arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۰

وقتی رئیس جمهور 7 برابر وزیرانش کار می کند !

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عصر ایران نوشت:  آقای حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور در گزارشی که اخیراً‌ در دیدار اعضای دولت با رهبر معظم انقلاب ارائه کرد ،‌ راجع به دستاوردهای سفرهای استانی گفت که در  سه دور سفرهای استانی، بیش از 14 هزار ملاقات مردمی رئیس جمهور و 32 هزار ملاقات مردمی وزراء صورت گرفته است.

درباره سفرهای استانی ،‌هر چند نقدهای زیادی در رسانه ها منتشر شده اما عصرایران همانند گذشته بر این باور است که سفرهای استانی ،‌یکی از اقدامات مثبت دولتین نهم و دهم بوده است. هر چند دولت و مشخصاً‌ شخص احمدی نژاد از این سفرها ،‌استفاده های تبلیغی فراوانی بردند اما بی انصافی است بگوییم سفرهای استانی برای مردم بهره نداشته است چه آن که بسیاری از مشکلات بر زمین مانده محلی و استانی که به بن بست های منطقه ای خورده بودند با حضور عالی ترین مقامات اجرایی حل و فصل شدند و مصوبات زیادی برای عمران استان ها در این سفرها شکل گرفت که به هر میزان عملی شوند به همان اندازه مردم بهره مند می شوند.بقایی

یکی از ثمرات این سفرها نیز همین دیدارهای مردمی رئیس جمهور و اعضای کابینه بوده است که مردم و دولت را از نزدیک در جریان امور یکدیگر قرار می داد.
مع الوصف آماری که معاون اجرایی رئیس جمهور درباره تعداد ملاقات های مردمی ارائه کرده است ،‌جای سوال و ابهام دارد: 14 هزار ملاقات در 90 سفر!
رئیس جمهور در همه این سفرها با گروه های مختلف مردم مانند دانشگاهیان ،‌ روحانیون ،‌خانواده های شهدا و عموم مردم ،‌ دیدارهای داشته و برای همه شان هم سخنرانی کرده است. اما هیچگاه تعداد این دیدارها در هر سفر به 155 ملاقات نرسید (14 هزار ملاقات در 90 سفر = میانگین هر سفر 155 ملاقات).

البته در واقعیت ملاقات های مردمی رئیس جمهور تردیدی نیست و اتفاقاً‌ اصل این دیدارها نیز پسندیده و نکوست اما مشخص نیست در یک سفر دو الی سه روزه که به قول خودشان رئیس جمهور از این سخنرانی به آن سخنرانی ،‌از این جلسه به آن جلسه و از این کلنگ زنی به آن افتتاح می رفته و تا بعد از نیمه شب نیز درگیر کارهای اجرایی و تصمیم سازی در استان بوده ،‌ چه زمانی 155 جلسه ملاقات مردمی گذاشته و چه زمانی به کارهایی که اخبارشان در رسانه ها آمده رسیده است؟!

اصلاً‌ این ملاقات ها کی ٰ‌کجا و با چه کسانی بوده و ماهیت شان چه بودهاست ؟ در سفرهای استانی رئیس جمهور معمولا 3 - 2 ملاقات مردمی دارد و گاهی هم تا دو برابر این. اگر این جلسات را ملاک قرار دهیم که به عدد 14 هزار نمی رسیم و اگر تعداد شرکت کنندگان در جلسات را معیار بدانیم که رقم میلیونی می شود و البته معقول هم نیست کسی که آمده و در سخنرانی رئیس جمهور شرکت کرده و به خانه اش برگشته را بشماریم و حضور هر نفر در هر سخنرانی را یک ملاقات مردمی محاسبه کنیم!

بنابراین بهتر است ماهیت این ملاقات ها تببین شود تا مشخص شود منظور آقای معاون از این عدد 14 هزارتایی چه بوده است؟

نکته دیگر آن که طبق آمار ارائه شده ، شخص رئیس جمهور به تنهایی 14 هزار ملاقات مردمی داشته و کل وزیران ،‌ 32 هزار!

اگر میانگین حضور وزیران در هر سفر استانی را 15 وزیر بدانیم ، به این نتیجه می رسیم که هر وزیر در هر سفر 23 ملاقات مردمی داشته است که این هم رقم بزرگی است ولی در مقابل عدد اعلام شده برای رئیس جمهور ناچیز!

آیا اینجا هم همان بحث و تعارف و تعریف و تمجید همیشگی در میان است که "بله!‌ رئیس جمهور چنان کار می کند که وزرا به گردش هم نمی رسند!" ؟
در همین حساب و کتابی هم که اعلام کرده اند ،‌ رئیس جمهور حدود 7 برابر بیش از بقیه اعضای کابینه دیدار مردمی داشته است و این در حالی است که تقریباً‌ از نیمه های سفرهای استانی ،‌ رئیس جمهور در مرکز استان می ماند و وزرا علاوه بر مرکز به شهرستان ها هم می رفتند و با مردم سایر مناطق هم دیدار داشتند ولی باز هم کمتر از رئیس جمهور دیدار داشته اند!
اگر این عدد و رقم ها درست باشد (!) باید گفت که وزرا در سفرهای استانی کاری نمی کردند و همه کارها بر دوش رئیس جمهور بوده است که در 48 الی 72 ساعت سفر استانی حتی یک دقیقه هم نمی خوابیده و در کنار همه کارهایی که در سفر استانی انجام می داده ، هر 18 الی 27 دقیقه یک ملاقات مردمی داشته تا عدد 155 ملاقات جور شود!

سفر استانی

مساله بعدی تناقض آماری درباره تعداد مصوبات استانی است ؛‌ مدیرکل دفتر ارتباطات مردمی و سفرهای استانی رییس جمهور در پایان سفر استانی هفتاد و نهم در زنجان گفته بود:‌تا زمان حاضر سفرهای استانی بیش ازهفت هزار مصوبه داشته است.

از زمان اعلام این آمار ،‌ یک سال هم نمی گذرد و از آن تاریخ تا کنون 11 سفر دیگر انجام شده که نوعاً در هر سفر بین 200 تا 300 مصوبه وجود داشته است (کردستان 270 مصوبه ،‌سیستان و بلوچستان 220 ،‌کرمانشاه 254 ، لرستان 290 ، یزد 260 و ... ) که اگر مجموع مصوبات این 11 سفر آخر را حتی 3000 مصوبه بدانیم با آن هفت هزار تای قبلی به عدد 10 هزار می رسد که نصف 20 هزار مصوبه ای است که معاون اجرایی رئیس جمهور اعلام کرده است.
لذا با مقایسه سخنان این دو مقام مسوول دولتی ،‌  باید گفت یا مدیرکل سفرهای استانی اشتباه کرده و یا معاون اجرایی مبالغه نموده است.

مخلص کلام آن که سفرهای استانی با همه ایراداتش ،‌در مجموع حرکت قابل دفاعی از سوی دولت بود و دستکم عمل به یکی از وعده های انتخاباتی احمدی نژاد به شمار می رود و از این روست که انتظار می رود درباره آمار مطروحه و ابهامات پیش آمده شفاف سازی شود تا زحمات صورت گرفته در سفرهای استانی تحت الشعاع آمارهای مبهم و عجیب و غریب قرار نگیرد و مَثَل دوستی خاله خرسه تداعی نشود!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
0
10
شنونده باید عاقل باشد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
0
0
بله سطخ بيكاري و فقر و گروني كالا ايشون يادشون بگن من ميگم به جاشون
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
0
0
زیادشنیدیم
نظرات بینندگان