arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۰

از نظر نجومي چهارشنبه اول ماه شوال است

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري گفت: از نظر نجومي در قابل رويت بودن هلال در غروب سه‌شنبه ترديدي وجود ندارد و چهارشنبه مي‌تواند اول ماه شوال و عيد فطر باشد اما از نظر شرعي اثبات شرعي اول ماه با حكم مقام معظم رهبري و ولي فقيه، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري گفت: از نظر نجومي در قابل رويت بودن هلال در غروب سه‌شنبه ترديدي وجود ندارد و چهارشنبه مي‌تواند اول ماه شوال و عيد فطر باشد اما از نظر شرعي اثبات شرعي اول ماه با حكم مقام معظم رهبري و ولي فقيه، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خواهد بود.

عليرضا بوژمهراني در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اظهار كرد: استهلال براي ماه قمري در غروب روز بيست و نهم ماه قمري انجام مي‌شود و مقارنه ماه و خورشيد براي هلال شوال در صبح روز دوشنبه هفتم شهريورماه كه امروز باشد به وقت رسمي ايران حدود ساعت 7:34 بامداد روي داده است، منتهي در غروب روز دوشنبه هلال ماه در ايران تحت هيچ شرايطي قابل رويت نيست.

وي افزود: در كشورهاي ديگر اسلامي نيز همين‌طور است. يعني در غروب روز دوشنبه در هيچ كشور اسلامي هلال ماه شوال چه با چشم عادي و چه با چشم مسلح قابل رويت نخواهد بود و علت اين‌كه كشورهاي همجوار ما فردا را به عنون روز عيد فطر اعلام كرده‌اند يا اعلام خواهند كرد اين است كه امروز، روز سي‌ام ماه رمضان آنها است و ماه قمري هم نمي‌تواند بيش از سي روز باشد. به همين خاطر فردا را به عنوان اول شوال و عيد فطر اعلام كرده‌اند و اين اعلام اصلا ربطي به رويت‌پذيري هلال ندارد.

اين عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري اظهار كرد: در ايران سه‌شنبه هشتم شهريور، بيست و نهم ماه رمضان است و روزي است كه انشاءالله براي رصد هلال عيد اقدام خواهد شد.

مهراني گفت: گروه‌هاي استهلال وابسته به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري كه بيش از150 گروه هستند از بعدازظهر فردا كار خود را آغاز مي‌كنند و پيش‌بيني ما اين است كه هلال ماه در غروب سه‌شنبه در تمام ايران با چشم مسلح قابل رويت است و اگر شرايط جوي اجازه دهد و هوا ابر نداشته باشد و گرد و غبار نداشته باشيم حتي مي‌توان هلال را در ايران با چشم عادي هم مشاهده كرد وهرچه از شمال ايران به سمت جنوب حركت كنيم امكان رويت با چشم عادي بيشتر فراهم مي‌شود.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري گفت: بنابراين از نظر نجومي در قابل رويت بودن هلال در غروب سه‌شنبه ترديدي اصلا وجود ندارد و چهارشنبه مي‌تواند اول ماه شوال و عيد فطر باشد اما از نظر شرعي اثبات شرعي اول ماه با حكم مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي و ولي فقيه خواهد بود.

مهراني اظهار كرد: در ستاد استهلال فردا بعدازظهر كارشناساني حضور خواهند داشت و گزارش‌هاي استهلال كه از سرتاسر كشور مي‌رسد توسط آنان مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرد و تمام تلاش ما اين است كه در كوتاه‌ترين زمان بعد از غروب خورشيد گزارش نهايي آماده شود و خدمت مقام معظم رهبري براي اتخاذ تصميم تقديم شود.

مهراني در پاسخ به اين سوال كه برخي اين سوال را مطرح مي‌كنند كه در حال حاضر نرم‌افزارهايي وجود دارد كه در آنها رفتار كرات مختلف در طول ساليان بسيار قابل اتخاذ است و در آنها با محاسبات پيچيده‌اي به ارايه‌ي موقعيت هريك از آنها پرداخته شده است. پس ديگر چه نيازي به استهلال است، گفت: اين بحث در حوزه‌ي فقه و توسط متخصصان اين حوزه بايد پاسخ داده شود منتهي من در حد اطلاعات خود بايد بگويم آن‌چه كه در شريعت بر آن تاكيد شده است رويت هلال است و اين عمل بايد توسط يك راصد انجام شود و كار ارتباطي با محاسبه ندارد و تمامي فقهاي شيعه بدون استثناء قائل به اين هستند كه هلال ماه حتما بايد رويت شود و از طريق محاسبه و پيش‌بيني يا پيش‌گويي اول ماه اثبات نمي‌شود.
نظرات بینندگان