arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۶۳۰
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۲۳ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶

وزیر دفاع ترکیه: مخاطرات همه پرسی اقلیم کردستان از جنگ سوریه هم بیشتر خواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نورالدین جانیکلی وزیر دفاع ترکیه در جلسه فوق العاده مجلس ملی این کشور که عصر امروز برگزار شد، گفت: مخاطرات منطقه ای برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق از جنگ داخلی سوریه هم بیشتر خواهد شد.

به گزارش انتخاب، جانیکلی افزود: برگزاری این همه پرسی منجر به شرایطی مشابه سوریه خواهد شد که هم اکنون شاهد عرض اندام قدرت های جهانی در سوریه هستیم.

وی برگزاری این همه پرسی را غیر مسئولانه‌ خواند و تاکید کرد: این اقدام می تواند باعث آتشی شود که جلوگیری از آن ناممکن خواهد بود.

وی ادامه داد: تصمیم به برگزاری همه پرسی از سوی اقلیم کردستان عراق می تواند به واکنش های زنجیره ای در منطقه منجر شود.

وی اظهار کرد: تکاندن حتی یک آجر از بنایی با تعادل بسیار حساس و شکننده منطقه، همه چیز را نابود خواهد کرد و این مساله بذر کینه، نفرت و جنگ جدیدی را در منطقه خواهد پاشید که تبعات و پایان آن نامشخص است و منجر به درگیری هایی خواهد شد که احتمال گسترش آن به تمام جهان نیز وجود دارد.

جانیکلی با بیان این که مخاطرات مخل امنیت ترکیه همچنان فعال است، گفت: مجوز عملیات برون مرزی که سال گذشته از سوی مجلس تصویب شد، مانند خنجری بود که در قلب ساختار سیاسی تحت کنترل گروه های تروریستی در مرزهای جنوبی ترکیه وارد شد.

وی با ابراز خرسندی از تمدید مجوز عملیات برون مرزی ترکیه اظهار کرد: عملیات سپر فرات که با استفاده از مجوز اعطایی از سوی مجلس ترکیه انجام شد، اقدام مثبتی برای دفع تهدیدها بود ولی تهدیدها در این زمینه هنوز هم موجود است و به تمدید مجوز عملیات برون مرزی از سوی مجلس کشورمان نیاز داریم.

وزیر دفاع ترکیه در رابطه با انتقادها به عملیات‌ پهپادهای مسلح ارتش نیز گفت: تلاش برخی محافل برای حمایت از گروه های تروریستی تحت پوشش شعارهای حقوق بشری غیر قابل پذیرش است و ترکیه به تولید سلاح های ملی به ویژه پهپادهای مسلح جهت نابودی تمامی گروه های تروریستی ادامه خواهد داد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان