arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۶ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۰

پاسخ به 15 سوال رايج درباره يارانه نقدي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چند روز ديگر هفتمين مرحله يارانه نقدي به حساب خانوارها واريز مي‌شود، اما در اين ميان شايد هنوز كساني هستند كه در اين زمينه سوالاتي دارند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، كساني كه حسابشان به‌صورت موقت در سامانه ثبت است، كساني كه موفق به ثبت به‌موقع شماره حساب نشده‌اند، خانوارهايي که اصلاحات مربوط به بعد خانوار را در آذرماه سال 89 انجام داده‌اند و يا سوالاتي از اين قبيل دارند،‌ مي‌توانند اين گزارش را بخوانند.

1- خانوارهايي که علي‌رغم ثبت حساب در سامانه refahi.ir همچنان حسابشان به‌صورت موقت در سامانه ثبت است و با پيغام «حساب شما جهت بررسي در سامانه ثبت شد. لطفاً بين 2 تا 3 هفته آينده جهت دريافت نتيجه به سامانه مراجعه نماييد.» مواجه مي‌شوند.

* اين خانوارها بايد در اسرع وقت به بانک مربوطه مراجعه و نسبت به ثبت نهايي و تأييد حساب خود از طريق شبکه e-bank که در اختيار کليه بانک‌ها قرار دارد، اقدام كنند. بديهي است مادامي که حساب خانوارهاي فوق‌الذکر در قالب نهايي و دائم در سامانه مزبور ثبت نشود، يارانه‎اي به حساب آنها واريز نخواهد شد.

2- خانوارهايي که به دلايلي از جمله قصور شعب بانک يا کافي‌نت‌ها در ثبت شماره حساب، موفق به ثبت به‌موقع شماره حساب خود در سامانه refahi.ir نشده‌اند.

* کليه خانوارهايي که به هر دليل از فاز اول طرح جمع‌آوري شماره حساب(تابستان سال 89) جامانده‎اند، سامانه refahi.ir از 20 اسفند ماه سال 1389 برايشان فعال شده و مي‌توانند حساب سرپرست خانوار را در اين سامانه ثبت کنند. بديهي است هر خانوار متقاضي دريافت يارانه، از مرحله‌اي مشمول دريافت يارانه خواهد شد که حساب خود را در اين سامانه به ثبت نهايي رسانده باشد.

3- خانوارهايي که عليرغم دريافت يارانه مراحل اول و دوم، شماره حساب آنها در مرحله سوم از سامانه refahi.ir حذف شده و لذا يارانه مرحله سوم را دريافت نکرده‌اند.

* سرپرست خانوارهاي مزبور بايد در اسرع وقت نسبت به ثبت يکي ديگر از حساب‌هاي فراگير خود در سامانه refahi.ir اقدام نمايد. بديهي است حداقل ظرف 10 روز پس از اقدام فوق، يارانه مرحله سوم آنها نيز به حسابشان واريز خواهد شد. توصيه مي‌شود که به منظور اطمينان از ثبت صحيح شماره حساب، اين اقدام توسط شعب بانک و از طريق شبکه e-bank صورت پذيرد.

4- خانوارهايي که عليرغم دريافت يارانه مراحل اول و دوم، اطلاعات هويتي آنها از سامانه refahi.ir حذف شده و لذا يارانه مرحله سوم را دريافت نکرده‌اند.

* با توجه به اينکه اطلاعات هويتي خانوارها کلاً از طريق مرکز آمار در اختيار سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها و وزارت رفاه قرار مي‎گيرد، علت نبود اطلاعات افرد در اين سامانه، حذف شدن اطلاعات خانوارهاي مزبور از «پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار» مرکز آمار است. لذا اين گونه خانوارها بايد جهت رفع مشکل، مجدداً در سامانه مرکز آمار ثبت نام كنند. يکي از علل احتمالي بروز اين مشکل، اين است که سرپرست خانوار به منظور اصلاح اطلاعات خانوار خود، وارد سامانه مرکز آمار شده و اشتباهاً دکمه حذف خانوار را انتخاب کرده است.

در صورتي که شما پس از انجام فرايند ثبت حساب خود در اين سامانه با پيغام «اعلام حساب شما با موفقيت انجام شد. مي‌توانيد اين صفحه را به‌عنوان رسيد نزد خود نگه داريد.» مواجه شويد، به اين معني است که ثبت حساب شما به‌صورت نهايي و دائم صورت گرفته است. در صورتي که شما پس از انجام فرايند ثبت حساب خود در اين سامانه با پيغام «حساب شما جهت بررسي در سامانه ثبت شد. لطفاً بين 2 تا 3 هفته آينده جهت دريافت نتيجه به سامانه مراجعه نماييد.» مواجه شويد، به اين معني است که ثبت حساب شما به‌صورت موقت صورت گرفته و سريع ترين حالت ممکن براي اطمينان از صحت ثبت حسابتان، مراجعه به يکي از شعب بانک مربوطه جهت اعلام حساب شما از طريق شبکه e-bank در سامانه refahi.ir است.

5- حساب فراگير چه نوع حسابي است؟

* منظور از حساب فراگير، حسابي است که انجام عمليات بانکي با آن از طريق کليه شعب بانک مربوطه امکان‌پذير است. اين حساب مي‌تواند متصل به کارت الکترونيکي بانک مربوطه باشد.

6- خانوارهايي که سرپرست آنها به يکي از دلايل ذيل، صلاحيت يا امکان دريافت يارانه نقدي خانوار را ندارد، جهت تغيير سرپرست براي دريافت يارانه چه بايد بکنند؟

- اعتياد سرپرست خانوار به مواد مخدر

- زنداني بودن سرپرست خانوار در داخل يا خارج از کشور

- محجوريت و يا سفاهت سرپرست خانوار

- متواري بودن سرپرست خانوار

* 1) همسر خانوار بايد ضمن در دست داشتن اسناد و مدارکي که در دستورالعمل ماده (9) آيين‌نامه ماده (7) قانون هدفمند کردن يارانه‌ها به آن اشاره شده، جهت تکميل فرم تغيير سرپرست به فرمانداري شهرستان خود مراجعه كند.

2) فرمانداري‌ها به ترتيبي که در شيوه‌نامه اجرايي دستورالعمل ماده (9) آيين‌نامه ماده (7) قانون فوق‌الذکر اشاره شده، مراحل فرايند تغيير سرپرست اينگونه خانوارها را انجام مي‌دهند.

3) سرپرست جديد خانوار از تاريخ20 همان ماه بايد ضمن مراجعه به سامانه refahi.ir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود جهت دريافت يارانه خانوار از مراحل بعدي اقدام كند.

بديهي است مبلغ يارانه‌اي که در مراحل قبلي به حساب سرپرست اصلي خانوار واريز شده، قطعيت يافته و ديگر به حساب سرپرست جديد مسترد نخواهد شد.

7- حوزه وظايف کميسيون استاني ماده (10) در حال حاضر چيست؟

همان گونه که در بند «الف» ماده 8 آيين‌نامه اجرايي ماده 10 قانون هدفمند کردن يارانه‌ها به صراحت ذکر شده، کميسيون استاني ماده 10 صرفاً به اعتراض اشخاصي که وجوه دريافتي از آنان مسترد گرديده يا ملزم به استرداد آن هستند، رسيدگي مي‌كند. لذا با عنايت به اينکه تاکنون حکمي بر استرداد وجوه يارانه واريزي از سوي سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها صادر نشده، آغاز وظايف کميسيون‌هاي استاني ماده 10 موکول به زماني است که احکامي مبني بر استرداد وجوه صادر شود.

8- زناني که عليرغم اين که طلاق گرفته‌اند و حکم رسمي دادگاه صادر شده است، همچنان در خانوار همسرشان ثبت شده‌اند و يارانه آنها به حساب زوج واريز شده است چه بايد بكنند؟

* 1) استانداري‌ها از طريق IP که مرکز آمار در اختيار آنها قرار داده، مي‌توانند وارد سامانه مرکز آمار شده و مشکل اين خانوارها را رفع كند.

2) زوجه از تاريخ 20 همان ماه مي‌تواند ضمن مراجعه به سامانه refahi.ir نسبت به اعلام و ثبت شماره حساب خود اقدام كند.

3) پس از انجام فرايند فوق، سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها، يارانه‌اي را که پس از تاريخ ثبت رسمي طلاق، اشتباهاً به حساب زوج واريز شده، در مرحله بعد، از آن خانوار کسر و به حساب زوجه واريز خواهد کرد.

9- اگر سرپرست خانوار فوت شده و هنوز در سامانه‌هاي مرکز آمار و وزارت رفاه لحاظ نشده است، چه بايد كرد؟

* 1) لازم است در اسرع وقت نسبت به اصلاح اطلاعات خانوار خود در سامانه مرکز آمار اقدام شود.

2) از تاريخ 20 همان ماه، مادر يا عضوي ديگر از خانوار بايد به يکي از شعب بانکي که حساب يارانه سرپرست قبلي در آن بوده مراجعه و حساب جديدي را به اين منظور افتتاح و در سامانه refahi.ir ثبت كند.

3) بديهي است يارانه خانوار در مراحل بعدي پس از اعلام حساب سرپرست جديد در اين سامانه، به حساب وي واريز خواهد شد.

4) کليه بانک‌هاي عامل موظفند در صورت مسدود بودن مبلغ يارانه اينگونه خانوارها در حساب متوفي، بلافاصله پس از ثبت حساب سرپرست جديد در سامانه refahi.ir، مبلغ مزبور را از حساب متوفي به حساب سرپرست جديد منتقل کنند.

10- زناني که از همسر خود جدا شده‌اند و حضانت فرزندان به عهده مادر است، اما يارانه فرزندان به حساب پدر واريز شده است، چه بايد بكنند؟

* در اين گونه موارد بايد توجه داشت که يارانه فرزندان به حساب هريک از زوجين که کفالت(تأمين مخارج زندگي) فرزندان را بر عهده دارد واريز خواهد شد. لذا صِرف داشتن حکم حضانت فرزندان نمي‌تواند مبناي دريافت يارانه فرزندان توسط مادر باشد. حال اگر مادر حکم کفالت بچه‌ها را داشته باشد، مي‌تواند با در دست داشتن مستندات به استانداري مراجعه و نسبت به تغيير سرپرستي بچه‌ها در سامانه مرکز آمار اقدام نمايد. در اين صورت يارانه مرحله‌اي که اشتباهاً به حساب پدر واريز شده، در مراحل بعد از حساب وي کسر و به حساب مادر واريز خواهد شد.

11- آيا افرادي که در شرف طلاق هستند و جدا از هم زندگي مي‌کنند، مي‌توانند به‌صورت جداگانه يارانه خود را دريافت كنند؟

* در صورتي که افراد مزبور در پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار به‌صورت يکجا و در قالب يک خانوار ثبت‌نام كرده باشند، همچنان به‌عنوان يک خانوار محسوب شده و يارانه کل اعضاي خانوار به حساب سرپرست واريز خواهد شد. به عبارت ديگر مبناي تفکيک يارانه زوجه از حساب يارانه زوج، صرفاً ثبت رسمي طلاق خواهد بود.

12- خانوارهايي که عليرغم ثبت نام به‌موقع در سال 87 يا بهار 89، به دلايلي موفق به ثبت حساب خود در سامانه نشده‌اند چه بايد بكنند؟

* مبناي اينکه خانواري به عنوان متقاضي دريافت يارانه تلقي شود به ترتيب زير است؛

1) در پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار ثبت نام کرده باشد.

2) شماره حساب خود را در سامانه refahi.ir به صورت نهايي ثبت و رسيد چاپي دريافت کند.

بديهي است هر خانوار از زماني مشمول دريافت يارانه نقدي خواهد شد که حساب سرپرست آن خانوار در اين سامانه ثبت شده است و لذا يارانه مراحل قبلي به وي تعلق نخواهد گرفت.

13- وضعيت افرادي که حساب اعلام شده آنها به سامانه refahi.ir مسدود يا راکد بوده و لذا امکان برداشت يارانه واريزي را ندارند چه مي‌شود؟

* اين افراد بايد ضمن مراجعه به بانک مربوطه و از طريق شبکه ebank، مشکل حساب را برطرف کنند و در صورت عدم رفع مشکل، نسبت به ثبت حساب ديگري در سامانه از همان طريق ebank اقدام كنند.

14- افرادي که به هر دليل مي‌خواهند حساب تأييد شده خود را در سايت refahi.ir تغيير دهند، چه بايد بكنند؟

* اين افراد بايد ضمن مراجعه به بانک مربوطه، از بانک بخواهند که با استفاده از شبکه e-bank نسبت به رد حسابشان در سامانه refahi.ir اقدام كند. سپس بازهم با استفاده از همان شبکه e-bank يا در همان بانک اولي يا در بانکي ديگر، يکي ديگر از حساب‌هاي خود را در سامانه refahi.ir ثبت کرده، رسيد دريافت كنند.

15- افرادي که حساب يارانه آنها اشتباهاً به نام افراد ديگري در سامانه refahi.ir ثبت شده و لذا يارانه آنها به همان حساب اشتباه واريز شده است، چه بايد بكنند؟

* اين افراد بايد ضمن در دست داشتن مدارک شناسايي معتبر و نيز شماره حسابي که جهت دريافت يارانه به سامانه refahi.ir معرفي کرده بودند، به بانک متبوع خود مراجعه و از بانک بخواهند که از طريق شبکه e-bank حساب اشتباه را از سامانه حذف و حساب صاحب اصلي را در سامانه درج و تأييد كنند. بديهي است پس از انجام اقدام فوق، يارانه افراد مزبور از حساب اشتباه مسترد و به حساب صاحب اصلي آن واريز خواهد شد.
نظرات بینندگان