arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۰

وزیر حکم راه اندازی سازمان ملی مهارت را تصویب کرد/مجلس :مخالفیم

اکنون مسئولان سازمان فنی و حرفه ای به خبرآنلاین می گویند به جای پورعباس، دکتر کورش پرند به عنوان سرپرست سازمان فنی و حرفه ای منصوب شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر نوشت: عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشور، روز پنجشنبه گذشته از ساختمان این سوی خیابان آزادی تهران به ساختمان آن طرف رفت تا در وزارت کار، رفاه اجتماعی و تعاون مشغول به کار شود. در حکمی که عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر جدید کار، رفاه و تعاون برای این مدیر پرسابقه نهادهای آموزشی صادر شده، به پورعباس ماموریت داده شده "جهت راه اندازی سازمان ملی مهارت و فناوری" اقدام کند.

اکنون مسئولان سازمان فنی و حرفه ای به خبرآنلاین می گویند به جای پورعباس، دکتر کورش پرند به عنوان سرپرست سازمان فنی و حرفه ای منصوب شده است.

وحید وزیری راد، مسئول روابط عمومی این سازمان به خبرآنلاین گفت: "اکنون دکتر پورعباس به سازمان ملی مهارت رفته و سازمان آموزش فنی و حرفه ای، زیر مجموعه ای از سازمان ملی مهارت، شمرده می شود."
"سازمان ملی مهارت و فناوری" که سابق بر این به عنوان "سازمان ملی مهارت" از سوی دولت مطرح شده بود در تیرماه سال گذشته به تصویب شورای عالی اداری رسید و بلافاصله نمایندگان مجلس، در مقابل تشکیل این سازمان موضع گرفتند و آن را غیرقانونی اعلام کردند. حتی برخی از این نمایندگان گفتند دولت کوتاه آمده و در صورتی که اصرار کند این سازمان تشکیل شود، ورود خواهند کرد.

طبق این مصوبه دولت، سازمانهای فنی و حرفه ای وابسته به وزارت کار سابق، آموزشکده های عالی فنی و حرفه ای که سابقا وابسته به وزارت آموزش و پرورش بود و دانشگاه جامع علمی و کاربردی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در یک مجموعه، به نام سازمان ملی مهارت، زیر نظر وزارت کار و امور اجتماعی سابق گرد هم می آمدند.

نمایندگان مجلس به دلیل اینکه سازمان مزبور، بدون اطلاع مجلس، در ساختار دولت و وزراتخانه های آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و کار، تغییرات عظیم به وجود می آید و همچنین اعتبار مدارک صادر شده از سوی دانشگاه جامع علمی و کاربردی زیر سئوال می رود، با آن مخالفت و این سازمان را غیرقانونی خواندند.

مردی برای دو صندلی

پیش از این، دکتر پورعباس به دلیل اشتغال همزمان در مقام معاون وزیر علوم و رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی و همچنین معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه ای، مورد اعتراض قرار گرفته بود. برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات، حضور همزمان در دو شغل را مغایرت با قانون دانستند و درباره این موضوع، اظهار نظر کردند.

اکنون نیز برخی از تحلیلها می گوید فرستادن دکتر پورعباس به سازمانی که هنوز تشکیل نشده و لغو حکم معاونت وزیر و ریاست وی بر سازمان فنی و حرفه ای، چراغ سبزی به منتقدان دوشغله بودن این مسئول است.

هر چند در این بین، گروهی از تحلیل گران نیز معتقدند با وجودی که شاکله سازمانها و دانشگاه ها و آموزشگاه هایی که قرار بوده سازمان ملی مهارت را تشکیل دهند، تغییر کرده و به طور مثال، آموزشکده های فنی و حرفه ای از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل شده اند، حکم اخیر وزیر جدید کار، رفاه و تعاون، بدون اینکه عنوان "رئیس" برای پورعباس، داده شود، نشان می دهد وزارت کار، رفاه و تعاون، به دنبال جستجوی راهی برای تشکیل این سازمان، بدون فرستادن پرونده آن به مجلس است.

در این حکم، به پورعباس تکلیف شده راهکارهایی برای تحقق دولت الکترونیک و همچنین گسترش فرهنگ کارآفرینی در سایه "تدوین ساختار و شرح وظایف سازمان ملی مهارت و فناوری" بیابد.

سازمان فنی و حرفه ای زیر مجموعه سازمان ملی مهارت نیست

با رفتن پورعباس، از سازمان فنی و حرفه ای، کوروش پرند، معاون آموزشی این سازمان، حکم سرپرستی خود را از وزیر کار، رفاه و تعاون دریافت کرده است.

به نظر می رسد، حکم وزیر کار، رفاه و تعاون برای سرپرست جدید سازمان فنی و حرفه ای نشان می دهد این وزارتخانه، عملا پورعباس و سازمان ملی مهارت را در مقام صدور حکم برای سازمان فنی و حرفه ای به عنوان زیر مجموعه اش (طبق مصوبه هیات دولت) نمی داند و وزیر، راسا برای سازمان فنی و حرفه ای، حکم سرپرستی صادر می کند.

با این همه، جواب این پرسش را باید در آینده کاری "سازمان ملی مهارت و فناوری" جستجو کرد که آیا فرستادن پورعباس به سازمانی که تشکیل نشده و از همان ابتدا، غیرقانونی توصیف شده، راهکاری قانونی برای جواب دادن به انتقاد نمایندگان از دوشغله بودن پورعباس بوده و یا قرار است دوباره زیرمجموعه های وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، یعنی دانشگاه جامع علمی و کاربردی و آموزشکده های فنی و حرفه ای، از این وزارتخانه جدا شده و به وزارت کار، رفاه و تعاون نقل مکان کنند تا سازمان ملی مهارت و فناوری تشکیل شود.

نظرات بینندگان