arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۶۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶

انتخابات ریاست کردستان عراق در هاله‌ای از ابهام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اگرچه براساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی اقلیم کردستان عراق اول نوامبر 2017 باید انتخابات پارلمان و ریاست اقلیم کردستان عراق در این منطقه برگزار شود، اما هنوز روشن نیست این انتخابات در تاریخ تعیین شده برگزار خواهد شد یا نه .

ثبت نام گروه ها و افراد برای حضور درانتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق دیروز سه شنبه رسما پایان یافت، اما برای انتخابات ریاست اقلیم تنها یک نفر به عنوان نامزد ثبت نام کرده است که امکان عدم پذیرش این کاندید نیز شایعه ها را برای تعویق همه پرسی تقویت کرده است.
 
صباح کوره چی عضو کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی اقلیم کردستان عراق با اشاره به اینکه مدت زمان ثبت نام نباید بیشتر از 30 روز باشد پیش بینی کرد ثبت نام نامبرده پذیرفته نشود.
 
وی به رسانه های کرد منطقه گفته که با توجه به اینکه ثبت نام نماینده جنبش تغییر در تاریخ تعیین شده انجام نشد امکان عدم پذیرش آن از سوی کمیسیون وجود دارد.
 
به گفته این عضو کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی اقلیم کردستان عراق یک مشکل قانونی در خصوص تاریخهای تعیین شده وجود دارد که باید برطرف شود.
 
گفتنی است مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز که قبلا اعلام کرده بود در انتخابات جدید کاندید نخواهد شد در این دوره از انتخابات ثبت نام نکرد.
 
همزمان با بروز این مشکل، برخی کارشناسان پیش بینی می کنند انتخابات پارلمان اقلیم کردستان عراق نیز به دلیل محدویت زمانی و فرصت اندک تا تاریخ تعیین شده قبلی برگزار نشود، این درحالی است که احزاب کرد عراقی نسبت به عدم برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین شده هشدار داده اند.
 
براساس برنامه کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی اقلیم کردستان عراق، از 15 ماه میلادی جاری تبلیغات کاندیداها و گروه ها برای حضور در انتخابات آغاز خواهد شد .
برخی کارشناسان معتقدند، عدم استقبال از ثبت نام برای ریاست اقلیم بی ارتباط با اقدام یک جانبه مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان عراق در برگزاری همه پرسی و نیز تشکیل 'شورای رهبری سیاسی کردستان عراق' نیست.
منبع: ایرنا
برچسب ها: کردستان ، عراق ، انتخابات
نظرات بینندگان