arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۵۰۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶

کویت بر سر نحوه دریافت غرامت جنگی با عراق به توافق رسید

روزنامه الرای نوشت: 'عصام المرزوق' وزیر وزیر نفت، انرژی و آب کویت گفت: کویت با پیشنهاد بغداد برای خرید گاز طبیعی از عراق براساس قیمت توافقی بین دوطرف به عنوان باقی مانده غرامت های جنگ صدام علیه کویت موافقت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کویت بر سر نحوه دریافت غرامت جنگی با عراق به توافق رسید 
روزنامه الرای نوشت: 'عصام المرزوق' وزیر وزیر نفت، انرژی و آب کویت گفت: کویت با پیشنهاد بغداد برای خرید گاز طبیعی از عراق براساس قیمت توافقی بین دوطرف به عنوان باقی مانده غرامت های جنگ صدام علیه کویت موافقت کرده است.

به نوشته امروز (چهارشنبه) روزنامه الرای کویت، المرزوق در سخنان خود در حاشیه مراسم سفارت آلمان (در کویت) به مناسبت روز ملی این کشور گفت: دو طرف کویتی و عراقی در حال حاضر درخصوص قیمت گاز طبیعی که قرار است از عراق به کویت صادر شود در حال گفت وگو هستند.
 
طبق این گزارش، قرار است صادرات گاز طبیعی عراق به کویت با 50 میلیون متر مکعب شروع و به 200 میلیون مترمکعب برسد.
 
کویت از سازمان ملل متحد در خواست کرده بود که عراق باید در نتیجه خسارت های جنگ صدام علیه این کشور غرامت بپردازد و به بغداد فرصت داده بود تا گزینه هایی را برای چگونگی پرداخت باقیمانده این غرامت که بالغ بر 4 میلیارد و 600 میلیون دلار است، انتخاب کند.
 
«خالد المضف» رئیس هیات مدیره سازمان کل برآورد خسارت های جنگ عراق و کویت پیشتر در هشتاد و سومین نشست کمیسیون خسارت های جنگ سازمان ملل متحد که در ژنو سوئیس برگزار شد، تاکید کرد: کویت درصدد است، در مورد باقی مانده غرامت های جنگ عراق به کویت که 4 میلیارد و 600 میلیون دلار است، با بغداد به توافق برسد.
 
المضف ضمن درخواست از کمیسیون خسارت های سازمان ملل متحد برای تمدید مدت پرداخت غرامت های جنگ صدام علیه کویت تاکید کرد: بغداد ماه آگوست گذشته نامه ای ارسال کرد و در آن جایگزین های پرداخت مبلغ باقی مانده از غرامت جنگ را قید کرده بود.
 
از جمله جایگزین های مطرح شده، خرید گاز عراق براساس مبلغ مورد توافق دو طرف و مذاکره درباره کاهش درصد واردات نفتی عراق و فراورده های آن به کویت بود.
 
از دیگر پیشنهادهای عراق برای پرداخت غرامت جنگ، درخواست بغداد برای کاهش مبلغ باقی مانده براساس توافق پاریس و نیز تبدیل غرامت جنگ به وام عنوان شد.
 
سطح روابط کویت و عراق طی سالیان اخیر به صورت قابل ملاحظه ای افزایش کرده است.
 
عراق پیش از این نیز از کویت خواسته بود به دلیل ادامه بحران اقتصادی و تنگنای مالی، دریافت خسارت های جنگی از عراق را به تعویق بیاندازد.
 
مجموع رقم های پرداختی عراق به دولت کویت تاکنون به حدود 47 میلیارد دلار رسیده است و هنوز مبلغ 4 میلیارد و ششصد میلیون دلار از بدهی عراق به کویت باقی مانده است.
بزرگترین خسارت در رابطه با این پرونده مبلغ 14 میلیارد و 700 میلیون دلاری بود که در ازای شکایت قانونی دولت کویت که از طریق شرکت سهامی پترولیوم این کشور مطرح شده بود به دولت کویت پرداخت شد.
 
پرداخت این خسارت از صندوق خسارات سازمان ملل صورت می گیرد که بودجه آن با درصدی از درآمدهای مربوط به فروش و فرآورده های نفتی عراق تامین می شود.
 
کمیسیون خسارات سازمان ملل متحد در سال 1991 به عنوان زیر شاخه ای از شورای امنیت سازمان ملل متحد تاسیس شد و تاکنون به پرونده مربوط به بیش از یک میلیون شکایت شرکت ها و سازمان های مختلف در یکصد کشور جهان رسیدگی و خسارت های مربوطه را به مدعیان پرداخت کرده است.
نظرات بینندگان