arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶

پیشنهاد طرحی در کنگره آمریکا برای تشکیل کمیسیون نظارت بر برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دو قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا طرحی پیشنهاد کرده‌اند که در صورت تصویب به تشکیل کمیسیونی متشکل از ۲۰ عضو برای نظارت بر توافق هسته‌ای ایران منجر خواهد شد.

به گزارش انتخاب، دو نماینده کنگره آمریکا طرحی معرفی کرده‌اند که خواستار تشکیل کمیسیونی برای نظارت بر توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) است.
 
پیشنهاد طرحی در کنگره آمریکا برای تشکیل کمیسیون نظارت بر برجام

وبگاه هیل گزارش داده «گری کونولی»، قانونگذار دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و «فرانسیس رونی»، نماینده جمهوری‌خواه این مجلس با پیشنهاد این طرح به دنبال تشکیل کمیسیونی متشکل از ۲۰ عضو برای نظارت بر توافق هسته‌ای ایران هستند.

«کونولی» در بیانیه‌ای روز چهارشنبه گفت: «افزایش شفافیت درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران، جزو اولویت‌های حیاتی است.»

این طرح در شرایطی پیشنهاد شده که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، به موجب قوانین این کشور بایستی تا ۱۵ اکتبر گزارشی درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام تقدیم کنگره کند.  شواهد مختلف حاکی است که ترامپ در این گزارش پایبندی ایران به این توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد.

در بخش دیگری از بیانیه «کونولی» آمده است: «کنگره وظیفه نظارت موثر بر این توافق را به عهده دارد و ما بایستی این وظیفه را صرفنظر از تأییدیه رئیس‌جمهور درباره پایبندی ایران، ایفا کنیم.»

وی درباره هدف اصلی کمیسیون مورد نظر خود هم گفت: «این کمیسیون اطمینان حاصل خواهد کرد که برنامه هسته‌ای ایران که توجهی که شایسته آن است را دریافت می‌کند.»

وبگاه هیل نوشته این قانونگذار آمریکایی در سال ۲۰۱۵ و بعد از حصول توافق هسته‌ای ایران هم همین طرح را معرفی کرده بود که به سرانجام نرسید.

در طرح «کونولی-رونی»، ۸ نماینده مجلس سنا، ۸ عضو مجلس نمایندگان و ۴ نماینده از وزارتخانه‌های خارجه، دفاع، خزانه‌داری و انرژی در قالب یک کمیسیون موظف به راستی‌آزمایی از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای خواهند بود.

نمایندگان کنگره در این کمیسیون را اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در هر دو مجلس سنا و نمایندگان، و روسای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی سنا انتخاب خواهند کرد.

«رونی» در بیانیه‌ای با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت: «نمی‌توان به ایران اعتماد کرد که بر اساس حسن نیت عمل کند یا به آن اجازه داد به سمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای پیش برود.»

وی تصریح کرد: «این طرح، اولین گام مناسب برای اطمینان از پایبند ماندن ایران به محدوده‌های مشخص شده در این توافق است.»

دو قانونگذار آمریکایی در بیانیه‌ای مشترک هم اعلام کرده‌اند تشکیل این کمیته حامل این پیام برای ایران و متحدان آمریکا خواهد بود که واشنگتن متعهد به حصول اطمینان از پایبندی ایران به توافق است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان