arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۶۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶

یک نماینده مجلس: صدام پولی برای عراق باقی نگذاشته/ باید از طریق حضور در پروژه‌های زیرساختی عراق، غرامت جنگ را بگیریم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس معتقد است می‌توان غرامت جنگ را همانند اعطای وام به عراق دید و به‌جای دریافت نقدی در پروژه‌های زیرساختی این کشور حضور یافت.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با خانه ملت، با اشاره به غرامتی که باید جمهوری اسلامی از خسارات خود در جریان جنگ تحمیلی دریافت کند گفت: 8 سال دفاع مقدس جنگی بود که به ما تحمیل شد که اگر از اول می خواستیم با همان شیوه هایی که آنها استفاده کردند، اقدام کرده و از سلاح های مخرب استفاده کنیم نتیجه جنگ این نبود لذا به خاطر ملاحظات دینی و اخلاقی و اماکن متبرکه عراق، صرفا دفاع کردیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه صدام مقصر اصلی جنگ بود و تمام کشورها نیز بعد از جنگ این ملاحظه را کردند تا صدام به عنوان مقصر معرفی شود، عنوان کرد: طبق کنوانسیون های بین المللی کشورهایی که مقصر بروز جنگ هستند باید غرامت بدهند.

وی افزود: اما طبق گزراش ها و در سفری که برخی از مجلس به عراق رفتند و بررسی کردند متوجه شدند در حال حاضر وضعیت عراق بسیار نامساعد بوده و صدام آنها را به خاک سیاه نشانده لذا در خزانه آنها چیزی باقی نمانده است که غرامت ایران را بدهد.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: با این حال وضعیت عراق دلیل نمی شود مطالبات کشور خود را از آنها دریافت نکنیم از این رو می توان اقداماتی داشت برای مثال پروژه های زیرساختی و مالی آنها را بگیریم که مانند اعطای فاینانس(وام) است، همچنین می توانیم پروژه های بزرگراه ها، سدها و پالایشگاه ها را در درازمدت دریافت کرد.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه شیوه های دریافت غرامت از عراق مختلف است، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه عراق محصولات کشاورزی و صنایع کوچکی دارد اما می توان از این ظرفیت استفاده کرد از این رو دریافت غیرنقدی غرامت به صورت کالا و حضور در پروژه های زیرساختی را به عنوان بخشی از غرامت جنگ محاسبه کرد.
نظرات بینندگان