arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۰۲۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۹ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶

تحقیقات «جنایت جنگی» علیه عموی بشار اسد متوقف شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : تحقیقات «جنایت جنگی» علیه عموی بشار اسد متوقف شد
یک گروه فعال و وکلای حقوق بشری اعلام کرد: سوئیس تقریبا چهار سال پیش یک تحقیقات جنایت جنگی علیه عموی رئیس‌جمهوری سوریه به راه انداخت اما این تحقیقات به رغم "شواهد قانع‌کننده" متوقف شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گروه حقوق بشری "ترایل اینترنشنال" مستقر در ژنو اعلام کرد از رفعت اسد، عموی رئیس‌جمهوری روسیه به اتهام قتل‌عام در تدمر در ۱۹۸۰ و حماة در ۱۹۸۲ شکایت کرده و وکلای سوئیسی هم از طرف شش شاکی سوری خواستار اجرای عدالت شدند.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "او (رفعت اسد) در دهه ۸۰ میلادی فرمانده تیپ‌های دفاعی بود که نیروهای کماندوی ویژه سوریه محسوب می‌شوند. تحت رهبری او، تیپ‌های مذکور به مشارکت در قتل‌عام چندین هزار تن از مردم در تدمر و حماة متهم هستند."

براساس این بیانیه، به دنبال شکایت گروه ترایل اینترنشنال تحقیقات علیه عموی بشار اسد و برادر کوچکتر حافظ اسد در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. اما به گفته وکلای شاکیان به رهبری دیمین شرواز "به نظر می‌رسد تحقیقات جنایی به بن‌بست رسیده باشد."

دادستان کل سوئیس تایید کرد که تحقیقات درباره جنایات جنگی در دسامبر ۲۰۱۳ علیه یک تبعه سوری که ظاهرا فرمانده یک یگان ارتش در دهه ۱۹۸۰ بوده است، آغاز شد اما از تایید هویت او امتناع کرد.

دفتر دادستانی کل در بیانیه‌ای گفت، این تحقیقات به علت ماهیت "پیچیده" حوادثی که مدت‌ها پیش در کشور دیگری رخ داده، وقت‌گیر بود.

یک سخنگوی این نهاد هم گفت که دیگر به سایر انتقادها پاسخی نمی‌دهند.

مارک هاسبرگر،‌ وکیل رفعت اسد در ژنو دوشنبه گفت موکلش اتهامات را رد کرده است.

او افزود: بدیهی است باید با ملاحظه به روندی که به حقایق مربوط می‌شود که ممکن است ده‌ها سال پیش اتفاق افتاده باشد و نیز هزاران کیلومتر دور از این جا، توجه کرد.

رفعت اسد که سابقا معاون رئیس‌جمهوری سوریه بود و در دهه ۸۰ به تبعید فرستاده شد، ساکن فرانسه است و سال گذشته به اتهام تقلب مالیاتی و پولشویی تحت پیگرد قرار گرفت.

اسپانیا ماه آوریل املاک او را در راستای تحقیقات درباره اتهام پولشویی توقیف کرد.
نظرات بینندگان