arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۰

سوال هايي كه نيروي انتظامي پاسخ نداده است

عمليات جمع آوري تجهيزات ماهواره يي كه چندي است از سوي نيروي انتظامي در سراسر كشور با شدت در حال اجراست، گرچه تكليفي قانوني براي اين نيرو به عنوان ضابط قضايي به شمار مي آيد اما شيوه اجراي آن ابهامات فراواني را پيش روي اين اقدام قانوني قرار داده است و ممكن است بي توجهي به سوالات رايج در ميان مردم باعث شود يك اقدام قانوني تبديل به عكس خود شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد: عمليات جمع آوري تجهيزات ماهواره يي كه چندي است از سوي نيروي انتظامي در سراسر كشور با شدت در حال اجراست، گرچه تكليفي قانوني براي اين نيرو به عنوان ضابط قضايي به شمار مي آيد اما شيوه اجراي آن ابهامات فراواني را پيش روي اين اقدام قانوني قرار داده است و ممكن است بي توجهي به سوالات رايج در ميان مردم باعث شود يك اقدام قانوني تبديل به عكس خود شود.

اين روزها ماموران نيروي انتظامي با استفاده از انواع روش هاي غيرمعمول اقدام به جمع آوري تجهيزات ماهواره يي مي كنند كه از آن جمله مي توان به بهره گيري از نيروهاي يگان امداد گارد ويژه، عمليات راپل، به كارگيري هلي كوپتر و شكستن قفل منازل يا عبور از بام هاي مشترك ساختمان ها براي رسيدن به اهداف خود، اشاره داشت.

در توجيه اين اقدامات مسوولان نيروي انتظامي مي گويند به عنوان ضابط قضايي مجوز ورود به مشاعات ساختمان ها را دريافت كرده اند و در اين زمينه خدشه يي به كار آنان وارد نيست اما نه تنها متن دستور قضايي براي جمع آوري را منتشر نمي كنند كه خود اين حرف نيز داراي ابهامات فراواني است: مقام قضايي صريحا در دستور خود از ضابط خواسته است چه كاري را انجام دهد؟ جمع آوري، امحاي همه يا بخشي از تجهيزات، معرفي متخلفان به دادگاه، توقيف اموال و... . به هر حال بايد مشخص شود آيا توقيف بخشي از اين آلات جرم و تخريب بخشي ديگر براساس دستور قضايي صورت مي گيرد يا سليقه ضابط.

اين شيوه برخورد نيروي انتظامي در برابر اين جرم، مانند آن است كه ماموران انتظامي مبارزه با بد حجابي در مواجهه با فردي بدحجاب بخشي از لباس او كه مظهر بدحجابي شناخته مي شود را بر تن او پاره كنند و مابقي را توقيف كنند.

 آيا با اين رويه از اين پس بايد شاهد باشيم پليس راهور در برخورد با خودروي متخلف، شيشه هاي خودرو را بشكند و چرخ هاي آن را جدا كند و با خود ببرد؟

ضابط قضايي بر چه اساسي اين شيوه را براي جمع آوري تجهيزات ماهواره يي در نظر گرفته است؟ ورود به مشاعات ساختمان هاي مسكوني بدون اطلاع مالكان، توقيف اموال (به هر حال اين تجهيزات مالكاني دارد) بدون حضور صاحبان، تخريب بخشي از تجهيزات با بدترين شكل و توقيف بخشي ديگر از تجهيزات بدون ارايه رسيد يا تنظيم گزارش هاي رسمي آيا براساس دستورات مقام قضايي صورت مي گيرد؟

آيا در اين شيوه علاوه بر تخريب چهره ماموران زحمتكش نيروي انتظامي در نزد مردمي كه بدليل تخلف شاهد از بين رفتن سرمايه خود هستند، نتيجه ديگري حاصل خواهد شد؟

 نبايد فراموش كرد كه گرچه تشديد برخورد با متخلفان تاكيد تمام مسوولان است اما شيوه هاي به كار گرفته نيز بايد ارزيابي شوند تا حاصلي خلاف نظر قانون گذار و مقام قضايي حاصل نشود. هنوز مردم به ياد دارند كه پليس راهور چرخ هاي خودروهاي متخلفان را در كنار خيابان قفل مي زد و بر روي آنها تابلويي براي اعلام تخلف قرار مي داد و در نهايت به دستور مقامات قانوني مجبور شد اين روش را كنار بگذارد. گرچه هرگز از اين اقدام نيروي انتظامي كسي عذرخواهي نكرد و خسارات مادي و معنوي اين كار به زيان ديدگان پرداخت نشد.

در حال حاضر نيروي انتظامي بايد گزارشي به مردم و مسوولان در زمينه وضع تجهيزات توقيف شده ارايه دهد زيرا بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي، نيروي انتظامي موظف به جمع آوري اين تجهيزات و قرار دادن آن در اختيار نهادهاي مسوول مبارزه با تهاجم فرهنگي نظير صدا و سيما و... است. اما تاكنون گزارشي از اين اقدامات ارايه نشده است.

نكته حايز اهميت در اين مساله عدم توجه به اجرا نشدن ديگر بخش هاي قانون مصوب در زمينه جمع آوري تجهيزات ماهواره يي است. بر اساس بند هاي ديگر اين قانون سازمان صدا و سيما موظف شده با توليد برنامه هاي پرمحتوا و تقويت شبكه هاي راديو و تلويزيوني به جلب مخاطبان بيشتر اقدام كند. آيا چنين اقدامي صورت گرفته است؟ پاسخ همه كارشناسان در اين باره منفي است. در اين شرايط آيا مسوولان نيروي انتظامي به نقش سازمان صدا و سيما توجهي داشته اند؟

مبارزه با استفاده از تجهيزات ماهواره يي همانند برخورد با پديده هاي ديگر نظير اعتياد، بدحجابي و رعايت قوانين رانندگي يك امر چندسويه است كه بايد به صورت هماهنگ انجام گيرد. آيا بهتر نيست كه مسوولان نيروي انتظامي به جاي برخورد با معلول يعني استفاده كنندگان از اين تجهيزات، توجه خود را به مبارزه با واردكنندگان و فروشندگان معطوف مي كرد؟ مگر امكان ندارد با اين ميزان نيرو و تجهيزات، نيروي انتظامي مبادي ورود و فروش تجهيزات و خدمات دهندگان را شناسايي كند؟

تماشاي برنامه هاي ماهواره يي در غياب برنامه جذاب رسانه ملي يك عادت همه گير است، با اقدامات اخير اين عادت و نياز خاموش نخواهد شد بلكه فرصتي براي سودجويان خواهد بود تا با وارد كردن تجهيزات جديد پول بيشتري به چنگ بياورند، بنابراين تجارت پرسود تجهيزات ماهواره يي هميشه به دنبال راه هاي جديدي براي جذب مشتريان جديد خواهد بود، نيروي انتظامي بايد پاسخ دهد چرا در برابر اين واردات گسترده غيرقانوني تجهيزات ماهواره يي چنين گسترده و قاطع وارد عمل نمي شود؟
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شیپورچی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
0
5
انتخاب جان : تشکر از موشکافی و تحلیل دقیق و معقول شما عزیزان.امیدوارم همچنان در کار خبررسانی و مقاله نویسی دقیق و پر قدرت ظاهر شوید.و من الله التوفیق
نظرات بینندگان