arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۶

همه‌پرسی کاتالونیا؛ درگیری‌ها بیش از ۴۶۰ زخمی به جا گذاشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شهردار بارسلون در بیانیه‌ای خواستار توقف فوری خشونت پلیس با مردم در جریان برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا شد و شمار مجروحان درگیری پلیس ضدشورش با مردم این شهر را بیش از ۴۶۰ تن اعلام کرد.

به گزارش انتخاب، در همین حال در بیانیه‌ای جداگانه اداره بهداشت و درمان کاتالونیا شمار مجروحان را ۴۶۵ نفر اعلام کرد که حال دو نفر از آنها وخیم است.
 
همه‌پرسی کاتالونیا؛ درگیری‌ها بیش از ۴۶۰ زخمی به جا گذاشت

تلاش پلیس برای جلوگیری از رای‌گیری در همه‌پرسی استقلال کاتالونیا از اسپانیا باعث درگیری خشونت‌آمیز میان هواداران استقلال و نیروهای پلیس اسپانیا شده است. تصاویری از تعدادی از شهروندان منتشر شده که سر و صورتشان خونی است.

دولت اسپانیا همه‌پرسی امروز (یک‌شنبه) اول اکتبر در منطقه کاتالونیا را مغایر قانون اساسی این کشور می‌داند و از قبل هشدار داده بود که مانع از برگزاری رای‌گیری خواهد شد.

پیش‌تر آدا کولائو، شهردار بارسلون، ماریانا راخوی، نخست وزیر اسپانیا را به بزدلی متهم کرده و گفته بود که او شهر را از مأموران پلیس پر کرده است.

ماموران پلیس مانع از رأی دادن مردم می‌شوند و صندوق‌های رأی را در بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری توقیف کرده‌اند.

در شهر بارسلون، مرکز کاتالونیا پلیس برای متفرق کردن معترضان هوادار استقلال از باتوم و گلوله پلاستیکی استفاده کرده است.

به گفته وزارت کشور اسپانیا ۱۲ مامور پلیس در جریان درگیری‌ها زخمی شده‌اند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد نیروهای امنیتی ۹۲ حوزه رای‌گیری "غیرقانونی" را تعطیل کرده و سه نفر به دلیل نافرمانی مدنی و حمله به نیروهای پلیس دستگیر شده‌اند.

این در حالی است که پلیس کاتالونیا (موسوس) تعداد حوزه‌های بسته شده را ۲۴۴ حوزه می‌داند؛ با توجه به این که بیش از دو هزار حوزه رای‌گیری در تمام این ایالت در نظر گرفته شده، اخذ آرای مردم ادامه دارد.

بنا بر گزارش‌ها اقدامات پلیس اسپانیا برای جلوگیری از رای‌گیری بیشتر محدود به بارسلون بوده و در دیگر نقاط کاتالونیا تقریبا فعالیتی نداشته و رأی‌گیری در جریان است.

به گزارش بی.بی.سی،‌ کارلوس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا روز جمعه در جمع تظاهرکنندگان گفت باور دارد که کاتالونیا نخستین گام خود را برای ایجاد یک ملت مستقل برمی‌دارد.

کاتالونیا یک منطقه ثروتمند با جمعیت ۷.۵ میلیون نفری است که در شمال شرقی اسپانیا واقع است. این منطقه دارای فرهنگ و زبان خودش است و از میزان خودمختاری بالایی برخوردار است، اما تحت قانون اساسی اسپانیا به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

اتحادیه اروپا هنوز درباره این بحران اظهار نظر رسمی نکرده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان