arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶

اربیل از بغداد به سازمان بین‌المللی هوانوردی شکایت کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی که نخست وزیر عراق به کردهای این کشور اطمینان داده که هدف از تصمیم برای کنترل بر درآمدهای اقلیم کردستان عراق محروم سازی آن از مواد غذایی نیست بلکه هدف تامین بودجه پرداخت حقوق آنهاست، اربیل به سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) در مورد تصمیم بغداد برای ممنوعیت و تحریم اعمال شده علیه فرودگاه‌ها شکایت کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، هوشیار زیباری، یکی از رهبران حزب مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و عضو کمیته عالی همه‌پرسی اعلام کرد، مسؤولان اقلیم با توجه به تصمیم اتخاذ شده از سوی بغداد مبنی بر ممنوعیت اعمال شده بر فرودگاه‌های اقلیم و ممانعت از بازگشت تعداد زیادی از کارگران به شهرهای‌شان در تعطیلات سالانه به سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی (ایکائو) شکایت کردند.

زیباری افزود: بسیاری از شرکت‌های داخل اقلیم طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار کارگر خارجی را جذب کرده و به استخدام خود در آورده‌اند و این تصمیم پیامدها و خسارات بزرگی در پی دارد از جمله اینکه در روند ارسال کمک‌ها به آوارگان موجود در اقلیم مانع ایجاد می‌کند.
تعهد العبادی به پرداخت حقوق کارمندان اقلیم کردستان عراق

اما حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در پیامی خطاب به کردهای ساکن این کشور گفته است: شما شهروندان درجه یک ما هستید و ما هرگز اجازه نخواهیم داد کوچکترین آزاری به شما برسد. ما یک قرص نان را با یکدیگر تقسیم خواهیم کرد. ما از شما و تمامی عراقی‌ها دفاع می‌کنیم.

العبادی تاکید کرد: تصمیم برای کنترل بر درآمدهای نفتی اقلیم تنها برای تامین بودجه لازم برای پرداخت حقوق کارمندان در تمامی مناطق اقلیم اتخاذ شده تا این پول‌ها به دست افراد فاسد نیفتد، همچنین تصمیم برای کنترل گذرگاه‌های هوایی نیز با هدف محاصره و تحریم کردها و گرسنگی دادن به آنها اتخاذ نشد.

در ادامه وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق در پاسخ به اظهارات العبادی اعلام کرد، بغداد می‌گوید مجموع حقوق کارمندان اقلیم ۴۶۰ میلیارد دینار عراقی بوده و آماده پرداخت آن است اما بودجه ماهانه اقلیم ۹۱۵ میلیارد دینار است که ۶۵۰ میلیارد دینار آن هر ماه به کارمندان پرداخت می‌شود یعنی بیش از ۴۰ درصد از بودجه‌ای که بغداد قصد پرداخت آن را دارد. بغداد اصولا نیروهای پیشمرگ، بازنشستگان، نیروهای آسایش (پلیس کرد) و پلیس را که حقوق ماهیانه‌شان به ۴۰۰ میلیارد دینار می‌رسد، به رسمیت نمی‌شناسد.

از سوی دیگر سفین دزیی، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق آنچه که در مورد بلوکه شدن فروش نفت اقلیم توسط آنکارا منتشر شده را تکذیب کرد و گفت: مشتری‌ها پول را مستقیما به اقلیم پرداخت می‌کنند.

مسؤولان کرد تاکید کردند، رایزنی‌ها میان بغداد، تهران و آنکارا درخصوص توافقی با محوریت راهکاری برای کنترل گذرگاه‌هایی که اقلیم با دو کشور همسایه دارد و انتقال مدیریت آنها به دولت مرکزی ادامه داشته و نیز نیروهای عراقی در رزمایش‌های با ارتش ایران در مرزهای شمال شرقی و ارتش ترکیه در شمال جهت اعمال فشار بر کردها برای صرف نظر کردن از مساله جدایی شرکت کرده‌اند.

با ادامه تنش‌ها میان اربیل و بغداد، طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای نزدیک سازی رویکردهای این دو طرف تلاش می‌کنند. پس از موافقت العبادی با دعوت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای سفر به پاریس و نیز تاکید آمریکا بر میانجیگری در این بحران با هماهنگی سازمان ملل، ایاد علاوی، رهبر ائتلاف "الوطنیه" عراق و معاون رئیس‌جمهور این کشور نیز اعلام کرد که طرحی را به هر دو طرف ارائه کرده است.

علاوی در کنفرانس مطبوعاتی در عمان گفت: نگرانی‌های جدیدی بابت پیامدهای این بحران در صورت عدم مهار آن وجود دارد، به ویژه که مسائل به کرکوک نیز کشیده شده است، به همین دلیل طرحی را به بارزانی و العبادی ارائه کرده و هر دوی آنها را به آرامش جهت خاموش کردن این آتش و آغاز فوری گفت‌وگو دعوت کردم، من پیش از این از سازمان ملل خواسته بودم دخالت کند و وی ادامه داد: این بحران ناشی از همه‌پرسی نیست بلکه مشکل در روند سیاسی است و تهران و آنکارا نمی‌توانند مشکلات عراق را حل کنند.

نظرات بینندگان