arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۶۳۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶

لاریجانی: برخی دولت‌ها کشور را بد اداره کردند/ دیپلماسی آینده ما باید اقتصادی باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از دولت‌ها کشور را بد اداره کردند و ما این موضوع را قبول می‌کنیم و ‌امروز وارث این بدی‌ها هستیم.

به گزارش انتخاب، علی لاریجانی بعد از ظهر یکشنبه در دیدار با فعالان اقتصادی استان با بیان اینکه نگاه سوسیالیستی که در کشور به وجود آمده ‌نگذاشت که اقتصاد ما مردمی شود اظهارداشت: اگر برخی مواقع سخنانی خریدار داشت صرفاً روشنفکری و جوزدگی در دهه‌های نخست انقلاب بود،بنابراین باید بررسی کنیم چگونه مسیر پیشرفت را بپیماییم.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
وی با بیان اینکه برخی از مباحث از حد چالش گذشته و در شرایط بسیار نامطلوبی قرار گرفته است اظهارداشت: فشار اقتصادی که به تولیدکنندگان و کارخانه‌داران وارد می‌شود شایسته و مناسب آنان نیست و باید متوجه باشند که افرادی وجود ندارد که تمکن مالی خوبی داشته باشند و اگر وضعیت خوب بود اوراق مشارکت برای ایجاد عمران چاپ نمی‌شد.

لاریجانی با بیان اینکه صریح نبودن مسئولان با مردم مهمترین چالش کشور است خاطرنشان کرد: چاپ اوراق مشارکت نشان از وضعیت وخیم اقتصادی کشور دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی ۱۸ میلیون نفر از طریق دولت تامین می شوند وضعیت اقتصادی را اسفناک می کند افزود: بد اداره کردن کشور توسط دولت ها از دیگر دلایل وخیم شدن وضعیت اقتصادی است.

نوع پرداخت یارانه مشکل ساز است

لاریجانی با اشاره به اینکه نوع پرداخت یارانه مشکل ساز است، یارانه سهم تولید باید احیا شود گفت: در زمینه بحث سهم یارانه‌ها قرار بود که یارانه بخش تولید داده شود که متاسفانه از ریشه به درستی عمل نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر با دولت رایزنی‌هایی انجام می‌دهیم که یارانه‌ها را به مسیر درست خود برگردانیم چراکه نوع پرداخت یارانه به این نحو و به صورت متمرکز مشکل دارد و اگر به صورت استانی و شهری اعطا کنیم می‌توانیم مردم را قانع کنیم افراد غنی از حق خود بگذرند و در آبادانی شهر و استانشان خرج کنند و امروز بی‌برنامگی در کشور غوغا می‌کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اقتصاد را باید به بخش خصوصی سپرد و ممکن است در این میان اشتباه هم عمل شود اما باید آن را درست کرد نه اینکه یک روش درست را اجرا نکرد گفت: اساساً کشور ما به یک کشور وارداتی تبدیل شده در حالی که باید مشکل بخش صادرات و صنایع را حل کنیم.

 رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تغییرات در ساختار دولت را می‌توانیم انجام دهیم  به شرطی که احساس کنیم یک جهشی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود و هر تغییری باید به توسعه صادرات بینجامد و در عین حال نظام اقتصادی کشور باید از پایداری برخوردار باشد.

لاریجانی اظهار داشت: افق دراز مدت‌تری باید تعریف شود و افرادی که به کار صادرات می‌پردازند باید از پشتیبانی ممتدی برخوردار شوند و باید این سیستم حمایتی را از جایی شروع کنیم.

دیپلماسی آینده ما باید اقتصادی باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: محور دیپلماسی آینده ما باید دیپلماسی اقتصادی باشد و این موضوع جدی گرفته شود و در مورد آذربایجان غربی که با سه کشور هم‌مرز است ‌یک فرد کاردان را برای حل مشکل صادرات در نظر می‌گیریم تا مشکلات برطرف شود.

وی اظهار داشت: قرار بود تعداد هفت هزار مورد از صنایع کشور از رکود خارج شود و عده‌ای که در آذربایجان غربی ادعا می‌کنند که هیچ‌گونه صنایعی فعال نشده ‌باید بدانند که قسمتی از این تعداد مربوط به آذربایجان غربی می‌شود که احیا شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد قانون ارزش افزوده نیز دو نظریه مطرح است که باید بررسی شود اما روشن است که برای حل مشکل اقتصاد کشور باید چرخشی داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشکل خشکی دریاچه ارومیه بسیار جدی است اظهارداشت: دریاچه ارومیه مشکل جدی دارد، محصولات کشاورزی استان خریدار ندارد و این مشکلات باید با تغییر کشت در استان حل شود.

لاریجانی اظهار داشت: باید سند جامعی برای کشاورزی در آذربایجان غربی وجود داشته باشد و این کار بسیار درستی است چرا که این منطقه استانی است که دریاچه‌اش مشکل جدی دارد و فروش سیب رونق خوبی ندارد و کاری که می‌توانستیم ‌کنیم توسعه و حمایت از آبیاری تحت فشار با اذن رهبری بود.

وی گفت: باید بر روی آبیاری نوین کار کنیم که در این طرح ۸۵ درصد از هزینه‌ها توسط دولت تأمین می‌شود و بقیه به وسیله کشاورز تأمین می‌شود و علاوه بر آن در بحث کشاورزی نیازمند مهندسی جدید و تغییر الگوی کشت هستیم.

منبع: مهر
نظرات بینندگان