arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶

وزیر اطلاعات: با دانشجویان برخورد امنیتی نداریم / نیت‌خوانی در کار دستگاه اطلاعاتی کشور ممنوع است / از تعداد بالای دستگیری‌ها لذت نمی‌بریم

وزیر اطلاعات با تاکید بر این‌که «دانشگاهیان باید دنبال ارائه راهکارهای مدیریت امنیت جامعه باشند»، گفت: امروزه امنیت یک علم و دانش است؛ بنابراین دانشگاه‌ها باید دنبال ارائه راهکارهایی باشند که با کمترین هزینه بیشترین امنیت را در جامعه فراهم کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر اطلاعات: با دانشجویان برخورد امنیتی نداریم / نیت‌خوانی در کار دستگاه اطلاعاتی کشور ممنوع است / سیاست‌ ما دستگیری نیست

وزیر اطلاعات با تاکید بر این‌که «دانشگاهیان باید دنبال ارائه راهکارهای مدیریت امنیت جامعه باشند»، گفت: امروزه امنیت یک علم و دانش است؛ بنابراین دانشگاه‌ها باید دنبال ارائه راهکارهایی باشند که با کمترین هزینه بیشترین امنیت را در جامعه فراهم کنند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، سیدمحمود علوی در اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری - که امروز در پژوهشگاه پلیمر برگزار شد - با تاکید بر این‌که «بسیاری از وزرای فعلی از دانشگاه حقوق می‌گیرند»، گفت: با دولتی مواجه هستیم که رئیس‌جمهور، وزیر اطلاعات و برخی وزیران او عضو هیات علمی دانشگاه هستند در نتیجه از دولت حقوق نمی‌گیریم بلکه حقوق ما همان حقوق هیات علمی است.

وی در ادامه امنیت را ضرورت توسعه یک کشور توصیف کرد و گفت: اگر امنیت در جامعه‌ای حاکم باشد آن جامعه در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، علمی، آموزشی و غیره به توسعه و پیشرفت خواهد رسید؛ چراکه این امنیت است که در تمامی زمینه‌ها بسترهای لازم را برای حرکت، بالندگی بر رشد آن جامعه فراهم می‌آورد.

وی تاکید کرد: امنیت زیرساخت توسعه جامعه به شمار می‌رود در واقع امنیتی کارآمد است که همراه با نشاط و شادابی باشد؛ چراکه صرف وجود امنیت بدون همراهی با نشاط نمی‌تواند زیرساخت‌های شکوفایی همه‌جانبه را فراهم کند؛ بنابراین اگر امنیت در کشور همراه با شادابی احساس و لمس نشود اثرگذار نخواهد بود.

وزیر اطلاعات امنیت و برخورداری از آن را حق طبیعی مردم و تامین آن را وظیفه حکومت‌ها دانست و گفت: حکومت‌ها موظف هستند امنیت را برای جامعه ایجاد کنند؛ چراکه در اسلام حکومت برای مردم است نه حکومت بر مردم و فرق بنیادین دموکراسی بنیادی با اسلام نیز این است که در دموکراسی بنیادین حکومت مردم بر مردم ولی در اسلام حکومت برای مردم تعریف شده است. به طور کلی در فرهنگ قرآنی همه چیز حتی خلقت نیز برای مردم تعریف شده است.

وی همچنین سه مولفه اخلاق، شرع و قانون را چهارچوب اسلامی برای تامین امنیت عنوان کرد و گفت: کار وزارت اطلاعات دقیقا براساس این سه چارچوب پیش می‌رود؛ چراکه هر کاری براساس شرع مقدس و اخلاق و بر مدار قانون‌مداری باشد با کمترین هزینه به صورت معجزه‌آسا انجام خواهد شد و اثرگذاری این کارها به مراتب بیشتر نیز خواهد شد. نمونه بارز آن در کار وزارت اطلاعات این است که در اوایل دولت یازدهم با تجمعات گروه‌های مختلفی در مقابل مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مطالبات مواجه بودیم که نظارت اطلاعات وارد کار شد و با ارائه راهکارهایی برای رفع مشکلات آن‌ها و نحوه پیگیری مطالبات جلوی این تجمعات گرفته شد.

وی ادامه داد: امام راحل و مقام معظم رهبری همه دستگاه‌ها از جمله دستگاه اطلاعاتی کشور را توصیه کرده‌اند که قانون‌مدار باشند. تفاوت دستگاه اطلاعاتی با پلیس این است که پلیس در حین حادثه حاضر می‌شود اما دستگاه اطلاعاتی بدون هزینه از بروز بحران پیشگیری می‌کند و تلاش دارد نگذارد مسائل اجتماعی به اتاق عمل بکشد. بنابراین دستگاه اطلاعاتی، پلیس نیست.

علوی با تاکید بر این‌که «دستگاه اطلاعاتی کشور با عینک واقع‌بینی به مسائل نگاه می‌کند»، گفت: بدگمانی و بدبینی در کار دستگاه اطلاعاتی وجود ندارد؛ چراکه بدگمانی در جامعه انگیزه ناایمانی در جامعه ایجاد می‌کند و نباید وارد حریم خصوصی و زندگی خصوصی مردم شد. همچنان که پیامبر (ص) می‌فرماید: «اجازه ندارید دل‌های مردم را بشکافید و بدانید درون آن‌ها چه می‌گذرد.».

وی با تاکید بر این‌که «نیت‌خوانی در کار دستگاه اطلاعاتی کشور ممنوع است»، گفت: تا کسی اقدامی ملموس در جهت سلب آسایش مردم انجام بدهد نباید وارد زندگی خصوصی او شد. ضمن این‌که موظف هستیم امنیت او را نیز فراهم کنیم؛ بنابراین تنها در برابر دشمن که سلب امنیت می‌کند، برخورد خواهد کرد؛ چراکه اعمال رعب و وحشت در بین مردم توسط دستگاه‌های حکومت در اسلام جایز نیست.

وی با تاکید بر این‌که «مردم نیاز به آرامش دارند»، خاطرنشان کرد: باید در عرصه‌های مختلف زمینه‌های شکوفایی و جرقه فکری توسط مردم فراهم شود. حتی رشد فرهنگی در محیطی آرام به دست می‌آید؛ بنابراین اگر بخواهیم جامعه رشد کند باید امنیت دانشجو، استاد و دانشگاهیان تامین، آرامش آن‌ها فراهم و فضا برای اظهارنظر باز باشد.

وزیر اطلاعات با تاکید بر این‌که «در حال حاضر فضای بانشاط و آرامش در دانشگاه‌ها حاکم است»، گفت: در سال 91 تعداد 30 دانشگاه در سطح کشور وجود داشت که مراسم 13 آذرماه را برگزار می‌کرد که البته بعد از این مراسم تجمعات و اعتراضاتی شکل می‌گرفت اما از سال 92 تاکنون بعد از مراسم 16 آذر مساله‌ای اتفاق نیفتاد حتی سال گذشته در 300 دانشگاه کشور این مراسم بدون هیچ مشکلی برگزار شد که البته این فضای آرام به دلیل عبور نیروهای امنیتی بلکه این احساس امنیت است که در میان دانشگاهیان شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: امنیتی که از درون مردم بجوشد کم‌نظیر است. ما دنبال امنیت متکی بر فکر، عقلانیت، دانش و تفکر هستیم؛ چراکه این امنیت جامعه را به سمت رشد و شکوفایی به حرکت درمی‌آورد.

وی با تاکید بر این‌که « 500 نفر از دانشجویان دوره دکتری درخصوص مسائل امنیتی کشور فکر می‌کنند و درصدد حل چالش‌ها به راهکار نرم‌افزارانه هستند»، افزود: البته این تعداد افراد علاوه بر رشته‌های دوره‌های ضمن خدمتی است که برای نیروهای وزارت اطلاعات ارائه می‌شود و ما معتقد هستیم امنیت یک علم و دانش است و صرفاً مبتنی بر تجربه نیست.

وزیر اطلاعات گفت: در دانشگاه‌های دنیا گرایش‌های مختلف امنیت تدریس می‌شود، امروز دستگاه‌های امنیتی باید حاکم علم و اندیشه دانشگاه‌ها باشد و دانشگاه‌ها نیز باید جزء اطلاعات 80 میلیونی قرار بگیرند و راهکارهای موثری برای تامین امنیت جامعه برای حل مسائل با کمترین هزینه باشند.

وی تاکید کرد: ما دنبال تعامل با دانشگاه‌ها هستیم، دستگاه اطلاعاتی دانشجویی را دستگیر نمی‌کند. ما در حوزه شهروندان فردی را دستگیر نمی‌کنیم بجز در ضرورت‌های خاص؛ چراکه سیاست‌ وزارت اطلاعات دستگیری نیست و ما از تعداد بالای دستگیری‌ها لذت نمی‌بریم و معتقد هستیم هنر حکومت‌داری همراه کردن دل‌های مردم با خود است.

وی تاکید کرد: سیاست ما این است که نباید با عناوین امنیتی حتی با افرادی که همسو نیستند نیز برخورد شود. نباید این عناوین به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار بگیرد؛ چراکه اگر ابزاری شود جامعه و نظام حکومتی آسیب می‌بیند و سرمایه اجتماعی از بین می‌رود.

علوی در پایان بر ضرورت تعامل دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی تاکید کرد و گفت: سیاست ما در این زمینه همان دستورات اسلام است؛ چراکه اسلام بر کسب علم در هر نقطه از جهان تاکید دارد اما توجه داشت که برخی از دشمنان از فضای باز بین‌المللی برای ضربه زدن به کشور و منافع ملی استفاده می‌کنند که البته وزارت اطلاعات در این زمینه ورود کرده و همانند یک فیلتر تلاش دارد هوای پاک و تمیز وارد دانشگاه‌ها شده و از ضربه زدن دشمن به کشور جلوگیری کند.
نظرات بینندگان