arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۲۵۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

وزیر راه: مدیریت گذشته شهرداری، سوادگری را رواج داد/ 35 هزار واحد خالی در منطقه یک تهران

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکنون 35 هزار خونه خالی در منطقه یک به جز واحدهای در حال ساخت داریم, گفت: اصلی ترین مساله در تهران عدم تلاقی عرضه و تقاضا است که به رفتار شهرداری برمیگردد که سوادگری را رواج داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر راه: مدیریت گذشته شهرداری، سوادگری را رواج داد/ 35 هزار واحد خالی در منطقه یک تهران
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اکنون 35 هزار خونه خالی در منطقه یک به جز واحدهای در حال ساخت داریم, گفت:  اصلی ترین مساله در تهران عدم تلاقی عرضه و تقاضا است که به رفتار شهرداری برمیگردد که سوادگری را رواج داد.

به گزارش سرویس شهری «انتخاب» عباس آخوندی در جلسه علنی امرور شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران به دلیل پایتخت بودن حائز اهمیت است اظهار کرد: نحوه تعامل مبان دولت محلی و دولت ملی در پایتخت در تمام دنیا مورد توجه است.

وی با بیان اینکه آیا تهران ظرفیت پایتخت بودن را دارد یا نه افزود: در مقاطعی موضوع مورد تردید و بررسی قرار گرفته است و اعضای شورای شهر باید از ظرفیت پایتخت بودن تهران دفاع کنید و نفایص را برطرف کنید. تهران بعنوان پایتخت هم سود اور است و هزینه بر.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مساله اصلی شهر تهران قابلیت سکونت و حرکت است سوال ایا تهران قابلیت سکونت است؟

 وی با بیان اینکه مطالعات گسترده ای برای شهر تهران بعنوان پایتخت صورت گرفته است, اعلام کرد: در سال45 جمعیت تهران حدود 3 میلیون نفر بوده و پیرامون مانند کرج تنها 40 هزار نفر جمعیت داشت. پیش بینی میشد جمعیت تهران در سال 70 به 5 میلیون نفر برسد اما در عمل به 6.3 میلیون نفر رسید و پیرامون به 8 میلیون نفر رسید. انچه در تهران رخ داد بر اسایس طرح جامع بود.

وی با بیان اینکه تفکیک تهران و کرج اشتباه سیاسی بود, ادامه داد: در سال 95 جمعیت تهران به 8.7 میلبون نفر رسید اما جمعیت پیرامون به حدود 16 میلیون نفر رسید. در طول 50 سال جمعیت شهر تهران 3 برابر و پیرامون تهران 5 برابر شده است یعنی آشفتگی پیرامون تهران داریم.

آخوندی روزانه 1 میلیون 250 هزار نفر از پیرامون تهران با 530 هزار خودروی شخصی به تهران می آیند. با این موضوع میتوانیم نسبت به حمل و تقل عمومی تهران بی تفاوت باشیم. باید شبکه حمل ونقل ریلی یکپارچه ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه سرانه تخت بیمارستانی برای هزار نفر 3.24 تخت است و در پیرامون یک تخت است, اعلام کرد: رشد اقتصادی در دهه 40 تا 70 در تهران  1.27 درصد میانگین ملی بود.در حال حاضر تهران با سوداگری جدی مواجه است.

آخوندی با بیان اینکه هم اکنون آمار واحدهای مسکونی 3.3 میلیون خانه است گفت: شهر تهران بیش از 10 میلیون نفر جمعیت پذیری دارد در 5 سال گذشته در تهران حداکثر صدور پروانه صورت گرفته است جمعیت الان 8.7 میلیون نفر است همچنین برآورد ما این است که برای 1400 جمعیت 16 میلیونی پیرامون تهران به 19 میلیون نفر می رسد رسد. این منطقه از رشد میانگین کمتر خواهد بود.

جمعیت پذیری شهر تهران بر اساس پروانه های صادرشده بالای 12.5 میلیون نفر است افق جمعیتی پیش بینی شده 10.5 است البته در صورت تداوم تخلفات ساخت و ساز امکان رشد حمعیت وجود دارد.

وی ادامه داد: در صورت ادامه تخلف این سوال طرح میشود که آیا این تحول بازار خواها داشت؟ پیش بینی این است که بازار نخواهد داشت و مشتری نخواهد داشت. تهران 500 هزار خانه خالی است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در تهران و مجموعه آن به رشد جمعیت نسبی رسیدیم و از کمتر از میانگین ملی رشد خواهد کرد از این رو باید راجب کیفیت صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه دولت به قدر کافی منابع ندارد, تاکید کرد: وقتی کرج به استان البرز تبدیل شد به دلیل نبود دولت محلی کسی حرفی نزد که این تفکیک چه بلایی سر مردم اورد. تقسیمات کشوری بزرگترین مساله بنیادی از نظر من است. در منطقه شهری تهران 22 شهرستان، 46 بخش و 61 شهر داریم این روند اگر تغییر رویه ندهد در 20 سال آینده دو برابر شود تا تقسیمات خردتری داشته باشیم .

آخوندی پیشنهاد کرد که باید به فهم مشترک برسیم تا هیچ نقطه ای از شهر تهران از مدیریت خارج شود. هم اکنون 1200 آبادی داریم که مرجع صدور پروانه ساختمانی هستند در طول 50 سال گذشته افزایش جمعیت در بخش هایی که در تصرف شهرداری نبودند صورت گرفته است اگر نتوانیم فهم درستی از زمین و کنترل آن نباشد براورد میشود 13 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی از دست خواهد رفت.

وی به بحران آب اشاره کرد و گفت: اگر این موضوع کنترل نشود با فقر زیست محیطی مواجه خواهیم شد..میران مصرف آب 4.8 میلیون متر مکعب است در صورت توسعه شهر این میزان به 5.9 میلیون متر معکب خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی به نظام مالیات ملی و محلی پرداخت و اظهار کرد: هنوز بدهی شهر مشخص نیست از این رو باید درباره نظام مالی جدید صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه در تهران شاهد سوادگری هستیم بطوری زمین به متری 20 میلیون تومان رسید از این رو باید کیفیت پیرامون تهران را توسعه دهیم, گفت: ما با پدیده بد مسکنی مواجه هستیم که 6 هزار هکتار است. هم اکنون 35 هزار خونه خالی در منطقه یک به جز واحدهای در حال ساخت داریم  اصلی ترین مساله در تهران عدم تلاقی عرضه و تقاضا است که به رفتار شهرداری برمیگردد که سوادگری را رواج داد.
 
اخبار مربوط به شهرداری‌ها و شوراهای شهر را از «سرویس شهری انتخاب» دنبال نمایید
  
نظرات بینندگان