arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

استقبال رییس‌جمهور عراق از دعوت آیت‌الله سیستانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس‌جمهوری عراق از دعوت مرجع عالی‌قدر شیعیان برای پایبندی به قانون اساسی استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق امروز (سه‌شنبه) به مردم این کشور روز ملی و سالگرد استقلال ۱۹۳۲ را تبریک گفته و تصریح کرد: در این تاریخ عراق به استقلال ملی خود دست یافت و با پایان قیومت انگلیس به عضویت سازمان ملل درآمد.

فواد معصوم همچنین دعوت آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق برای پایبندی به قانون اساسی و اتکا به آن برای حل اختلافات داخلی را ستود و مجددا بر وحدت و تمامیت عراق و پایبندی به اصول قانون اساسی تاکید کرد.

معصوم همچنین بر لزوم برداشتن گام‌های رو به جلو با اراده‌ای محکم جهت ایجاد کشور دموکرات فدرال جدید که ضامن حقوق شهروندی و حفاظت از تمامی اقشار باشد، تاکید کرد و گفت که به تلاش‌های بسیار برای از سرگیری گفت‌وگوی برادرانه جهت دستیابی به راه‌حل‌های همیشگی برای حل مسائل اختلاف آمیز میان اربیل و بغداد براساس قانون اساسی پایبند است.

در همین حال، یان کوبیس، نماینده دبیرکل سازمان ملل در دیدار با فواد معصوم خواهان اتکا به گفت‌وگو و راه‌های مسالمت آمیز برای حل مسائل شد.

در این دیدار روابط عراق با سازمان ملل و راه‌های تضمینی برای توسعه این روابط مورد بررسی قرار گرفت و تبادل نظری پیرامون تحولات سیاسی به ویژه روابط میان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان صورت گرفت.

فواد معصوم بر لزوم به کارگیری از ابتکارعمل‌های مطرح شده برای حل بحران تاکید کرد و تلاش‌های سازمان ملل برای کمک به عراقی‌ها جهت تحکیم ثبات در کشورشان را ستود.

همزمان نماینده دبیرکل سازمان ملل نیز بر اهمیت انجام تلاش‌ها جهت آرام کردن و آماده کردن فضای سیاسی به منظور آغاز گفت‌وگوهای مفیدی که به یک خروجی برای بحران کنونی بینجامد تاکید کرد.

وی گفت که سازمان ملل مصمم است کمک‌های لازم را ارائه داده و طرف‌های زیربط را برای دستیابی به راه حل‌های واقعی برای مشکلات و اختلافات میان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان در چارچوب قانون اساسی ترغیب کند.
نظرات بینندگان