arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۶ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۰

پاسخ پناهیان به احمدی نژاد درباره گشت ارشاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علیرضا پناهیان پاسخ احمدی نژاد را که سال پیش در یک گفتگوی تلویزیونی با انتقاد از گشت ارشاد، گفت گشت ارشاد خواهر و برادری را اشتباه گرفته بود، داد.

به گزارش انتخاب، حجت‌الاسلام پناهیان در نشست اهالی قلم با موضوع حجاب و عفاف که در خانه اهل قلم برگزار شد، گفت: "یکی از مسئولان سخنی را مطرح کرده بود مبنی براینکه گشت‌های ارشاد دختر و پسر جوانی را که با یکدیگر خواهر و برادر بودند دستگیر کرده است و بر ضرورت کنترل بر این گشت‌ها تأکید کرده بود. اما این مسئول باید در کنار این سخنان خود به قتل یک دختر دانشجو با ۷ ضربه چاقو توسط یک مرد نیز اشاره می‌کرد و می‌گفت که بدحجابی موجب وقوع چنین قتل‌هایی است."

رییس جمهور خرداد سال گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی با گشت ارشاد مخالفت کرد. همان زمان واکنش های تندی به این اظهارات احمدی نژاد داده شد. اما در نهایت امسال اصطلاح گشت ارشاد از ماموران امنیت اخلاقی گرفته شد.

گزیده ای سخنرانی پناهیان را به نقل از فارس بخوانید:

- حجاب با این که پدیده‌ای است که هیچ وقت از مقابل دیدگان ما غایب نمی‌شود اما در طول چند سال گذشته بسیار غریب مانده و به خوبی به این مفهوم پرداخته نشده است.

- وقتی کشوری مثل فرانسه به خاطر روسری یک دانش‌آموز قانون اساسی خود را که بر پوشش آزاد افراد تأکید دارد زیر پا گذاشته و حجاب را در مدارس ممنوع اعلام می‌کند این نشانه‌ای از تلاش دشمنان برای حذف حجاب است.

- هم‌اکنون مبنایی بسیار کلی برای حجاب در جامعه وجود دارد و بسیاری از افراد می‌گویند ما بنده خدا هستیم و باید دستورات او را بپذیریم پس حجاب را هم به دلیل اینکه جزو دستورات الهی است می‌پذیریم. این تفکر اگر چه درست است اما قدرت انگیزه‌سازی برای ایجاد تمایل در افراد به سوی حجاب را ندارد.

- مبنای حجاب باید علاوه بر سامان دادن به این موضوع بسیاری از رفتارهای پیرامون حجاب را تحت تأثیر قرار دهد چرا که این موضوع موجب می‌شود حجاب در اندیشه جامعه مستحکم‌تر شود؛ فاصله مبنای حجاب باید با فرهنگ که برهنگی و بی‌حیایی را ترویج می‌دهد زیاد بوده و در واقع نقطه مقابل آن باشد.

- تا زمانی که در زمینه حجاب با غرب شاخ به شاخ نشویم کارمان درست پیش نمی‌رود، باید به این نکته توجه داشت که نمی‌توان با مبنای فرهنگ غرب کنار آمد. افرادی که تلاش کرده‌اند از طریق مماشات با فرهنگ غرب کنار بیایند کار اسلام را عقب انداخته و در آن خدشه ایجاد کرده‌اند.

- انسان آفریده شده است تا در این دنیا با دوست‌ داشتنی‌هایش مقابله کند، خداوند در قرآن می‌فرماید ای انسان تو در حرکتی که به سوی خدا داری زجر می‌کشی آنگاه خداوند را ملاقات خواهی کرد اما بسیاری از افراد برای فرار از این زجر گناه می‌کنند.

- زجر در این دنیا یعنی انسان از دوست‌داشتنی‌هایی که وجود دارد دست بکشد؛ زن و مرد ممکن است از بی‌حجابی لذت ببرند و این لذت از همان موارد ممنوع است. باید توجه داشت که مبنای ما در حجاب مبارزه با هوای نفس است.

- هم‌اکنون حجاب در جامعه به صورت انفعالی تعریف می‌شود. اما باید توجه داشت که تعریف فعالانه از حجاب در جوانان تأثیرگذارتر است. زمانی که به افراد جامعه می‌گوییم حجاب شما را از خطر مصون می‌دارد این موضوع برای آنهایی قابل درک است که از عقل احتیاط‌گر برخوردار بوده و در جامعه‌ای اثر دارد که هر فردی بتواند ضرر بی‌حجابی را درک کند.

- در جامعه ما که دو جوان به دلیل بدحجابی یک دختر به او تعدی کرده و اعدام می‌شوند اما این دختر مجدد به بدحجابی خود ادامه می‌دهد نمی‌توان افراد را از ضررهای بدحجابی ترساند.

- برای جامعه‌ایی که شجاعت بدحجابی را به دختران جوان داده است و افراد بدحجاب با این عمل خود به جامعه تعدی کرده و مجازات نمی‌شوند باید سخن فعالانه از حجاب گفت.

- حجاب قبل از اینکه فرد را از خطری مصون بدارد علامت مهربانی او به دیگران است. زن محجبه افراد دیگر را به رقابت خانمانسوز نمی‌کشاند. چرا که هیچ زنی از آسیب این رقابت در امان نیست و ممکن است روزی خود در این رقابت حذف شود.

- بی‌حجابی را می‌توان با نامهربانی همتراز دانست و علت اینکه این موضوع در جامعه جا نیافتاده است به دلیل ضعف ما در تعریف حجاب است.

- خداوند مسئولیت کنترل ارتباط میان زن و مرد برعهده زنان قرار داده است، حجاب مظهر اقتدار زن و نشانه مدیریت او در ارتباط خود با نامحرمان است و اکثر مردان هواپرست و سلطه‌طلب زمانی که حجاب یک زن را مشاهده می‌کنند خشمگین می‌شوند.

- اگر تاکنون نهضت گرایش به حجاب تمام غرب را فرا نگرفته است به دلیل آن است که ما مسلمانان در توضیح فلسفه حجاب و معرفی آن به جهانیان کوتاهی کرده‌ایم.
نظرات بینندگان