arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۰

پاريس امروز ميزبان نشست "دوستان ليبي" است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
60 تن از رهبران كشورهاي جهان و فرستادگان بلند پايه به همراه رهبران انقلابيون ليبي امروز (پنجشنبه) در پاريس در نشستي تحت عنوان "دوستان ليبي" گرد هم مي‌آيند تا بر مسئله بازسازي اين كشور تمركز كنند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، نيكولا ساركوزي، رييس جمهوري فرانسه و ديويد كامرون، نخست وزير انگليس كه پرچمدار دخالت نظامي غرب در ليبي بودند، ميزبان هيئت‌هاي نمايندگي ‌٦٠ كشور و سازمان جهاني هستند.

دستور كار فشرده سه ساعته اين نشست بر بازسازي سياسي و اقتصادي ليبي تمركز دارد و كشورهاي غربي تمام سعي خود را خواهند كرد تا از اشتباهاتي كه در عراق مرتكب شدند، در قبال ليبي اجتناب كنند. از سوي ديگر مذاكرات در حاشيه اين نشست ممكن است رقابت زودهنگام قدرت‌هاي جهاني را براي كسب فرصت سرمايه‌گذاري در نفت و زيرساخت كشور ليبي به دنبال داشته باشد. با سرنگون شدن معمر قذافي، رهبر ليبي از قدرت، كنفرانس "دوستان ليبي" نخستين موقعيت را به شوراي موقت حاكم در اين كشور خواهد داد تا جهانيان را خطاب قرار دهد. مصطفي عبدالجليل، رييس شوراي ملي انتقالي ليبي مذاكرات بعدازظهر را با ارائه رئوس كلي نقشه راه اين شورا در ليبي آغاز خواهد كرد. نقشه راه شوراي ملي انتقالي ليبي شامل قانون اساسي جديد، برگزاري انتخابات طي ‌١٨ ماه و راه‌هايي براي جلوگيري از وقوع انتقام‌گيري‌هاي خونين عوامل رژيم گذشته در ليبي خواهد بود.

مصطفي عبدالجليل، پنجشنبه شب كنفرانسي خبري را با نيكولا ساركوزي و ديويد كامرون برگزار خواهد كرد.

هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا به همراه رهبران كشورهاي اروپايي و آفريقايي، ناتو، سازمان ملل، سازمان همكاري اسلامي، اتحاديه اروپا و اتحاديه عرب در نشست "دوستان ليبي" حضور خواهند داشت.

روسيه و چين نيز كه مخالف دخالت نظامي ناتو در ليبي بودند، نيز در اقدامي كم سابقه نمايندگاني به اين نشست فرستاده‌اند.

انتظار مي‌رود شوراي ملي انتقالي ليبي كه به دنبال رفع هرچه سريع‌تر نيازهاي انساني مردم در ليبي است، تكاپوي زيادي را براي دستيابي به ميلياردها دلار از دارايي‌هاي توقيف شده اين كشور در جهان انجام دهد.

آمريكا و انگليس موافقت سازمان ملل را براي آزادسازي يك و نيم ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوكه شده ليبي به دست آورده‌اند و يك منبع خبري در دولت فرانسه اعلام كرده كه اين كشور نيز تلاش دارد تا آزادسازي مبلغ مشابهي را از مجموع ‌٦ / ‌٧ ميليارد يورو داراي‌هاي توقيف شده ليبي در فرانسه تصويب كند. ديگر كشورهاي اروپايي نيز احتمالا همين كار را انجام خواهند داد.

هرچند كه مذاكرات امروز قرار نيست درباره تعهدات مالي باشد، وام‌ها و كمك‌هاي مالي به شوراي ملي انتقالي ليبي پيشنهاد خواهد شد.

اتحاديه اروپا كه تاكنون حدود ‌١٥٠ ميليون يورو را در قالب كمك انسان‌دوستانه به ليبي فرستاده، در تدارك تدابيري به منظور ارائه كمك در زمينه مديريت امنيتي، قضايي، مالي و تحصيلي به ليبي است.

با وجود اينكه مقامات تاكيد دارند كه نشست امروز بر تضمين ثبات سياسي در ليبي و اجتناب از اشتباهات كشورهاي غربي در عراق تاكيد دارد، اما كمپاني‌هاي فرانسوي در حال برنامه‌ريزي براي بستن قرارداد با ليبي در زمينه بازسازي اين كشور هستند.

شوراي ملي انتقالي ليبي گفته است كه كساني كه نقش تعيين كننده در پشتيباني از آن‌ها داشته‌اند، در اولويت قرار خواهند گرفت. با وجود اينكه فرانسه هم‌اكنون هيئت‌هاي تجاري از شركت‌هاي خود را به ليبي فرستاده تا وضعيت موجود را ارزيابي كنند، انگليس قصد ندارد تا زماني كه نبردها در ليبي تمام شده تلقي شود، هيئتي تجاري به اين كشور اعزام كند.

نيكولا ساركوزي، رييس جمهوري فرانسه روز چهارشنبه در سخناني خطاب به ديپلمات‌هاي فرانسوي گفت: ما مي‌خواهيم به دوره ديكتاتوري و جنگ پايان دهيم و دوره جديد همكاري را با كشور دموكراتيك ليبي آغاز كنيم.

مقامات فرانسه مي‌گويند كه رهبران شوراي ملي انتقالي ليبي بر تجربياتي كه دوره پس از سقوط صدام حسين در عراق به كشورهاي غربي داد، واقف هستند و آگاهانه تلاش خواهند كرد تا از كشتارهاي انتقام‌جويانه جلوگيري كنند. اما با وجود اين ليبي از عراق بزرگتر و داراي جمعيتي كمتر است و در منطقه‌اي باثبات‌تر از عراق واقع است.

يك مقام انگليسي اظهار داشت: نشست روز پنجشنبه به معني پايان گروه موسوم به "گروه تماس ليبي" متشكل از كشورهايي است كه در ماه مارس در پاريس براي حمايت از انقلابيون ليبي تشكيل شد و گروهي بزرگتر را موسوم به گروه "دوستان ليبي" تشكيل خواهد داد.

يك ديپلمات بلندپايه انگليس گفت كه همزمان با شفاف‌تر شدن اوضاع موجود در ليبي انتظار مي‌رود هفته آينده قطعنامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل درباره ليبي براي آزادسازي همه دارايي‌هاي توقيف شده اين كشور و به رسميت شناختن انقلابيون به عنوان دولت جديد ليبي به راي گذاشته شود.
نظرات بینندگان