arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۸ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۰

موزه هاي خارجي به دنبال خارج کردن نخستين قرآن سنگي دنيا از ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وحيد زينالي: هنرمند تبريزي با رد مبالغ ميلياردي از سوي موزه هاي خارجي براي خريد نخستين قرآن کامل حک شده بر روي سنگريزه ها مي گويد: آرزو دارم اين قرآن منحصر بفرد را به رهبر معظم انقلاب اهدا کنم.

داود زماني آذر، هنرمند تبريزي اثري آفريده که در دنيا بي نظير است. او تمام قرآن را بر روي 977 تکه سنگ يک سانتي متري با سوزن گلدوزي در يک هزار و 550 شب، يعني چهار سال و سه ماه شب زنده داري حکاکي کرده است.

داود زماني آذر متولد 1339 در تبريز بوده، دانش آموخته رشته زبان و ادبيات فارسي است و حرفه اش نقاشي، نويسنده و شاعر است.

وي از 16 سالگي خطاطي و نقاشي را همزمان آغاز کرده و تا سال 1380 نقاشي رنگ روغن روي بوم انجام داده ولي به دليل همه گير شدن اين رشته در حرفه نقاشي تنوع ايجاد کرده و به اين نتيجه رسيده که هنر مي تواند يک بار ديگر خود را در سخت ترين شرايط نشان دهد.

وي محضر هيچ استادي را درک نکرده و به گفته خود از سال 80 ريزنقاشي ها را آغاز کرده و نخستين اثرش تابلوي معروف «از آدم تا خاتم» نام داشت و در آن از ورود حضرت امام خميني(ره) به ايران تا شهداي انقلاب اسلامي و برخي از مشاهير ايران زمين به تصوير کشيده است.

وي بيان مي کند: براي کتابت قرآن بر روي سنگريزه ها 977 عدد سنگريزه به کار رفته است و کل قرآن را از سوره فاتحة الکتاب و بقره در ابتداي باي بسم ا... و سوره ناس را درست در انتهاي ميم رحيم قرار داده ام.
زماني آذر با اشاره به انگيزه کتابت قرآن روي سنگريزه هاي کوچک اظهار داشت: اين آرزوي ديرينه اي بود که در سر داشتم، زيرا اثر جاودانه مثل قرآن کريم در جهان بي نظير است از آنجا که انس و علاقه محکمي با قرآن داشتم خواستم هنرم را با قرآن عجين کنم.

دروازه قرآن

او از علاقه قلبي اش در مورد اين اثر مي گويد: دوست دارم به دستور رهبري تابلوي بسم ا... که کل آيات قرآن را در بر دارد، در سر در يکي از ورودي هاي صحن هاي حرم مطهر رضوي نصب شود تا ميليونها زائر هم از زير جمله بسم ا... و هم از زير کل قرآن رد شده و به حرم مشرف شوند و اين ورودي را دروازه قرآن بنامند. ان شاءا... مسؤولان محترمي که با پيشنهاد من موافق باشند، به اين آرزوي من جامه عمل بپوشانند.

از آدم تا خاتم

اين هنرمند بسيجي با اشاره به کار پيشين خود «از آدم تا خاتم» گفت: تابلوي از آدم تا خاتم به مدت سه سال به طول انجاميد و از ورود حضرت امام خميني(ره) به ميهن اسلامي و حوادث و شهداي انقلاب است و در اين اثر همچنين تمثال حضرت آيةا... خامنه اي و شهداي هشت سال دفاع مقدس خطه آذربايجان و مشاهير ايران زمين مشاهده مي شود.
وي ادامه داد: اين اثر به موزه بنياد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس اهدا شده و در آنجا نگهداري مي شود.
وي خواستار حمايت مسؤولان از آثار هنري شده و افزود: اين اصل که هر هنري بدون حمايت مي ميرد سازمان بسيج هنرمندان به خوبي و با دست باز هر هنري را بخصوص در زمينه مهارتهاي هنر اسلامي حمايت کرده و بازتاب آن را به جامعه ايراني و ملت شهيدپرور ارائه مي کند.

34 هزار نفر بازديد کننده از قرآن در تبريز

زماني آذر مي گويد: ميزان بازديد از نمايشگاه قرآني کم نظير بوده در مجموع سه نمايشگاه بيش از 34 هزار نفر از قرآن حک شده بر روي سنگريزه ها بازديد کردند.
وي ادامه مي دهد: نمايشگاه به لحاظ مکاني در محله درجه سوم شهر تبريز قرار داشت، يعني در باغ گلستان اما به گفته کارکنان اين موزه تاکنون در هيچ نمايشگاهي سابقه اين همه بازديد وجود نداشته است.

عطش موزه هاي خارجي براي تصاحب اين قرآن

وي از پيشنهادهاي اغوا کننده موزه هاي خارجي در مورد اين اثر خبر مي دهد و مي گويد: موزه شيخ زائد کويت براي اين اثر پيشنهاد 23 ميليارد ريالي کرده و موزه فهد عربستان نيز 150 ميليارد ريال در اين زمينه پيشنهاد داده است.
زماني آذر اضافه مي کند: موزه آستان قدس رضوي نيز براي اين اثر 15 ميليارد تومان قيمت گذاشته است.

همه چيز را به صورت آيات قرآني مي بينم

وي از ناراحتي عميق در بينايي خود خبر داده و مي گويد: در حال حاضر به هر سطح صاف و سفيدي که مي نگرم، آيات قرآن را مشاهده مي کنم و همه چيز را به صورت آيات قرآني مي بينم.
زماني آذر تأکيد مي کند: تداوم نگاه ريز به آيات و حک آنها در سنگريزه ها موجب نارسايي بينايي در من شده و اين روند همچنان ادامه دارد.

شانه خالي کردن استاندار در حمايت از اين اثر

احمد عليرضا بيگي، استاندار آذربايجان شرقي در گفتگو با خبرنگار ما در تبريز با بيان اينکه صاحب اين اثر مي تواند اثر خود را به هر کسي که مايل است، بفروشد، مي گويد: اين شخص اثري دارد که خريداراني نيز براي آن هستند و مي تواند آن را به هر کس که مي خواهد بفروشد.
وي در جواب اين سؤال که موزه هاي عربي قيمتهاي ميلياردي براي اين اثر پيشنهاد داده اند و چه اقدامي براي جلوگيري از خروج اين اثر منحصر به فرد مي توان انجام داد، پاسخ مي دهد: چرا اين هنرمند اثر خود را به اين خريداران نمي فروشد و ميراث فرهنگي استان نيز چنين بودجه هايي ندارد.
بيگي همچنين از هر گونه حمايت از اين هنرمند متعهد شانه خالي کرده و او را به مسؤولان مستقيم اين امر ارجاع مي دهد.

آرزوي هديه کردن قرآن به رهبر معظم انقلاب

زماني آذر، اين هنرمند تبريزي خواسته اي لطيف را مطرح مي کند و خواستار تقديم اين اثر به رهبر معظم انقلاب است.
وي حاضر به فروش اين قرآن نيست و اصولاً اين کار را صحيح نمي داند و معتقد است قرآن را نمي شود فروخت.
نظرات بینندگان