arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۹ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶

فرانسه: هزینه گزاف فروپاشی توافق هسته‌ای را به ترامپ یادآوری می‌کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«ژان ایو لودریان» در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: فرانسه سعی دارد ترامپ را از اهمیت این انتخاب (خروج از برجام) مطلع کند. باید هزینه گزاف فروپاشی (توافق هسته‌ای) را مجددا یادآوری کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه «گاردین» وزیر خارجه فرانسه خبر داد: دولت فرانسه قرار است از دیدارهایی که در حاشیه نشست مجمع عمومی در سازمان ملل انجام می‌شود برای تلاش جهت جلوگیری از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران استفاده کند و به او هشدار دهد که فروپاشی توافق هسته‌ای به «مارپیچ اشاعه سلاح » در خاورمیانه منجر خواهد شد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه گفته ایران به تعهداتش در برجام پایبند است و بازرسی‌های شدیدی توسط آژانس انرژی اتمی پیگیری می‌شود. با این وجود دونالد ترامپ مدعی است که تهران توافق را نقض کرده است و این نقض، دست کم در روح برجام صورت گرفته و تهدید کرده پایبندی ایران به برجام را تایید نخواهد کرد. بر اساس برنامه‌ها وزارت خارجه باید تا ۱۵ اکتبر گزارشی را درباره نحوه اجرای توافق منتشر کند.

وزیر خارجه فرانسه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای برای امنیت جهانی امری ضروری است، مدعی شد که حفظ توافق برای جلوگیری از بروز زنجیره اشاعه سلاح هسته‌ای که تندروها را در ایران فعال می‌کند، امری ضروری است.

لودریان در پاسخ به این سوال آیا در صورتی که آمریکا توافق هسته‌ای را لغو کرده و تحریم‌های جدید اعمال کند در حالی که دیگر امضاکنندگان توافق هسته‌ای از جمله فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه، چین و ایران به آن پایبندند، این توافق به قوت خود باقی خواهد ماند یا نه، گفت: فرانسه سعی دارد ترامپ را از اهمیت این انتخاب مطلع کند. این مسئولیت بزرگی است. باید هزینه گزاف فروپاشی (توافق هسته ای) را مجددا یادآوری کرد.

وزیر خارجه فرانسه مدعی شد: بحران کره شمالی و آزمایشات موشکی این کشور نشان‌دهنده اهمیت حفظ توافق هسته‌ای با ایران است. تحت توافق هسته‌ای، ایران تحدیدهایی را در فعالیت‌های هسته‌ای پذیرفته و این محدودیت‌ها شامل مواد و انبارهای اروانیوم غنی شده و آب سنگین است. در عوض تحریم‌های ایران لغو شده است.

نظرات بینندگان