arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۰

10 میلیارد تن نمک نتیجه خشکی دریاچه ارومیه/ارتقای رتبه کشاورزی افتخار نیست

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: به جا ماندن 10 میلیارد تن نمک و طوفان نمکی نتیجه خشکی دریاچه ارومیه و تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی 14 میلیون نفر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: به جا ماندن 10 میلیارد تن نمک و طوفان نمکی نتیجه خشکی دریاچه ارومیه و تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی 14 میلیون نفر است.

به گزارش انتخاب، جواد جهانگیرزاده صبح چهارشنبه  قبل از برپایی نماز عید فطر  در مصلی امام خمینی(ره) ارومیه با بیان این که خشک شدن دریاچه ارومیه آوارگی 14 میلیون انسان را به همراه دارد، افزود: اگر هم اکنون این مشکل را برطرف نکنیم، در آینده چه کسی توانایی جلوگیری از سونامی نمک را دارد.

وی  موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه را یک موضوع ملی و زیست بومی دانست و اظهار داشت: مشکل دریاچه ارومیه همانند خشکی هامون نیست که هیچ تاثیر منفی در زندگی مردم و حیات زیستی منطقه نداشت.

جهانگیرزاده با بیان این که عدم جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه در آینده پشیمانی را  برای مسئولان به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: دریاچه شور ارومیه مایه حیات مردم آن منطقه است و نبودن آن به ضرر کشور تمام می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به  راهپیمایی غیر قانونی روز شنبه برخی در اعتراض به اقدام نمایندگان مجلس مبنی بر رد طرح دو فوریت نجات دریاچه ارومیه، بیان داشت: اعتراض مردم، اتحاد و انسجام و در کنار هم بودن برای نجات دریاچه ارومیه را نشان داد ولی توهین به دولت و نمایندگان در شان و منزلت مردم غیور و سلحشور آذربایجان غربی نبود.

وی سدسازی، احداث میانگذر دریاچه ارومیه، بهره برداری بیش از حد از منابع آبی به ویژه سفره های آب زیر زمینی و هدر رفت آب استحصال شده بویژه در بخش کشاورزی و خشکسالی و کاهش میزان نزولات جوی را مهمترین عوامل کاهش سطح آب دریاچه و قرار گرفتن در وضعیت بحرانی برشمرد.

ارتقای رتبه کشاورزی آذربایجان غربی افتخار نیست

این مسئول با اشاره به اینکه ارتقا رتبه کشاورزی آذربایجان غربی افتخار نیست، افزود: چراکه در صورت عدم توجه به مدیریت آب مصرفی توسط کشاورزان، ادامه خشکسالی و در نتیجه خشکی دریاچه ارمیه، کشاورزی در استان را نابود خواهد کرد.

وی گفت: اینکه مسئولان آذربایجان شرقی نیت این را داشته باشند که از محل انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه بهره‌ای برای کشاورزی مناطق مرند و یکانات و شبستر و احیا اراضی خشک شده آنها ببرند درست نیست و عملا احیای دریاچه ارومیه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، جهانگیرزاده با بیان اینکه به دلیل جهت وزش باد از غرب به شرق، در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه، آسیبهای بیشتر و جدی تری به اراضی آذربایجان شرقی وارد خواهد شد، اظهار داشت: امیدواریم مسئولان و نمایندگان این استان همکاری و همراهی بیشتری با برنامه های احیای این دریاچه داشته باشند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
0
1
چند سال بعد اين نمك به كمك باد كل كشاورزي منطقه را فلج خواهد كرد و تا شعاع 300 كيلومتري هيچ گياهي امكان رشد نخواهد داشت . همچنين دامپرودي و ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
0
0
آماده شید برای صادرات این نعمت خدا داد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
0
1
چرا دولت كنسرسيومي ايجاد نمي كنه براي استفاده از نمك؟
در كشورهاي پيشرفته از نمك nacl فلز گران قيمت و كمياب سديم مي گيرند
يعني كشوري كه به تكنولوژي هسته اي دست پيدا كرده نمي تونه صاحب اين فناوري بشه؟
لطفا كارشناسي دقيق و علمي در اين خصوص شود
نظرات بینندگان