arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات: استراتژی توسعه پهن‌باند تدوین می‌شود/ درخواست وای‌فای عمومی تا حدی رایگان توسط اپراتورها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان چهار درخواست از ابراتورهای موبایل گفت: ابراتورها برای رفاه بیشتر کاربران در برخی اماکن عمومی وای‌فای ارائه کنند که استفاده از بخشی از آن رایگان باشد.

به گزارش انتخاب، محمدجواد آذری جهرمی امروز در مراسم آزمایش نخستین شبکه کامل 5G (نسل پنج تلفن همراه) در پاسخ به فارس از پایان بررسی کارشناسی اصلاح تعرفه اینترنت ثابت توسط وزارت ارتباطات خبر داد و اظهار امیدواری کرد: در 100 روز نخست دولت دوازدهم اصلاح تعرفه اینترنت ثابت اجرایی شده باشد.
 
وزیر ارتباطات: استراتژی توسعه پهن‌باند تدوین می‌شود/ درخواست وای‌فای عمومی تا حدی رایگان توسط اپراتورها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد:‌ مدل اخیر اینترنت ثابت که در پایان دولت یازدهم تا مرز اجرایی شدن پیش رفت که به دلیل اعتراض کاربران لغو شد و شاید نگرانی کاربران از مدل جدید به دلیل ضعف وزارت ارتباطات و رگولاتوری در اطلاع‌رسانی بود که حتی کار خوب هم با ارائه ضعیف نتیجه مثبت نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: در اصلاح تعرفه رویکرد کاهش قیمت اینترنت زیرساخت و کاهش قیمت انتقال مخابرات و تعیین تعرفه ترجیحی برای محتوای داخلی است که در کمتر کشوری سرویس اینترنت ثابت به صورت حجمی عرضه می‌شود و تلاش داریم، این سرویس را غیر حجمی کنیم.

جهرمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتقال سرویس تلگرام به ایران گفت: اینکه به صورت اجباری سرور تلگرام را جابه‌جا کنیم و بگوییم روی سرویس دیگری بروند حرف دقیقی نیست و باید برای اقتصادی کردن پیام‌رسان در کشور تلاش کنیم.

وی ادامه داد: درباره پیام‌رسان‌ها یک نگاه این است که پیام‌رسان‌های خارجی را محدود کنیم که مطلوب نیست و به نتیجه نمی‌رسد و نگاه دوم این است که با استفاده از ظرفیت داخلی شرایطی برای فعالیت سرویس‌های داخلی ایجاد کنیم، به گونه‌ای که پیام‌رسان داخلی از طریق ابزارهای مناسب به ویژه ابزار مالی، اعتماد‌سازی و حذف موانع حقوقی بازار را از آن خود کند و در نهایت به جای اینکه برنامه‌ای را جایگزین تلگرام کنیم یا مردم را به استفاده از برنامه‌‌ای اجبار کنیم مردم خود انتخاب کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکل ایران با انجمن جهانی تلفن همراه توضیح داد: صحبت‌هایی از طرف این انجمن و خود اپراتورها با افکت در حال پیگیری است و آنها می‌گویند که اوفک (دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا کمیته تحریمها در آمریکا) باید مجوز بدهد که اکنون مجوز حضور شرکت‌های ایرانی در این انجمن صادر شده و از بعد تبادلات مالی دنبال راه حل می‌گردند.

جهرمی درباره مشکل حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های برنامه‌های خارجی گفت: به طور جدی در وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع هستیم که پس از حصول نتیجه اعلام می‌شود.

وی درباره سؤالی که از پیگیری وعده ایجاد چندین شرکت سرآمد بین‌المللی در حوزه آی‌تی داده شده بود، توضیح داد: اعلام کردیم که در پایان چهار سال چشم‌انداز برخورداری از پنج شرکت سرآمد جهانی در حوزه ‌آی‌تی را داریم که هم‌اکنون از نظر کپی‌رایت، مقررات مالی و ثبت شرکت‌های کسب و کارهای نوپا مشکلاتی داریم که برای رفع موانع و حمایت باید مسیر را هموار کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: فعلاً در حال آنالیز شرایط و بررسی نظرات هستیم و طبیعتاً انتظار نداریم که در مدت یک ماه که از اعلام این وعده می‌گذرد، این شرکت‌ها را ایجاد کرده باشیم.

جهرمی درباره یکی از اظهارهای قبلی خود توضیحاتی را تکرار کرد و اظهار داشت: کشورهای دنیا به دنبال راه‌حل‌های برای حذف وابستگی مطلق به گوگل هستند که در پی اقدامات اخیر انجام شده زنگ هشدار برای ما به صدا درآمده و ما نیز به این مدل فکر می‌کنیم و این حرف منطقی است که به سمت حذف وابستگی مطلق به گوگل برویم.

وی درباره نخستین آزمایش شبکه کامل 5G کشور با همکاری شرکت سوئدی اریکسون اظهار داشت: با 5G پهنای باند دسترسی افزایش و تأخیر شبکه کاهش می‌یابد که باعث می‌شود بخش بیشتری از خدمات سنتی قابل ورود به فضای مجازی شوند و در نتیجه سایز بازار ICT بزرگتر خواهد شد و این فضای 5G است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در کشور نزدیک 10 سال جلوی همه این اتفاقات گرفته شده بود که در 3 سال اخیر جبران شد و با ورود نسل 3،4 و 4.5 این اتفاقات آغاز شد و با ورود نسل پنجم شکوفاتر می‌‌شود.

جهرمی تأکید کرد: اغلب کشورها در توسعه فناوری اطلاعات استراتژی باند پهن دارند و در چارچوب آن عمل می‌کنند. در ایران نیز همزمان با رشد باند پهن باید به رشد حوزه‌های دیگر از جمله کسب و کار و فرهنگ توجه کنیم و تک بعدی پیش نرویم که در غیر این صورت بزرگراه را ایجاد کرده‌ایم و بازار را در اختیار دیگران قرار داده‌ایم.

وی تأکید کرد: توسعه فناوری اطلاعات و باند پهن برای بهبود شرایط اقتصادی کشور، بهبود زندگی مردم و توسعه پایدار است که از این‌رو لزوم تدوین سند استراتژی توسعه پهن‌باند کشور ضروری است، تا در کنار استفاده از تکنولوژی توسعه پایدار در کشور رقم بخورد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: سند استراتژی توسعه پهن‌باند برای پیشرفت همه‌جانبه کشور تدوین و به شورای عالی فضای مجازی ارائه خواهد شد.

جهرمی با بیان اینکه امروز در افتتاح آزمایشی اولین شبکه کامل نسل پنجم یک سیستم با یک گوشی و مدل مفهومی ارائه می‌شود، درخواست کرد: پیرو  این افتتاح یک نمایشگاه دائمی حول محور نسل پنجم دایر شود که بخش‌های مختلف از جمله بانک مرکزی و فعالان حوزه کشاورزی با این مباحث آشنا شوند.

وی همچنین خطاب به مدیران ایرانسل اظهار داشت: با استفاده از این فرصت درخواست‌هایی را به نفع رفاه کاربران از مشترکان بیان می‌کنم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: مردم با فعالیت اپراتورها رفاه خوبی پیدا کرده‌اند که درباره تعرفه درخواست دارند و درباره کم فروشی اینترنت نیز تاکنون گزارشی نبوده است.

جهرمی گفت: آنچه به من اعلام شده این است که مردم نمی‌توانند مصرف خود را کنترل کنند و برای مثال از پسورد وای‌فای‌شان سوء استفاده می‌شود، نرم‌افزارها آپدیت می‌شود و در پیام‌رسان‌ها فایل دانلود می‌شود که به افزایش مصرف مردم منجر شده است. اگرچه استفاده بیشتر مردم ممکن است مطلوب اپراتورها باشد اما خواهش می‌کنم که این موارد را با جزئیات به مشترکان اطلاع‌رسانی کنید، زیرا آنچه مایه مباهات اپراتور خواهد بود رضایت مشترکان است.

وی با بیان دومین درخواست از اپراتورها گفت:‌ همچنانکه تبلیغات و هزینه می‌کنید برای رفاه بیشتر مردم در برخی امکان عمومی وای‌فای با مقدار حجمی رایگان ارائه کنید که طبیعی است انتظار وای‌فای کاملاً رایگان نمی‌رود اما در بسیاری از کشورها تا میزان حجمی رایگان برای مشترکان در نظر گرفته می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان سومین درخواست از اپراتورها گفت: مردم به برخی برنامه‌های کاربردی نگاه ویژ‌ه‌ای دارند که باز‌ی‌ها از جمله چهار برنامه محبوب فعال هستند.

جهرمی افزود: در برخی برنامه‌ها  از جمله برخی بازی‌ها حداکثر تأخیر تا 100هزارم ثانیه قابل قبول است که میزان تأخیر در شبکه در عمل بسیار بیشتر از این اعداد می‌‌شود.

وی تصریح کرد: در این موضوع آنچه به حوزه بین‌الملل مربوط است توسط وزارت ارتباطات پیگیری می‌شود و اپراتورها نیز به این موضوع توجه بیشتر داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان چهارمین درخواست به موضوع سرمایه‌گذاری جدی برای توسعه بازار ICT اشاره کرد و از اپراتورها خواست در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند که در نهایت به نفع کشور، مردم و اپراتور خواهد بود.

جهرمی خاطرنشان کرد: برنامه 2.5 برابر شدن حجم بازار مخابرات و 5 برابر شدن حجم بازار آی‌تی زمینه مساعدی را برای سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد.

وی همچنین از مذاکره با شهرداری‌ها برای اتخاذ راه‌حل یکپارچه برای حل مشکل نصب دکل‌های مخابراتی خبر داد و گفت: نصب بسیاری از سایت‌ها برای مردم مزاحمت تلقی می‌شود، زیرا نگران ارزش خانه‌هایشان هستند که با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان انرژی اتمی و پایش دائم فرکانسی باید برای فرهنگ‌سازی و رفع این مشکل تلاش کنیم.

در این مراسم همچنین فرقانی رئیس هیأت مدیره ایرانسل با اشاره به افتتاح آزمایشی شبکه نسل پنجم گفت: در حوزه نسل پنجم موبایل مباحث فقط فنی نیست بلکه زیرساخت و سیاست‌گذاری لازم است که توسط حاکمیت باید انجام شود.

علیرضا قلم‌بر دزفولی مدیرعامل ایرانسل نیز در این مراسم اظهار داشت: در حال حاضر 11 میلیون گوشی فعال نسل چهار با 8.5 میلیون مشترک فعال و 31 میلیون گوشی فعال نسل 3 با 23 میلیون مشترک فعال در شبکه ایرانسل وجود دارد.

وی با اشاره به مصرف چشم‌گیر روزانه دیتا پس از ارائه نسل 3 و 4 گفت: در یک سال اخیر مصرف روزانه دیتا سه برابر شده و هفته گذشته به 3300 ترابایت رسیده است.

دزفولی با اشاره به برنامه این اپراتور برای سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌های ‌فعال آی‌تی برای تسریع در رشد بازار گفت:خرید سهام گروه اینترنت ایران که سهامداران چندین کسب و کار معروف آی‌تی است، با این هدف انجام شده است.

وی با اشاره به لزوم استفاده از نسل پنجم موبایل گفت: نسل 4 و 4.5 از پس نیازهای صنایع برنمی‌آیند و در حوزه‌هایی به سرعت‌های بیش از چند 10 مگابیت و سرعت‌های بالای 10گیگ نیاز است.

دزفولی تأکید کرد: تراکم بیشتر پوشش کاربر، سرعت بیشتر، تأخیر کمتر و کارایی بیشتر از مزیت‌های نسل پنجم موبایل است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان