arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۰

اينترنت خود را از لامپ خانه دريافت كنيد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يك فيزيكدان ارشد انگليسي اخيرا مدعي شده كه مي‌توان به زودي از لامپ‌هاي برق خانگي براي اشاعه اينترنت بي‌سيم استفاده كرد.

به گزارش ايسنا به گفته هارالد هس، استاد فيزيك دانشگاه ادينبورگ، وي توانسته نوعي فناوري ابداع كند كه قابليت انتشار اطلاعات را از رابط مشابه لامپ‌هاي عادي دارد.

وي در بيانيه‌اي اظهار كرد كه مي‌توان از طريق اين فناوري، با روشن كردن لامپ خانه به سادگي از خدمات اينترنتي استفاده كرد.

ساير قابليتهاي اين دستگاه كه به "لاي-فاي" (Li-fi) موسوم است شامل ارسال اطلاعات بي‌سيم از فضاي سفيد در طيفهاي تلويزيوني شما يا علائم غيرقابل استفاده ماهواره‌اي است.

به گفته هس، امواج راديويي كه در حال حاضر براي انتقال داده‌ها استفاده مي‌شوند كارايي لازم را ندارند.

با تلفن‌هاي همراه، حدود 4/1 ميليون ايستگاه پايه براي تقويت علائم وجود دارد اما بيشتر انرژي براي سرد كردن آن مورد استفاده قرار گرفته كه باعث ناكارآمد شدن آن شده است.

در مقايسه، ‌اكنون تعداد 40 ميليارد لامپ در سراسر جهان مورد استفاده بوده كه بسيار كارآمدتر هستند.

اين استاد فيزيك مدعي شده كه با جايگزين كردن مدلهاي قديمي تابان با حبابهاي "ال‌اي‌دي"، مي‌تواند تمام آنها را به فرستنده‌هاي اينترنتي تبديل كند.

اين ابداع كه "دي‌لايت" (D-Light) نام دارد مي‌تواند اطلاعات را با تغيير فركانس نور محيطي در اتاق، سريعتر از 10 مگابايت در ثانيه كه سرعت معمول اتصال باند پهن است، بفرستد.

اين ابداع از كاربرد‌هاي جديدي در بيمارستان‌ها، فرودگاه‌ها، ارتش و حتي در زير آب برخوردار است. مسافران هواپيماها هم مي‌توانند در حالت تئوري با استفاده از علائم منتشر شده از چراغهاي داخل هواپيما در اينترنت جست‌وجو كنند.

به گفته هس، طيف نور مرئي از فضايي 10 هزار بار بيشتر از امواج راديويي برخوردار بوده كه آنرا انتخاب مناسبي براي استفاده قرار مي‌دهد.

وي در يك سخنراني براي ارائه فناوري خود به نمايش يك چراغ روميزي با لامپ ال‌اي‌دي پرداخت كه اطلاعات را به گيرنده‌اي در زير ميز انتقال مي‌داد.

هر زمان وي دستش را در برابر پرتو نور فيلمي كه بر روي يك صفحه در پشتش در حال پخش بود، قرار مي‌داد، ويديوي روي صفحه با قطع علائم، متوقف مي‌شد.

وي اظهار كرد كه هنوز اين فناوري را با تلفنهاي هوشمند ادغام نكرده و اميدوار است كه در آينده انجام اين كار نيز ممكن شود.
نظرات بینندگان