arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶

کشف بزرگترین کشتی مهمات از مبدا کره شمالی با 30 هزار آر پی جی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کشف بزرگترین کشتی محموله مهمات از مبدا کره شمالی در کانال سوئز خشم دولت آمریکا از کشور سفارش دهنده این مهمات را به همراه داشت.

به گزارش انتخاب، آگوست گذشته پیامی محرمانه از واشنگتن به مصر ارسال و در آن درباره عبور یک کشتی مشکوک از کانال سوئز هشدار داده شد. کشتی جی شون که با پرچم کامبوج درحال عبور از کانال سوئز بود در واقع یک کشتی متعلق به کره شمالی بود که محموله‌ای ناشناخته داشت.

ماموران گمرک در آب‌های مصر پس از بررسی این کشتی متوجه شدند که محموله اصلی این کشتی بیش از 30 هزار آر پی جی بود. همانطور که بعدها در گزارش سازمان ملل اشاره شد این بزرگترین کشف محموله سلاح از کره شمالی در تاریخ تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ یانگ بود.

اما سوالی که در این بین مطرح شد این بود که خریدار این مهمات چه کشوری بود؛ و در کمال تعجب مشخص شد که خود مصری‌ها خریدار این مهمات بودند.

براساس تحقیقات سازمان ملل طبق برنامه‌ریزی‌های پیچیده، مقامات مصری سفارش میلیون‌ها دلار آر پی جی را برای ارتش خود داده بودند.

به گفته مقامات این موضوع که بسیاری از جزئیات آن منتشر نشد انتقادات شدید آمریکا از مصر را به همراه داشت.

هرچند بعد از این حادثه مصر بر همکاری با تحقیقات سازمان ملل تاکید داشت اما مقامات آمریکایی تایید کردند که این همکاری پس از مشخص شدن وجود این محموله و مجبور شدن مصر به اقدام در این خصوص انجام شد.

به گفته مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، پرونده کشتی جی شون یکی از دلایلی بود که دولت ترامپ را مجبور به قطع و یا تاخیر در ارسال کمک 300 میلیون دلاری به مصر در طول تابستان کرد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان