله لبنان را برای یاری رساندن به ارتش سوریه وارد این کشور کرده و رژیم صهوینیستی و برخی کشورهای منطقه را در معرض خطرات جدی قرار دهد.

با این وجود رژیم صهیونیستی که تاکنون به طور غیررسمی و مبهم به ظاهر موضعی بی طرفانه در قبال جنگ داخلی سوریه اتخاذ کرده، نگران است که پیروزی های اخیر دولت بشار اسد استقرار درازمدت متحدان ایران در غرب آسیا را تسهیل کند.

براساس این تحلیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم که این هفته برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می کند با تاکید اسرائیل کاتز تلاش خواهد کرد از دولت ترامپ و سازمان ملل بخواهد که هم به برجام پایان دهند و هم از روسیه بخواهد حضور نظامی ایران را در سوریه محدود سازد.

او طی چند روز اخیر به طور تلویحی گفته بود که برای رسیدن به این منظور تل آویو می تواند علیه نیروهای ایران در سوریه حملات پیشگیرانه انجام بدهد.

براساس این تحلیل، رژیم صهیونیستی با تقبیح سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا و تلاش او برای امضای برجام با ایران، برجام را دلیل منطقی برای تل آویو می داند تا بتواند با هر ابزار ممکن و حتی تشبیه ایران به کره شمالی، مانع این توافق بین المللی بشود، غافل از اینکه ایران به هیچ وجه مثل کره شمالی یک تهدید به شمار نمی رود.

به اعتقاد تحلیل گر این پایگاه سالون، اگرچه ایران نیز همچون کره شمالی و یا هرکشور دیگری کم میل نیست تا بر توان هسته ای خود بیافزاید، اما ایران برخلاف کره شمالی که تاکنون به هیچ قرارداد بین المللی و حتی قرارداد سال 1994 برای منع گسترش تسلیحات غیر متعارف پایبند نبوده است،با توجه به پایبندی کامل اش به برجام نه تنها از تعهدات خود قصور نمی کند، بلکه در صورت نقض آن از سوی کشورهای دیگر ممکن است فعالیت های زیر زمینی خود را برای گسترش تسلیحات هسته ای تقویت بخشد.

اسیتون کاتز با استناد به این منطق، ادعای وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی علیه تهدیدات احتمالی ایران به واسطه برجام را کاملا بی اساس خواند و افزود: 'گرچه برکسی پوشیده نیست که رهبر کره شمالی امروزه صاحب بمب اتمی است، اما هیچ کس نمی تواند ادعا کند که ایران نیز بمب اتمی دارد، چون ایران طبق برجام خود را ملزم می داند به چنین اقدامی (تولید بمب اتمی) دست نزند'.

'از سوی دیگر، رهبر کره شمالی با علم به زندگی بسیار مشقت بار شهروندان کشورش همچنان ترجیح می دهد ملتش را با توجه به تسلیحات هسته ای در رنج بیشتری قرار دهد، اما رهبران ایران با در نظر گرفتن رفاه و آرامش مردم این کشور به ادامه تحریم ها به واسطه برجام مشکوک هستند و حتی طرف مقابل (گروه 5+1) را در وفای به عهد خود (لغو تحریم ها به واسطه برجام) صادق نمی دانند، چرا که تحریم ها همچنان بر دوش ملت این کشور سنگینی می کند.'

تحلیل گر در پایان نتیجه گیری کرده است که، به اینکه برخلاف توهم صهوینیست ها، نه تنها اهداف و عملکرد رهبران ایران به هیچ وجه شبیه اهداف و عملکرد رهبران کره شمالی نیست، بلکه به دلیل وجود توافق نامه محکم و مستدلی چون برجام که تاکنون از سوی دولت ایران نقض نشده است، نقض آن از سوی طرف مقابل ایران به هر بهانه ای می تواند وضعیت را با تحریک تهران برای بازگشت به تولید تسلیحات هسته ای خارج از برجام، تغییر دهد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان