arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۶۲۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

آماده سازی 6 هزار نظامی ترکیه برای حضور در ادلب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترکیه برای انجام عملیات نظامی در ادلب به عنوان نیروی ضامن صلح و حضور در مناطق بدون درگیری' مورد اشاره در توافقنامه مذاکرات آستانه 6، در حال آماده سازی 6 هزار نیروی نظامی است.

به گزارش انتخاب، روزنامه استار ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که عناصری از القاعده در محدوده منطقه بدون درگیری در ادلب حضور دارند که بیرون راندن آنها با اقدام نظامی انجام خواهد شد و برای این کار نیروهای روسی از طریق عملیات هوایی اقدام خواهند کرد و نیروهای مسلح ترکیه نیز به همراه نیروهای ارتش به اصطلاح آزاد سوریه نیز به صورت زمینی اقدام خواهند کرد.

بر اساس مذاکرات آستانه 6، مقرر شده است که طی 20 روز سه منطقه تحت کنترل در ادلب ایجاد شود که بر این اساس منطقه غربی ادلب را که بزرگترین منطقه است، نیروهای ترکیه در اختیار خواهد گرفت.

به نوشته استار، برای حضور در این منطقه نیروهای ترکیه روسیه در نیمه ماه اکتبر(اواخر مهرماه) عملیات مشترکی را علیه نیروهای القاعده و سایر نیروهای جنگجوی حاضر انجام خواهد داد و برای این امر روسیه نیز یک عملیات سه مرحله ای طراحی کرده است.

این رسانه همچنین عنوان کرد: با توجه به این که از 138 کیلومتر خط مرزی نزدیک به ادلب در مرزهای ترکیه بیش از 120 کیلومتر در اختیار عناصر گروه تروریستی القاعده قرار دارد و ترکیه به طور مستقیم نمی تواند وارد ادلب شود، به همین منظور ترکیه عملیات نظامی علیه این تشکیلات تروریستی را انجام خواهد داد.

به نوشته استار، علاوه بر این ترکیه مجبور است برای حضور در ادلب، عناصر القاعده را از منطقه غربی ادلب که بر اساس توافقنامه آستانه در اختیار ترکیه قرار گرفته تا منطقه عاری از تنش ایجاد کند، بیرون براند که این امر بدون درگیری نظامی ممکن نخواهد بود.

بنا به ادعای این رسانه، روسیه و ترکیه توافق کرده اند در هنگام عملیات نظامی ترکیه، روسیه پشتیبانی هوایی کرده و اطلاعات نظامی لازم را در اختیار ترکیه قرار دهد ولی پاکسازی عناصر القاعده از منطقه توسط نیروهای نظامی ترکیه و ارتش به اصطلاح آزاد سوریه انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده است که بر اساس توافق مذاکرات 'آستانه 6' در مناطق امن و در داخل محدوده منطقه کاهش تنش در ادلب با هدف نظارت و کنترل و پس از پاکسازی عناصر تروریستی، 500 ناظر از سه کشور ایران، روسیه و ترکیه مستقر می شوند.

هیات های ایران، روسیه و ترکیه روز جمعه با صدور بیانیه ای در نشست عمومی مذاکرات آستانه اعلام کردند که مناطق چهارگانه امن در سوریه مطابق تفاهم نامه چهارم ماه می 2017 (14 اردیبهشت 96) ایجاد می شود و سه کشور حامی این روند، نظام آتش بس را تضمین و بر ادامه مبارزه با تروریسم بین المللی تاکید دارند.

ایران، روسیه و ترکیه همچنین برای ایجاد مرکز هماهنگی کنترل مناطق امن در سوریه توافق کردند و در این واحد با یکدیگر همکاری می کنند.

مذاکرات آستانه که راهبرد آن پاییز سال گذشته در نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو اعلام شد، تصمیم همگرایی سه کشور را برای کاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.

ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان