arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۱۶۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶

امیرپوردستان: در صورت برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان، ایران مرزهایش را روی اقلیم خواهد بست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جانشین فرمانده کل ارتش گفت:پیشنهاد من به آقای بارزانی این است که حرف آمریکایی ها را گوش نکنند، محمد بن سلمان حرف آمریکایی ها را گوش کرد و امروز دو سال است که در باتلاق یمن گیر کرده است.

به گزارش انتخاب، امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش در گفت‌وگو با شبکه العالم تصریح کرد: بحث همه‌پرسی کردستان عراق، یکی از قطعات پازل طرح خاورمیانه بزرگ است که آمریکایی‌ها (جرج بوش پسر) در سال 2005 مطرح کردند. مبنای این طرح این بود که کشورهای منطقه به اجزای مختلفی تقسیم بشوند که تهدیدی برای رژیم صهیونیستی نباشند و این‌که بدنبال کشورهای جدیدی که ایجاد می شود بازارهای جدیدی هم ایجاد می‌شود که کشورهای اروپایی و آمریکایی بتوانند محصولات خودشان را به این کشورها بفرستند و اقتصاد آن‌ها را حمایت و پشتیبانی کنند.

پوردستان
 وی افزود: این‌ها طرح را شروع کردند بر این مبنا که عراق را به چند قسمت تقسیم کنند یعنی عراق به سه قسمت تقسیم بشود، قسمت شمالی عراق که کشوری کردی شود، قسمت میانی عراق، کشوری سنی و  جنوب عراق به عنوان یک کشور شیعی شود. سوریه همینطور، عربستان همینطور، برای جمهوری اسلامی ایران هم پیش بینی کرده بودند که کردستان ما جدا و به کردستان عراق ملحق بشود. خوزستان ما جدا و به کشور شیعی عراق بپوندد. بلوچستان ما جدا بشود و به بلوچستان پاکستان ملحق شود. این طرح را داشتند دنبال می کردند که در عراق موفق نشدند، در سوریه موفق نشدند و امروز تمرکزشان را گذاشتند که با همه پرسی اقلیم کردستان بتوانند این منطقه را مستقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: من فکر می کنم که اگر بخواهد این حرکت انجام بشود مشکلات و ناگواری های بسیاری برای حکومت عراق ایجاد خواهد شد چراکه دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که اگر این همه پرسی انجام شود تمامی مرزهایش با اقلیم کردستان را خواهد بست و دولت رسمی عراق اعلام کرده که به این اقلیم حمله نظامی خواهدکرد. شرایط سختی را پیدا خواهندکرد، پیشنهاد من هم به آقای بارزانی این است که حرف آمریکایی ها را گوش نکنند، محمد بن سلمان حرف آمریکایی ها را گوش کرد و امروز دو سال است که در باتلاق یمن گیر کرده است. اگر اینها بخواهند حرف آمریکا را گوش بکنند قطعا سرنوشتی شبیه به محمد بن سلمان و مشکلاتی که در یمن دارند برایشان پیش خواهد آمد. اجازه بدهند که دولت یکپارچه عراق به روال سابق خودش، همانطور که در همه پرسی مردم عراق انتخاب کردند، ادامه پیدا کند و اجازه حضور بیگانگان در منطقه را ندهند.

جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه تصریح کرد: ما برابر پروتکل هایی که داریم و در برجام هم مسئولین سیاسی ما امضا کردند بحث موشکی به هیچ عنوان در برجام نیامده است. ما وقتی برجام را مطالعه می کنیم در حوزه موشکی هیچ اشاره ای نشده است. حالا آنها قرائت های متفاوتی از این مسئله دارند و حوزه موشکی ما را می خواهند مورد سوال قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما برای توسعه موشکی مان در قالب دکترین نیروهای مسلح است، دکترینی که مبتنی بر بازدارندگی است. ما در طول این سی و هفت هشت سال بعد از پیروزی انقلاب نشان دادیم که کشور متجاوزی نیستیم، کشوری نیستیم که بخواهد به کشور دیگری حمله بکند. اگر توان نظامی خودمان را داریم ارتقا می دهیم به جهت بازدارندگی است و در این مسیر داریم حرکت می کنیم.

وی افزود: در همین رابطه باید عرض بکنم که ما اجازه بازدید از مراکز نظامی را به هیچ مقامی نخواهیم داد مراکز نظامی یک مراکز سری و طبقه بندی شده است و مسئولین سیاسی بین الملل مستحضر و آگاه باشند که تحت هیچ شرایطی اجازه ورود به پایگاهها و مراکز نظامی به آنها داده نخواهدشد و ما با قوت و قدرت از این حق قانونی خودمان دفاع خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان