arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۶۲۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶

مجلس ترکیه مجوز عملیات برون مرزی ارتش در عراق و سوریه را تصویب کرد

مجلس ملی ترکیه لایحه تمدید مجوز عملیات برون مرزی ارتش این کشور را برای اقدام در خاک کشورهای عراق و سوریه تصویب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مجلس ملی ترکیه لایحه تمدید مجوز عملیات برون مرزی ارتش این کشور را برای اقدام در خاک کشورهای عراق و سوریه تصویب کرد.

به گزارش انتخاب، مجلس ترکیه، لایحه ارائه شده از سوی دولت درباره تمدید یک ساله مجوز عملیات ارتش کشور در عراق و سوریه را در جلسه فوق العاده امروز تصویب کرد.
 
مجلس ترکیه مجوز عملیات برون مرزی ارتش در عراق و سوریه را تصویب کرد 
 این لایحه با رای موافق نمایندگان سه حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق و حرکت ملی تصویب شد.
 
با تصویب این لایحه، دولت ترکیه مجوز قانونی برای اقدام نظامی در خاک سوریه در شهر ادلب سوریه بر اساس توافقنامه مذاکرات آستانه و نیز اقدام نظامی احتمالی در شمال عراق برای دفاع از ترکمن های ساکن کرکوک به دست آورده است.
 
ترکیه برای اقدام نظامی در سوریه 6 هزار نیروی نظامی آماده کرده و طی روزهای گذشته تجهیزات، ماشین آلات، ادوات و تسلیحات زیادی به مرزهای شمال غربی سوریه ارسال کرده است.
 
همچنین ارتش ترکیه همگام با سیاست های دولت این کشور، طی 6 روز گذشته در حال رزمایش در مرزهای شمالی عراق و در نزدیک دروازه مرزی سیلوپی ـ هابور برای اقدام نظامی احتمالی در صورت تشدید بحران در منطقه در پی برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق است.
 
کارشناسان نظامی از احتمال آغاز عملیات نظامی ترکیه علیه اقلیم کردستان عراق در صورت اصرار بر برگزاری همه پرسی خبر می دهند.
 
مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق شامگاه جمعه هفته گذشته طی سخنرانی در شهر دهوک اعلام کرد که وعده‌ های زیادی که قبلا داده شد، عملی نشده و از این رو همه پرسی به تعویق نخواهد افتاد.
 
پارلمان کردستان عراق نیز که مدت دو سال غیرفعال بود، ساعاتی بعد از سخنان بارزانی، با برگزاری همه پرسی جدایی موافقت کرد.
 
مقامات اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی حدود سه ماه پیش تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی(25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) برگزار کنند.
 
خبر تصمیم اربیل مبنی بر برگزاری همه پرسی در 25 سپتامبر سالجاری، موجب واکنش ها و مخالفت های جدی در داخل و خارج از عراق شد.
 
این تصمیم اقلیم کردستان عراق موجب واکنش های منفی کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و ترکیه شده است و این کشورها مخالفت جدی خود را با هر گونه تغییر در تمامیت ارضی کشورهای منطقه اعلام کرده اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان