arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۰

"قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به طور کامل اجرا شود"

دبیر کانون معلولان منطقه 2 تهران با بیان اینکه به جای اینکه توانایی ها و سطح علم و دانش این افراد دیده شود معلولیت و محدودیت های آنها دیده می شوند، گفت: باید قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به طور کامل اجرا شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر کانون معلولان منطقه 2 تهران با بیان اینکه به جای اینکه توانایی ها و سطح علم و دانش این افراد دیده شود معلولیت و محدودیت های آنها دیده می شوند، گفت: باید قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به طور کامل اجرا شود.

به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد، شهرام مبصر مسئول واحد فرهنگی مجتمع آموزشی رعد و دبیر کانون معلولان منطقه 2 تهران در دیدارنمایندگان معلولان ایران با آیت الله موسوی اردبیلی با اشاره به مشکلات افراد دارای معلولیت در جامعه تصریح کرد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در اردیبهشت سال 1383 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است اما متاسفانه تا کنون به طور کامل اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت در سطح شهر با مشکلاتی همچون عدم مناسب سازی شهری و عدم مناسب سازی وسایل حمل و نقل عمومی برای حضور مداومشان در سطح جامعه روبرو هستند، گفت: حتی برای برگزاری اردوهای زیارتی همچون اردوی قم و جمکران نتوانستیم اتوبوس مناسب سازی شده را برای افراد دارای معلولت تهیه کنیم و ما این مشکلی است که معلولین برای همه سفرها با آن دست و پنجه نرم می کنند.

مسئول واحد فرهنگی مجتمع آموزشی رعد ادامه داد: با وجود تمام مشکلاتی که برای سفر معلولین وجود دارد ما این اردوها باید برگزار شود زیرا موجب تقویت روحیه در میان معلولان می شود.

وی با بیان اینکه به امید روزی هستیم تا مشکلات همه معلولان به طور کاملا مرتفع شود، اظهارداشت: از نظر قانون جامع حمایت از حقوق معلولان 3% از معلولان حق اشتغال در سازمان های دولتی دارند که متاسفانه بجای اینکه توانایی ها و سطح علم و دانش این افراد دیده شود معلولیت و محدودیت های آنها دیده می شوند.

مبصر اضافه کرد: این امر موجب شده است تا معلولین از حقوق اولیه خود یعنی اشتغال نیز بهرمند نگردند و بطور مثال می توان به برخورد وزارت آموزش و پروش با معلولین اشاره کرد که از استخدام تمام افراد دارای معلولیت شرکت کننده در آزمون استخدامی این وزارت خانه ممانعت کرده است.

وی در تشریح بخش دیگری از مشکلات معلولین کشور خاطرنشان کرد: هزینه مستمری ماهیانه ای که سازمان بهزیستی در اختیار افراد دارای معلولیت قرار می دهد برای افراد مجرد 32000 تومان و افراد متاهل 37000 تومان است که جای تامل دارد که چگونه این مبلغ می تواند جوابگوی هزینه زندگی معلولین باشد.

دبیر کانون معلولان منطقه 2 تهران بیان داشت: امروزه میان افراد دارای معلولیت افراد نخبه زیادی هستند که از میزان تحصیلات بالایی برخوردارند و با سختی و تلاش بسیار زیاد به این مدارج رسیده اند اما جامعه از این افراد استفاده نمی کند و این امر سبب شده تا آنان یا در کنج خانه زندگی را سپری کنند یا به خارج از کشور مهاجرت کنند و در واقع جامعه ماست که از حضور این افراد بی نصیب شده و متضرر می شود.

وی با بیان اینکه ما در مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد و کانون معلولان به دنبال فرهنگ سازی عمومی جامعه هستیم، گفت: این مجتمع در جهت توانمند سازی افراد دارای معلولیت تلاش کرده و آموزش دوره های مختلف فنی و حرفه ای را به صورت رایگان برای معلولان برگزار می کند که منجر به اشتغال افراد دارای معلولیت خواهد شد.

مبصر تصریح کرد: برگزاری اردوهای فرهنگی، هم اندیشی ها، نقد فیلم و برنامه های متنوع دیگر از جمله فعالیت های این مجتمع است درحوزه افراد دارای معلولیت و در راستای توانمندسازی معلولین انجام می شود.
نظرات بینندگان