arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۴ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۰

الحيات:حادثه فوکوشيما نشان داد بايد مانع از استفاده از انرژي هسته‌اي شويم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه الحیات چاپ لندن در مقاله ای نوشت، حوادث نیروگاه هسته ای فوکوشیما نشان داد نه تنها با سلاح هسته ای بلکه با استفاده انرژی هسته ای هم باید مقابله کرد.

ولید محمود عبدالناصر در این روزنامه افزود، از سال 1945 و پس از انفجار دو بمب هسته ای در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن، کنفرانسها و قطعنامه های بین المللی در مورد لزوم عاری شدن جهان از سلاحهای هسته ای مطرح شد.

اما حوادث رئاکتور هسته ای فوکوشیما پس از زلزله و سونامی اخیر و وحشت از نشت رادیواکتیو باعث طرح دعوتهایی در جهان برای رها شدن کامل از انرژی هسته ای و نه فقط استفاده های نظامی از آن شد.

شعار حامیان انرژی هسته ای برای تولید برق آن بود که این انرژی پاک است و باعث آلودگی در محیط زیست نمی شود.

ما پیش از حوادث فوکوشیما شاهد رواج گسترده طرحهای احداث نیروگاه های هسته ای برای تولید برق بودیم و کشورهای صادرکننده این فناوری در این مورد به شدت با یکدیگر رقابت می کردند.

حوادث فوکوشیما این رویکرد را تغییر داد به ویژه که ژاپن به داشتن درجه بالای ایمنی هسته ای مشهور بود و پیشرفته ترین فناوریهای جهان در این زمینه را در اختیار داشت.

روشن است که دولتهای مختلف پس از این حادثه زیر فشار افکار عمومی تصمیماتی را در مورد کنار گذاشتن انرژی هسته ای یا کاهش وابسته به آن اتخاذ کردند.

در این بین استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، گاز طبیعی و انرژی امواج دریاها به جای انرژی هسته ای مطرح شده است.

نقش سازمانهای غیردولتی در طرح چنین درخواستهای پررنگ است.
نظرات بینندگان