arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶

مطهری: برای معرفی وزیر علوم دو هفته فرصت وجود داشت نه سه ماه/ روحانی هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی را معرفی کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نائب رئیس مجلس گفت که رئیس‌جمهور وظیفه داشته ظرف دو هفته بعد از مراسم تحلیف، وزیر پیشنهادی علوم را معرفی کند که این کار صورت نگرفته و تخلف شده، لذا به رئیس جمهور اعلام می‌کنیم که زودتر وزیر پیشنهادی علوم را معرفی کند.

به گزارش ایسنا، علی مطهری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در پاسخ به تذکر خدری نماینده بوشهر در انتقاد از معرفی نشدن وزیر پیشنهادی علوم گفت: رئیس جمهور در شب معرفی کابینه پیشنهادی با انصراف وزیر پیشنهادی علوم مواجه شد در واقع دولت و رئیس جمهور در برابر عمل انجام شده قرار گرفتند و نتوانست آن زمان وزیر علوم را معرفی کند.

وی افزود: براساس صراحت آئین نامه، رئیس‌جمهور موظف به معرفی کابینه ظرف دو هفته است که با توجه به این استعفاء و استثناء لازم بود رئیس جمهور ظرف دو هفته وزیر پیشنهادی علوم را معرفی کند که مصادف با تعطیلات مجلس شد، لذا استناد به ماده قانونی که رئیس جمهور سه ماه مهلت برای معرفی وزیر علوم دارد، درست نیست، چون این ماده برای زمانی است که وزیر توسط رئیس جمهور عزل شده و یا با استیضاح مجلس برکنار شود.

مطهری تاکید کرد: بر این اساس با توجه به ابتدای کار دولت مهلت سه ماهه برای معرفی وزیر پیشنهادی علوم وجود ندارد. رئیس جمهور موظف است حداکثر دو هفته بعد از مراسم تحلیف کلیه وزرا را معرفی کرده پس رعایت نکردن این زمان قانونی برای معرفی وزیر علوم یک تخلف بوده است. ما به رئیس جمهور اعلام می‌کنیم که زودتر وزیر علوم را معرفی کند.

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر با استناد به ماده ۱۸ آئین نامه داخلی مجلس گفت: در زمان رای اعتماد ما به موضوع نقض آئین نامه به دلیل معرفی نکردن وزیر علوم اشاره کردیم که در آن زمان آقای لاریجانی به استناد تبصره ۲ ماده ۲۰۶ آن را نپذیرفت.

وی افزود: این که رئیس جمهور سه ماه برای معرفی وزیر پیشنهادی علوم زمان دارد، امر نادرستی است که لازم است این موضوع اصلاح شود.
نظرات بینندگان