arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۱ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۰

عيد بزرگ پارسايان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کامران شرفشاهي:به نام آفريدگار قادر متعال. آفريدگار شب و روز و هفته و ماه و سال. عيد فطر هنگامه روزه گشادن است. و جشن فرخنده اي براي آنان که سربلند و روسپيد از مکتب رمضان، به عرصه شوال گام نهاده اند.
شب اول شوال از ليالي شريفه است، چنانکه در فضيلت و ثواب عبادت و احياي آن سفارش بسيار است که چنين شبي از شب ارجمند قدر کمتر نيست.
رويت هلال ماه شوال شتافتن به استقبال آغازي ديگر است. آغازي در امتداد رمضان. عيد فطر، هنگامه برداشت محصول مزرعه رمضان است. شب عيد فطر و اهميت استهلال، سرشار از راز و رمز و ظرايفي است که درکش، نيازمند معرفتي است شگرف.
شب عيد فطر، شب نزول رحمت است و چنين است که مؤمنان نيز امر شده اند به دادن فطريه و همسو شدن با جريان فطر به ذهن و دل و زبان و قيام.
بي ترديد، شبي که سپيده آن، از مرتبه اي چنان والا برخوردار است که عيد به شمار آيد، بر ديگر شبها برتري ويژه اي يافته است. و برترين اوقات، شايسته زيباترين زمزمه هاي عاشقانه است؛ زمزمه هايي لبريز از زمزم دعاهايي که به نامهاي مقدس پروردگار عالميان مزين است. نامهايي که در هر يک جهاني از معنا نهفته است.
نامهاي خداوند بسيار فراوان است. گويي هر چه بگويي، خدا را خوانده اي و مگر نه اينکه هر چه هست اوست و جز او نيست.
نامهاي پروردگار، هر يک آيينه اي است تا آدمي در آن راه و هدف خود را بجويد و بيابد، و در گستره هستي تکليف خويش را بازشناسد.
در هر يک از اسماء الهي، رازها و حکمتهايي نهفته است؛ رازها و حکمتهايي که نيازمند تفکر و تدبر فراوان است. نامهايي که هر يک راهنمايي به سمت يک حقيقت بزرگ و سرنوشت ساز است.
در دعاي شب عيد فطر، سجده اي وجود دارد که پيش از آن از قدرت و عظمت پروردگار ياد شده است. پروردگاري که هر آنچه خواهد، انجام شود و هيچ نيرويي جز او وجود ندارد. پروردگاري که بردبار و گشايش بخش است و برانگيزاننده و عادل و شهيد و شاهد و...
دل مي سپاريم به فراز فرخنده اي از دعاي شب عيد سعيد فطر:
«... پروردگارا! اي نازل کننده برکتها و اي آنکه هر حاجتي به سوي تو نازل مي شود! از تو مي خواهم به هر نامي که در خزينه غيب توست و نامهاي عيانت که بر سرا پرده هاي عرش نوشته شده است، رحمت فرستي بر محمد و خاندان او و بپذيري از من ماه رمضان را و نام مرا در شمار وارد شوندگان به خانه محترمت بنويسي و از گناهان بزرگم چشم پوشي و گنجهايت را بر من آشکار کني، اي بخشاينده.»

  
نظرات بینندگان