arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۶

استرالیا خواستار استرداد یک تروریست از ترکیه شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استرالیا خواستار استرداد 'نیل پراکاش' تروریست این کشور شد که با گروه تروریستی - تکفیری داعش در عراق و سوریه دست به جنایت زد و اکنون در ترکیه در بازداشت به سر می برد.

به گزارش شنبه ایرنا، 'نیل پراکاش' که در روزهای اخیر در دادگاهی در ترکیه حاضر شده از سوی دولت فدرال استرالیا متهم به ارتباط با حملاتی در این کشور و ظاهر شدن در تبلیغات داعش و درخواست برای انجام حملات تروریستی است.
 
شبکه 'ای.بی.سی' به نقل از پلیس فدرال استرالیا اعلام کرد که کانبرا خواستار استرداد این تروریست استرالیایی از ترکیه است.
 
وی سال گذشته پس از عبور از مرز سوریه پس از ورود به ترکیه توسط پلیس بازداشت شد و در روزهای اخیر مورد محاکمه قرار گرفته است.
 
پراکاش در این دادگاه اذعان کرده است که تبلیغات ویدئویی تروریستی انجام داده و مسئولیت برخی حملات تروریستی در استرالیا را برعهده گرفته اما درعین حال گفته که مسئول کامل این فعالیت ها نیست.
 
این تروریست استرالیایی وفاداری خود را به گروه تروریستی داعش تنزیل داده و خود را به عنوان فردی معرفی کرده که به طور ساده خواستار یادگیری روش های اسلامی بوده است.
وی در اعترافاتش در دادگاه، گفت: هنگامی که به داعش پیوستم، یک تازه مسلمان بودم. دانش زیادی نداشتم. به آنچه آنها به من آموختند، اعتماد کردم و زمانی که خود در جستجوی دانش بودم و حقیقت را آموختم، تلاش کردم که آنجا را ترک کنم.
 
'نیل پاراکاش' تصریح کرد: آنچه می خواستم پیروی از اسلام واقعی بود اما آنچه آنها به من آموختند اشتباه بود و من برای همه چیز پشیمان بوده و برای دردسرهایی که ایجاد کرده ام متاسف هستم.
 
هنگامی که این تروریست استرالیایی اواخر سال گذشته بازداشت شده بود، ابتدا خود را کامبوجیایی و به نام 'پیست دونگ' معرفی کرد.
 
در حالی که ارتش آمریکا اعلام کرده بود او چند ماه پیش در حمله هوایی به موصل کشته شده و 'مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا نیز خبر مرگ وی را اعلام کرده بود، وی به بازرسان گفت که پس از زخمی شدن در نبردی در شمال سوریه رتبه خود را در داعش از دست داد.
وی مدعی شد از جنگیدن خودداری کرده و توسط یک از فرماندهان گروه تروریستی داعش در 'رقه' تهدید به مرگ شده بود.
 
'پراکاش' که در برخی اظهارات او مبنی بر حضور در سوریه تناقضاتی وجود دارد، اعلام کرد که داعش قصد کشتن او را داشته و وی به دلیل ترس از جان مخالفتش را با عقاید این گروه تروریستی بیان نکرده بود.
 
در سال 2013 گزارش شده بود که وی در سوریه است و گمان می رود گذرنامه او در 22 اکتبر سال 2014 لغو شده باشد.
 
این تروریست استرالیایی به بازرسان ترکیه ای گفت که وی به مالزی سفر کرده و پس از اینکه یک گذرنامه جعلی به دست آورده در سال 2015 به ترکیه و سپس به سوریه رفته است.
به رغم اینکه استرالیا مدارکی برای این دادگاه ارسال کرده بود، اما به دلیل ترجمه نشدن، این اسناد مورد استفاده قرار نگرفت.
دادگاه بعدی این تروریست استرالیایی قرار است ماه نوامبر سال جاری برگزار شود.
نظرات بینندگان